Restauratiewagen I10: electrische installatie
Geplaatst: 24 aug 2017, 08:50
Naar aanleiding van een discussie op een ander forum: hoe ziet er de electrische installatie uit van het restauratierijtuig I10, dat blijkbaar nog af en toe van stal wordt gehaald?
Er zou een generator zijn, door de assen aangedreven, die energie begint te leveren zodra de trein een zekere snelheid behaalt. (30 km/h?) Welke spanning, welk vermogen? En omdat de biefstuk ook moet bakken als de trein stopt zou er dan een batterijbank zijn, wellicht opgeladen door die generator?
Is er een koppeling met de verwarmingsvoeding (1500 of 3000 volt?) die van het ene rijtuig naar het andere wordt doorgelust?
Iets zegt me dat het reeds besproken werd in een of ander draadje maar ik vond niks terug.
Er zou een generator zijn, door de assen aangedreven, die energie begint te leveren zodra de trein een zekere snelheid behaalt. (30 km/h?) Welke spanning, welk vermogen? En omdat de biefstuk ook moet bakken als de trein stopt zou er dan een batterijbank zijn, wellicht opgeladen door die generator?
Is er een koppeling met de verwarmingsvoeding (1500 of 3000 volt?) die van het ene rijtuig naar het andere wordt doorgelust?
Iets zegt me dat het reeds besproken werd in een of ander draadje maar ik vond niks terug.