2 vraagjes i.v.m. stoommaterieel

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
aquarius

2 vraagjes i.v.m. stoommaterieel

Bericht door aquarius »

Ik heb intussen 2 vragen die Google alvast niet kan beantwoorden...

1. Waarom spuiten ze water op de kolen in de tender? Ik herinner me vaag dat het ging over brandpreventie met vonken die vanuit de vuurhaard overspringen, maar gezien de afstand en het feit dat kolen (bij een barbecue toch) niet zo gemakkelijk ontbrandt lijkt dat me straf. Hetgeen google me zegt is dat het tegen het opwaaien van stof is. Maar i.t.t. industriële omstandigheden gaat het hier over een nogal geventileerde open situatie...

2. als het echt pijpenstelen regent, kan er dan regenwater in de schoorsteen en verder geraken? Ik kan me best voorstellen dat het er ofwel uitgesjouwd wordt als er genoeg druk is ofwel dat het metaal loeiheet is waardoor alles meteen verdampt, maar stel dat de loc op dat moment in een station wacht en al dat water begint het metaal te koelen waardoor het minder snel verdampt...

Nu ik erbij stilsta, in België hadden ze regelmatig kleppen bovenop de schoorsteen, 't zal wel daarvoor gediend hebben neem ik aan?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 2 vraagjes i.v.m. stoommaterieel

Bericht door dentheo »

op 1. volgens mij hoofdzakelijk het stof.

op 2. ik denk dat dat geen probleem is, in Belgie valt ongeveer 1 meter regen per jaar!!! de dagen (24h) waarop 100mm valt zijn schaars. mijn kachel brandt rustig door tijdens een regenbui. :D
Laatst gewijzigd door dentheo op 02 dec 2016, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 2 vraagjes i.v.m. stoommaterieel

Bericht door overweg13 »

Dat stof zal wel de reden zijn. Ik herinner me dat we in de jaren 1960 vette kolen van de NMBS ter beschikking kregen voor verbranding in de Leuvense stoof en dat die kolen (vnl. het stof) ook eerst nat gemaakt werd. (Oh, gezellige winteravonden met de voeten op de Leuvense stoof en een Puk en Muk-verhaal dat je naar alle hoeken van de wereld bracht.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 2 vraagjes i.v.m. stoommaterieel

Bericht door Dieselfreak »

dentheo schreef:op 2. ik denk dat dat geen probleem is, in Belgie valt ongeveer 1 meter regen per jaar!!! de dagen (24h) waarop 100mm valt zijn schaars. mijn kachel brandt rustig door tijdens een regenbui. :D
Klopt. 93 % van de tijd is het droog in België. Zelfs als het regent, als het vaak maar lichte regen of motregen. En zelfs bij zware regen zal er niet zo heel veel water in dat systeem terecht komen, het lijkt me aannemelijk dat een stevig brandend kolenvuur wel tegen wat water bestand is. De straalmotor van een vliegtuig zuigt zijn lucht ongefilterd naar binnen en valt ook niet uit in een regenbui.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: 2 vraagjes i.v.m. stoommaterieel

Bericht door Bordensteker »

Nou, dat laatste is in beginsel juist, maar daar is nog wel iets over op te merken.
Er was eens een luchtvaartmaatschappij die haar oog had laten vallen op de mooie fabriekskleuren van Airbus vliegtuigen, en die besloot om haar Airbus bestellingen dus in de fabriekskleuren af te laten leveren, alleen dan met de letters “TACA” op de staart inplaats van “Airbus”.
Later kochten of leasten ze Boeing 737 vliegtuigen – Boeings die zodoende in een soort Airbus kleurenschema de hemel gingen bestormen. Want dat was dus de huisstijl van die maatschappij geworden. Maar ... daar gaat het eigenlijk niet om.

Waarom dan wel: laat nu juist bij een van die vliegtuigen een keer beide motoren uitvallen in een extreme hagelbui!
En ze wilden even later niet meer goed starten. Dat ging met oververhitting gepaard, ze kwamen niet op toeren, waardoor ze toch weer afgezet moesten worden. De koene piloten wisten de lamme machine als een groot zweefvliegtuig netjes op een smalle maar wel voldoend lange strook gras neer te zetten, en na het ter plaatse vervangen van een door oververhitting echt beschadigde motor is het vliegtuig enkele dagen later zonder belading vanaf dezelfde strook grasland op eigen kracht weg kunnen vliegen.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 70336f.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/TACA_Flight_110

http://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=470615

Er zijn toen uiteraard diverse maatregelen genomen om zoiets in het vervolg te voorkomen.
http://lessonslearned.faa.gov/ll_main.c ... LLTypeID=2
spoorwegbaan

Re: 2 vraagjes i.v.m. stoommaterieel

Bericht door spoorwegbaan »

Beste,
Zou het kunnen dat de kolen werden besprenkeld met water met een koperen pannetje met zeer lange steel (zie foto in bijlage) zoals ik er één vond bij een verzamelaar van allerlei objecten m.b.t. stoomlocomotieven?
20170121_113409.jpg
Plaats reactie