Pagina 4 van 9

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 02 dec 2018, 15:18
door Shrek
etoile du nord schreef: 02 dec 2018, 10:37 Kijk kijk uit al het voorgaande merk ik dat er dan toch hier en daar "dwarsliggers" huizen die het niet zo goed menen met de spoorwegen (eigen bedrijf?) en historisch materiaal ...
Dat is een foute conclusie. Niemand meent het verkeerd, alleen zijn er wel mensen die (veel) minder belang hechten aan historisch materiaal en vinden dat de kerntaken van de NMBS voorgaan.
Dat zijn geen dwarsliggers maar gewoon mensen met een andere mening.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 03 dec 2018, 09:33
door sammarco1
Zit zeker iets van in.
Der moet daar bij de NMBS top maar éne zijn die dat behoud en onderhoud van historisch materieel wil aanwakkeren, en zijne kop erop wil zetten, zoals ook gebeurd is bij Trenitalia.
Daar is ene "Luigi Cantamessa" opgestaan en die heeft gezegd, hey. We stichten de groep "Fondazione FS" op, om datgeen dat we nog hebben, te bewaren en te onderhouden.

Hadden we die man niet gehad, dan had ook in Italie "De opruimactie" van trenitalia alla NMBS geweest.

Ik heb een filmpje op Joe tjoep, waarin je deze man in de presidentiale trein ziet zitten en uitleg geeft over de "Stichting FS".

Maar echt die gaat ervoor.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=91Y0g8KeLhw

En das bijlange nog gene ouwe vent !

Afbeelding
http://www.fondazionefs.it

In la Spezia Migliarino hebben ze een loods die niet meer zou gebruikt worden, volledig aangepast voor het onderhoud van Historische electrisch materieel, terwijl in Pistoia de stoomlocomotieven worden onderhouden.

Ik vind het tof en met veel respect dat TSP daar al jaren voor ijvert, maar de NMBS zou iets flexibeler moeten zijn en inderdaad een helpende hand moeten geven, en er zou bij NMBS ook is éne "Cantamessa" moeten opstaan, omdat materiaal wat TSP gelukkig nog bewaard heeft, een eeuwig leven in te blazen. En dat materieel inzetten voor "zondagse commerciele" ritten. Paar bladzijden terug heb ik al een heel programma voor de maand december gepubliceerd, maar heel het jaar door zijn er zulke ritten in Italie.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 08 dec 2018, 07:11
door Asterix
Shrek schreef: 02 dec 2018, 15:18
etoile du nord schreef: 02 dec 2018, 10:37 Kijk kijk uit al het voorgaande merk ik dat er dan toch hier en daar "dwarsliggers" huizen die het niet zo goed menen met de spoorwegen (eigen bedrijf?) en historisch materiaal ...
Dat is een foute conclusie. Niemand meent het verkeerd, alleen zijn er wel mensen die (veel) minder belang hechten aan historisch materiaal en vinden dat de kerntaken van de NMBS voorgaan.
Dat zijn geen dwarsliggers maar gewoon mensen met een andere mening.
DVIS en Infrabel hebben zich niet te moeien met wat de prioriteiten voor de NMBS moeten zijn. Zij moeten naar veiligheid kijken. En dan kan men zich inderdaad de vraag stellen waarom het ene type materieel zonder beveiliging mag rond rijden en het andere niet. Wellicht heeft het te maken met het gegeven dat er reizigers worden vervoerd waardoor er strengere normen worden opgelegd. Maar wat als je dan zo een rijdende kraan moet kruisen? Het is ook allemaal maar flou.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 08 dec 2018, 09:37
door Bibke
Asterix schreef: 08 dec 2018, 07:11
Shrek schreef: 02 dec 2018, 15:18
etoile du nord schreef: 02 dec 2018, 10:37 Kijk kijk uit al het voorgaande merk ik dat er dan toch hier en daar "dwarsliggers" huizen die het niet zo goed menen met de spoorwegen (eigen bedrijf?) en historisch materiaal ...
Dat is een foute conclusie. Niemand meent het verkeerd, alleen zijn er wel mensen die (veel) minder belang hechten aan historisch materiaal en vinden dat de kerntaken van de NMBS voorgaan.
Dat zijn geen dwarsliggers maar gewoon mensen met een andere mening.
DVIS en Infrabel hebben zich niet te moeien met wat de prioriteiten voor de NMBS moeten zijn. Zij moeten naar veiligheid kijken. En dan kan men zich inderdaad de vraag stellen waarom het ene type materieel zonder beveiliging mag rond rijden en het andere niet. Wellicht heeft het te maken met het gegeven dat er reizigers worden vervoerd waardoor er strengere normen worden opgelegd. Maar wat als je dan zo een rijdende kraan moet kruisen? Het is ook allemaal maar flou.
Nochtans zegt de Europese regelgeving dat historische treinen moeten kunnen rijden. Daarbovenop mocht België geen nieuw veiligheidssysteem implementeren behalve als het ETCS zou zijn. Dus België is op dit moment in fout (het is dan ook één van de slechtste leerlingen van Europa) en Europa weet het.
België heeft die de Europese regelgeving ook foutief vertaald naar Belgische wetten.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 08 dec 2018, 10:13
door etoile du nord
Nicovlie schreef:Deze week heeft de HLD 5166 nog eens gereden, al was het maar om de eurostar die in trainworld komt binnen te zetten in de loods.
Eurostar in Trainworld ?
Waar gaan ze dié zetten ? ...

60 jaar T.E.E.


Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 08 dec 2018, 12:30
door Freken
etoile du nord schreef: 08 dec 2018, 10:13
Nicovlie schreef:Deze week heeft de HLD 5166 nog eens gereden, al was het maar om de eurostar die in trainworld komt binnen te zetten in de loods.
Eurostar in Trainworld ?
Waar gaan ze dié zetten ? ...

60 jaar T.E.E.
Het is geen volledige Eurostar, enkel de locomotief met nummer 3106.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 08 dec 2018, 13:58
door Steve
En één rijtuig, als ik het goed begrepen heb?

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 09 dec 2018, 01:28
door Steven
Die komt nu nog niet in trainworld. Ter renovatie eerst in Brugge aan de kant bij de rest aldaar

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 09 dec 2018, 11:22
door ostbahnhof

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 09 dec 2018, 13:29
door Shrek
Asterix schreef: 08 dec 2018, 07:11 DVIS en Infrabel hebben zich niet te moeien met wat de prioriteiten voor de NMBS moeten zijn. Zij moeten naar veiligheid kijken. En dan kan men zich inderdaad de vraag stellen waarom het ene type materieel zonder beveiliging mag rond rijden en het andere niet. Wellicht heeft het te maken met het gegeven dat er reizigers worden vervoerd waardoor er strengere normen worden opgelegd. Maar wat als je dan zo een rijdende kraan moet kruisen? Het is ook allemaal maar flou.
Ik zeg toch niet dat DVIS zich moet moeien met de prioriteiten? Maar als de NMBS van de installatie van veiligheidssystemen op historisch materieel geen prioriteit maakt is het maar logisch dat DVIS ze niet laat rondrijden. Binnen de NMBS zijn er duidelijk mensen die deze kostelijke operatie geen prioriteit vinden en daardoor gaat het allemaal erg traag vooruit.
De vergelijking met de kranen gaat voor mij echt niet op, die rijden op sporen buiten dienst. Sinds enkele maanden moet zelfs het spoor ernaast buiten dienst zijn, dus de risico's zijn helemaal anders dan bij treinen die aan normale snelheden op sporen in dienst rijden.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 09 dec 2018, 13:33
door Shrek
Bibke schreef: 08 dec 2018, 09:37 Nochtans zegt de Europese regelgeving dat historische treinen moeten kunnen rijden. Daarbovenop mocht België geen nieuw veiligheidssysteem implementeren behalve als het ETCS zou zijn. Dus België is op dit moment in fout (het is dan ook één van de slechtste leerlingen van Europa) en Europa weet het.
België heeft die de Europese regelgeving ook foutief vertaald naar Belgische wetten.
Sorry, hier heb je het helemaal verkeerd. België mag geen nieuw systeem eisen op de TEN-T lijnen (de hoofdlijnen zeg maar) maar daarbuiten kan het wel en staat het ook in de wet (kijk maar naar het koninklijk besluit waarnaar verwezen in de LIMAX-topic).
Bovendien stelt het probleem zich voornamelijk op de lijnen waar infrabel wèl al ETCS geïnstalleerd heeft. Daar kan Infrabel perfect de memor uitbreken waardoor de historische treinen geen beveiliging meer hebben en dus niet kunnen rijden. En net omdat Infrabel al vrij ver staat met de uitrol van ETCS (Infrabel is immers één van de beste leerlingen uit de Europese klas) is dit een serieus probleem voor wie met onaangepast historisch materieel wilt rijden.
Bottom line: Infrabel handelt volledig volgens de Belgische wet èn de Europese regels

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 09 dec 2018, 13:55
door Bibke
Shrek schreef: 09 dec 2018, 13:33
Bibke schreef: 08 dec 2018, 09:37 Nochtans zegt de Europese regelgeving dat historische treinen moeten kunnen rijden. Daarbovenop mocht België geen nieuw veiligheidssysteem implementeren behalve als het ETCS zou zijn. Dus België is op dit moment in fout (het is dan ook één van de slechtste leerlingen van Europa) en Europa weet het.
België heeft die de Europese regelgeving ook foutief vertaald naar Belgische wetten.
Bottom line: Infrabel handelt volledig volgens de Belgische wet èn de Europese regels
Akkoord maar daar wringt het schoentje, de Belgische wet is in strijd met de Europese regels.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 09 dec 2018, 14:06
door Shrek
Bibke schreef: 09 dec 2018, 13:55 Akkoord maar daar wringt het schoentje, de Belgische wet is in strijd met de Europese regels.
Neen dat is hij niet. Elk Europees land moet verplicht op de TEN-T lijnen (zeg maar het hoofdnetwerk) ofwel een historisch klasse B systeem hebben ofwel ETCS. België vult dit in door op de betrokken lijnen ofwel Memor ofwel ETCS te hebben. Memor vervangen door ETCS is dus perfect volgens de Europese regels.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 09 dec 2018, 17:59
door Bibke
Shrek schreef: 09 dec 2018, 14:06
Bibke schreef: 09 dec 2018, 13:55 Akkoord maar daar wringt het schoentje, de Belgische wet is in strijd met de Europese regels.
Neen dat is hij niet. Elk Europees land moet verplicht op de TEN-T lijnen (zeg maar het hoofdnetwerk) ofwel een historisch klasse B systeem hebben ofwel ETCS. België vult dit in door op de betrokken lijnen ofwel Memor ofwel ETCS te hebben. Memor vervangen door ETCS is dus perfect volgens de Europese regels.
Ik doel eigenlijk op het feit dat Historische treinen moeten kunnen rijden op de nationale netten.

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Geplaatst: 09 dec 2018, 18:01
door Shrek
Bibke schreef: 09 dec 2018, 17:59 Ik doel eigenlijk op het feit dat Historische treinen moeten kunnen rijden op de nationale netten.
Als ze ETCS hebben kunnen ze dat. En tot 2025 zelfs als ze enkel TBL1+ hebben :wink: