Gescande spoorboekjes?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Gescande spoorboekjes?

Bericht door BlackEagle »

Hey iedereen,

Is er ergens een site waar oude gescande spoorboekjes van de NMBS integraal beschikbaar zijn? Op de site van Zone01 zijn enkel de dienstregelingen van de bus beschikbaar.

Groetjes,

BE
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door overweg13 »

De meeste boekjes, zeker de oudere, laten zich nauwelijks scannen omdat je ze dan zo ver open zou moeten plooien dat de originelen onherroepelijk beschadigd zouden zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door dekooiker »

De trein.
Alleen voor durvers.
AK81

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door AK81 »

Op een paar boekjes na heb ik de volledige reeks vanaf midden jaren '50 tot het laatste gepubliceerde spoorboekje. Altijd bereid om uit te lenen - inscannen is een onmogelijke opdracht tenzij je héél véél tijd moest hebben.
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door wdew »

Ik heb een vraag betreffende de vermelding in oude spoorboekjes van het station dat Groendreef genoemd werd.
In 1924 werd dat station in het Nederlands 'Groenlei' genoemd.
In 1928 werd het als 'Groendreef' vermeld.
Ik heb nog een vermelding 'Groenlei' op 09 juli 1926 gezien (niet in een spoorboekje).

Heeft iemand toegang tot oudere spoorboekjes om na te gaan of 'Groenlei' de benaming was voor 1924.
En vanaf welk spoorboekje de naam 'Groendreef' gebruikt werd?
Ik weet dat in het oude spoorwegmuseum in Brussel-Noord in het afgesloten bureau achteraan links een voledige collectie spoorboekjes in de kasten staken.
Ik weet niet waar die gebleven zijn.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door Paul »

De officiële benaming was natuurlijk in het Frans: "Bruxelles Allée Verte" (en dat vertaalde men dan naar best vermogen in het 'Vlaams').
In mijn verzameling heb ik spoorboekjes van 1871 (enkel Franstalig), 1907 (idem), 1914 (tweetalig) en 1920 (enkel Franstalig).
In de boekjes van 1871, 1914 en 1920 wordt het station niet vermeld; vermoedelijk waren er toen geen reizigerstreinen naar dat station.
In het boekje van 1907 is het "Bruxelles Allée Verte".

Het Archief- en Documentatiecentrum van de NMBS in de kantoren nabij Brussel-Zuid heeft een ruime collectie oude spoorboekjes. Die kan men ter plaatse raadplegen. Men moet wel vooraf een afspraak maken.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door wdew »

Dank u.

Wat ik reeds kon vinden:
12 januari 1857, indienststelling van de rechtstreeks verbinding Brussel Groenlei <> Brussel Noord (bestaan tot 1 juni 1873)
16 januari 1954, ±16:00, Brussel-Groendreef buiten dienst (na vertrek laatste reizigerstrein)

Waarom zou deze halte niet vermeld zijn in de spoorboekjes van 1871, 1914 en 1920? De halte was toen zeker nog in dienst.

Ik weet dat de vermelding 'Groendreef' en 'Groenlei' een vertaling is uit het Frans.
Maar wat voor mij belangrijk is, is de naam gebruikt in het spoorboekje.
En het spoorboekje wat sinds 1 februari 1882 verkrijgbaar in de twee landstalen.
Waarschijnlijk afzonderlijke spoorboekjes per richting want in 1897 kwam er pas een spoorboekje voor het hele land.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door Paul »

Het station Brussel-Groendreef heeft volop gefunctioneerd voor reizigersverkeer vanaf 5 mei 1835 tot in 1846. In dat jaar was het eerste Noordstation aan het Rogierplein af en vanaf toen vertrokken de reizigerstreinen in Brussel-Noord. Het station Groendreef, aan het kanaal, bleef in dienst voor goederenvervoer.

In geen enkele dienstregelingstabel in de spoorboekjes uit mijn verzameling van 1871 tot en met 1920 vind ik een reizigerstrein die in Groendreef vertrekt of aankomt. Ook niet in het spoorboekje van 1907, waar het station "Bruxelles Allée Verte" weliswaar vermeld staat in de alfabetische lijst van stations, met daarachter de lijnnummers 25 en 36, maar in de dienstregelingstabellen van die twee lijnen staat het station nergens vermeld.

Ik weet wel dat in de tijd tussen de twee wereldoorlogen er opnieuw reizigerstreinen aankwamen en vertrokken in Brussel-Groendreef: het ging toen over enkele forenzentreinen, vooral uit de streek van Zottegem, die 's morgens in Groendreef aankwamen en er 's avonds weer vertrokken. Treinen voor arbeiders die in de kanaalbuurt werkten. Maar dat moet dan na 1920 begonnen zijn en het heeft inderdaad geduurd tot 16 januari 1954.

Over een rechtstreekse spoorverbinding tussen de stations Groendreef en Noord heb ik nog nooit iets gehoord. Welke bronnen hebt u voor die info? En waar precies zou die lijn gelopen hebben?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door Steve »

Ik zie ook niet meteen in hoe er een rechtstreekse spoorverbinding tussen Groendreef en Noord mogelijk geweest zou zijn, gezien hun nabijheid en perfect parallelle ligging. De vroegste beelden die ik terug kan vinden zijn van rond 1930 (http://hemels.brussels/) en daar is alvast geen enkel overblijfsel meer te zien van een eventuele vroegere verbinding. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de (toen) heel dichtbebouwde volkswijk die je duidelijk kunt zien tussen Noord en Groendreef er tussen 1873 en 1930 gekomen is zonder ook maar één spoor over te laten van een vroegere spoorverbinding, om dan in de jaren 50 tot 70 volledig afgebroken te worden tot wat nu de Albert II-laan en omgeving is.
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door wdew »

Ik ben de omgeving te voet gaan verkennen voor de voorbereiding van de viering van 150 jaar spoorwegen op het vasteland in 1985.

De (2e) spoorlijn komende van Mechelen liep via de huidige 'Philippe Thomaslaan' en de huidige 'Helihavenlaan' naar het station Groelei.
Op een van de straathoeken kan je nog een vroeger typische spoorweggebouw zien (bouwstijl), misschien een woning voor een overwegwachter.

En er was ooit een verbindingsspoor tussen Groelei en Brussel Noord.

Zie kaart van 1846-1854 (het lukt me niet deze kaart toe te voegen). Ik kan ze wel per email toezenden, geef een seintje met je email als iemand ze wil.
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Gescande spoorboekjes?

Bericht door wdew »

Aanvulling

Blik op de kaarten:
http://www.geopunt.be/
>Historische kaarten

voor trajecten: Atlas der Buurtwegen (1841) (onvolledig, stopt meestal aan de stadsgrenzen)

voor trajecten: Vandermaelen kaarten (1846-1854) (prachtig voor eerste spoorlijnen)


Op de Atlas der Buurtwegen staat de plaats van het eerste station van Borgerhout (nu Antwerpen-Centraal), na enkele jaren is dit station verplaatst.
Ik heb een beeld waar de gegevens van deze atlas geprojecteerd zijn op de huidige straten, hier ziet men de verklaring van enkele (huidige) schuine gevelrijen.
Op verzoek per email stuur ik u die projectie door.

Op de Vandermaelen kaarten ziet men het eerste tracé van de spoorlijn Mechelen-Leuven, en de spoorverbindingen tussen Brussel Groenlei en het Kruidtuinstation (latere Noordstation).
Plaats reactie