Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Freken »

https://www.bruzz.be/mobiliteit/train-w ... 2019-10-28
Train World wil toertjes met de stoomtrein aanbieden
SN© BRUZZ

Vanaf station Schaarbeek een achtje maken met de stoomtrein, via Mechelen en Tubeke? Als het van treinmuseum Train World afhangt, kan het vanaf volgend jaar tijdens de zomermaanden. Het is alleen nog even wachten op de nieuwe federale regering.

Het is van 1966 geleden dat er nog een stoomtrein op het Belgische spoor tufte, maar mogelijk komt daar volgend jaar verandering in. Treinmuseum Train World heeft nog een grote groene locomotief in bewaring en zou die heel graag opnieuw laten rondrijden voor toeristen.

“We willen het grote publiek de kans geven om zo’n historische treinrit te beleven en te genieten van de bijzondere cadans van een stoomtrein”, zegt Train World-directeur Piet Jonckers aan BRUZZ. “Er zijn nu al wel verschillende verenigingen die een kort traject aanbieden, van A naar B, op sporen buiten gebruik. Maar met Train World zouden we voor het eerst een rondrit aanbieden van een uurtje.”

Het traject vormt een acht en zou lopen vanuit Train World in Schaarbeek via Mechelen en Tubeke, om dan weer terug te keren. Bedoeling is om de trein enkel tussen mei en september te laten rijden, wellicht telkens een weekend per maand.

Upgrades

Om op de Belgische sporen te mogen rijden, heeft de stoomtrein ook al een paar upgrades achter de rug. Een modern automatisch stopsysteem is in ons land bijvoorbeeld een vereiste. Wat evenwel niet haalbaar is, zijn de wettelijk verplichte automatische treindeuren. Daarvoor is een wetswijziging nodig, met goedkeuring van de volgende federale regering.

“We hopen in de zomer van 2020 van start te kunnen gaan met de stoomtrein. Wij zijn er al langer klaar voor, nu de regering nog,” aldus Jonckers.

Hoeveel vervuilender de stoomtreinritjes zijn, kan Jonckers niet met zekerheid zeggen. “Maar het gaat sowieso slechts om enkele ritten per jaar.”

Wie de stoomtreinlocomotief – met coupeetjes – alvast wil bewonderen, kan daarvoor terecht in Hal 3 van Train World.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door sammarco1 »

Ah, goed nieuws, haalt die 12 maar van stal... Staat er toch maar te niksen. Kan er eindelijk weer eens echte rook door die schoorsteen komen, ipv die stomme namaak rookpluim.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Steven »

Enkel de 29.013 is rijvaardig, de 12.004 zou een heel kostelijke renovatie moeten ondergaan en dat kan je wel effe vergeten.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Papanero »

Het traject vormt een acht en zou lopen vanuit Train World in Schaarbeek via Mechelen en Tubeke, om dan weer terug te keren.
Iemand een idee wat dat precies inhoudt ? Mechelen-Muizen ? lijn 28 ? 26 ?

Verstuurd met Tapatalk


Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Jan-Mark »

Elders werd geschreven dat men tussen Muizen en Clabecq zou rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Steven »

Wat hetzelfde is Jan-Mark. Een rondje in Mechelen via muizen en je moet de loc daar al niet draaien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 29 okt 2019, 20:48 Wat hetzelfde is Jan-Mark. Een rondje in Mechelen via muizen en je moet de loc daar al niet draaien.
En in Clabecq kan je driehoeken :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Asterix »

Het is inmiddels nog steeds heel stil rond dit project. Het zal niet voor dit jaar zijn.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Klassiekje »

Er is nog altijd een probleem met de toelatingen, de 29.013 is nog altijd in herstelling met de nodige kosten en uiteraard gooide ook Covid roet in het eten.
Ik zou niets verwachten vóór zomer 2022.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Tim »

Klassiekje schreef: 14 apr 2021, 14:10 de 29.013 is nog altijd in herstelling met de nodige kosten
Dat is ook niet moeilijk als je er een bende amateurs mee laat rijden.
Gans het historisch patrimonium stelt trouwens niet veel meer voor dus verwacht er niet teveel van.
Peeter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2021, 14:46

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Peeter »

Dag ,
Heb gewerkt tot eind 2019 bij de spoorwegen, Toen ik op werkbezoek was in Quesmes stond de stoomtrein 29.013 daar gestationeerd, ze waren aan het onderzoeken om ETCS te instaleren op deze locomotief. Zo een installatie (Rack + sensoren+ antennes) kosten enorm veel geld. een bijkomend probleem is de voeding van dit rack (electronica) een stoomlocomotief bezit geen omvormer waar de voeding kan van genomen worden. Men zou eventueel kunnen werken met een groep. Ook was er een idee om de installatie demontabel te maken zodoende dat ze deze konden gebruiken voor andere (niet veel gebruikte)locomotieven. Ik vermoed dat men met €100.000 euro niet toekomt voor de installatie van ETCS.
De vraag is of dit te verantwoorden is zo een kost te maken voor een locomotief die max een paar ritten maakt per jaar. Mijn laatste jaren heb ik herstellingen gedaan aan het ETCS systeem, dit is zeer gevoelig en ik vermoed dat de hitte, stoom en trillingen van een deze locomotief niet te goede komen aan dit systeem. Maar ja voor alles is een oplossing zeker.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door kika »

Tim schreef: 14 apr 2021, 22:43Dat is ook niet moeilijk als je er een bende amateurs mee laat rijden.
Gans het historisch patrimonium stelt trouwens niet veel meer voor dus verwacht er niet teveel van.
In de volksmond wordt er wel eens gezegd dat het vroeger allemaal veel steviger was en eenvoudiger te herstellen. Dat dat niet altijd klopt is logisch of dat er kennis en vakmensen met ervaring ontbreken geloof ik graag, maar die uitspraak over een bende amateurs: wat doen die allemaal verkeerd dan?
Peeter schreef: 22 jul 2021, 07:23Zo een installatie (Rack + sensoren+ antennes) kosten enorm veel geld. een bijkomend probleem is de voeding van dit rack (electronica) een stoomlocomotief bezit geen omvormer waar de voeding kan van genomen worden. Men zou eventueel kunnen werken met een groep. Ook was er een idee om de installatie demontabel te maken zodoende dat ze deze konden gebruiken voor andere (niet veel gebruikte)locomotieven. Ik vermoed dat men met €100.000 euro niet toekomt voor de installatie van ETCS
Goedkoper als je extra's als demontabeliteit laat varen. Eenvoudiger houden is vaak goedkoper op lange termijn. Thermo-elektrische generator met een set batterijen klinkt als een stuk fijner om mee te werken eigenlijk.

Of het gewenst is om dat geld er in te steken is dezelfde vraag als bij alle andere oude dingen. Anderzijds: een historisch pand hoeft ook niet aan moderne energie-eisen voldoen, een paar zondagsritten per jaar klinken in mijn oren als ook te realiseren op het huidige net. Als er geen laterale seinen zijn, kan je wat mensen met vlaggetjes onderweg zetten 8)
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door maarten »

Zolang je nog seinen langs de baan hebt kun je met een ETCS-superlight in een rijtuig voldoen. En daarmee bedoel ik: eentje die twee standen kent: rijden of noodremming. Zolang je netjes de seinen volgt en de remcurve niet te langzaam is kun je daar heel goed mee over de baan.
En als backup heb je er een hele DMI bij en iemand die in contact staat met de machinist en hem de bevelen geeft, en dan gaat rijden zonder baanseinen ook nog wel.
Zoals gezegd: voor die paar zondagsritten per jaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 22 jul 2021, 10:06 Zolang je nog seinen langs de baan hebt kun je met een ETCS-superlight in een rijtuig voldoen. En daarmee bedoel ik: eentje die twee standen kent: rijden of noodremming. Zolang je netjes de seinen volgt en de remcurve niet te langzaam is kun je daar heel goed mee over de baan.
En als backup heb je er een hele DMI bij en iemand die in contact staat met de machinist en hem de bevelen geeft, en dan gaat rijden zonder baanseinen ook nog wel.
Zoals gezegd: voor die paar zondagsritten per jaar.
Er bestaat niet zoiets als ETCS-superlight. Het zal een normale installatie zijn of het zal niets zijn. Een demonteerbare EVC die overgezet kan worden op een andere trein is eventueel wel mogelijk, maar dat makt het nog veel complexer natuurlijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek »

kika schreef: 22 jul 2021, 09:52 Anderzijds: een historisch pand hoeft ook niet aan moderne energie-eisen voldoen, een paar zondagsritten per jaar klinken in mijn oren als ook te realiseren op het huidige net. Als er geen laterale seinen zijn, kan je wat mensen met vlaggetjes onderweg zetten 8)
Voor energie-eisen is het inderdaad wat losser, maar als het op veiligheid aankomt zijn de eisen dezelfde. Ook in een historisch pand moet de schouw geveegd worden, moet de gasinstallatie aan moderne eisen voldoen en wordt de boiler regelmatig geïnspecteerd. Alle historische gebouwen moeten ook een moderne brandmelder hebben. Onder de minimale veiligheidseisen komt je dus niet onderuit.
Voor treinen wordt de minimum-eis ETCS aan boord hebben, daar valt niet aan te ontsnappen.
Plaats reactie