Restauratiewagen I10: electrische installatie

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Restauratiewagen I10: electrische installatie

Bericht door jan_olieslagers »

Naar aanleiding van een discussie op een ander forum: hoe ziet er de electrische installatie uit van het restauratierijtuig I10, dat blijkbaar nog af en toe van stal wordt gehaald?

Er zou een generator zijn, door de assen aangedreven, die energie begint te leveren zodra de trein een zekere snelheid behaalt. (30 km/h?) Welke spanning, welk vermogen? En omdat de biefstuk ook moet bakken als de trein stopt zou er dan een batterijbank zijn, wellicht opgeladen door die generator?

Is er een koppeling met de verwarmingsvoeding (1500 of 3000 volt?) die van het ene rijtuig naar het andere wordt doorgelust?

Iets zegt me dat het reeds besproken werd in een of ander draadje maar ik vond niks terug.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Restauratiewagen I10: electrische installatie

Bericht door msts.be »

Ik denk dat bij de I10 alle benodigde stroom uit de treinverwarmingsleiding/centrale stroomleiding wordt gehaald. Zeker omdat die met bouwjaar 1987-1988 al vrij recent waren.

Generatoren voor stroomvoorziening zijn eerder terug te vinden op rijtuigen met bouwjaar 1950-1975, zoals bij de Duitse restauratie/barrijtuigen WRmh/ARmh. Maar de kookvuren waren wel op gas, er zaten onderaan in de schorten een paar gasflessen.
Hier bv. een WRmh 132 in zijn laatste dienstjaren bij DB Autozug, dit is de gangzijde waar beide draaistellen een generator hebben:
https://www.flickr.com/photos/112152256 ... 887439900/
Plaats reactie