Pagina 1 van 1

T2-rijtuigen

Geplaatst: 12 jan 2021, 17:36
door TimJ36
Weet iemand waarom er zo'n speciale indeling is bij de T2-slaaprijtuigen? Zijn er meer slaapvertrekken in een T2 dan in een slaaprijtuig type WLABmz 72-90 Comfortline? Op Wikipedia lees ik dat er 36 bedden zijn in een T2-rijtuig (dan kom je aan 18 couchettes van telkens 2 personen), van de WLABmz 72-90 is het XX-aantal couchettes van telkens 3 personen.

Re: T2-rijtuigen

Geplaatst: 24 jan 2021, 22:54
door rogiercreemers
Deze rijtuigen zijn ontworpen door CIWL in een tijd dat internationale slaaptreinen steeds meer concurrentie gingen ondervinden van het luchtverkeer. Hun traditionele slaaprijtuigen (type S, type Lx, type Z) boden plaats aan 16 tot 24 reizigers. De T2 had 36 plaatsen, weliswaar in minder luxe, maar het slaaptreinverkeer verschoof van de gegoede klasse naar de middenklasse. Couchetterijtuigen hebben drie plaatsen per compartiment en (nog) minder luxe, en brengen dus minder per plaats op.

Re: T2-rijtuigen

Geplaatst: 25 jan 2021, 14:00
door Paul
rogiercreemers schreef: 24 jan 2021, 22:54 Couchetterijtuigen hebben drie plaatsen per compartiment
Vier à zes plaatsen toch? Of heb ik iets gemist?

Re: T2-rijtuigen

Geplaatst: 11 feb 2021, 18:05
door e49memling
Paul schreef: 25 jan 2021, 14:00
rogiercreemers schreef: 24 jan 2021, 22:54 Couchetterijtuigen hebben drie plaatsen per compartiment
Vier à zes plaatsen toch? Of heb ik iets gemist?
Klopt. 6 in 2e klasse. 4 in eerste klasse.

Re: T2-rijtuigen

Geplaatst: 19 feb 2021, 11:41
door rogiercreemers
Oeps, fout getypt. Excuus! Ik bedoelde zes inderdaad.

Re: T2-rijtuigen

Geplaatst: 04 jun 2023, 14:43
door metpetergaathetbeter
er bestond ook zoiets als T2s zijn zonder die verspringende ramen (kijk naar https://models-world.eu/nl/uitverkocht/ ... ouwen.html , Italianen net als Duitser hadden diealvast ook)