Teloc stoomlocomotief

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
thomasdetrein

Teloc stoomlocomotief

Bericht door thomasdetrein »

Om te beginnen wil ik me even voorstellen,
Dario uit het Antwerpse.

Ik heb sinds een week een huis gekocht en er hangt een oude Teloc aan de muur in de garage.
Gaat om een oude uitvoering met teller met wijzer van 0 tot 150, een soort van kilometerteller en een klok van 0 tot 24.

Bovenaan is er een klep waar een rol papier in kan worden gestoken waarop de naald prikt.
In de klep vanboven zat een blad en er werd iets van onderhoudshistoriek vermeld.

Kan iemand me iets meer info geven hierover? Vind het wel iets knap en kan er niet zo veel over vinden op het internet.
Waar diende het voor? Wat is het? Heeft het een bepaalde waarde?

Alvast bedankt,
Groeten
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Teloc stoomlocomotief

Bericht door Steven »

is gewoon het registreerapparaat zoals er zovele geweest zijn. je hebt enerzijds de snelheidsmeter, langs de andere kant de klok, in het binnenwerk zit normaal een telocband. Op deze band komt alle info te staan die men wil registreren. In dit geval zijn dat de snelheid, de tijd en de impulsen die van de seinen komen. de impulsen van de seinen zijn negatief (groen sein) of positief (alle andere seinen behalve rood of rood+maanwit)
thomasdetrein

Re: Teloc stoomlocomotief

Bericht door thomasdetrein »

Heeft het een bepaalde waarde? Worden deze verzameld of zijn het niet bepaald collectors items?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Teloc stoomlocomotief

Bericht door Steven »

Ik denk niet dat ze super veel waard zijn, fabrieksplaten van een loc zijn eerder gegeerd denk ik.
Plaats reactie