Type 75??!!
Type 75??!!
Kan iemand me zeggen hoeveel loc's er zijn van de type 75? heb deze nog NOOIT gezien en wa was het vershil tussen 62?
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 26 feb 2006, 13:11
- Contacteer:
Hoi Allen,
Hierbij een foto van de 7503 en de 7502 in het geel, op 11-6-2002 stonden ze op Antwerpen Noord klaar om op
transport te gaan naar Italie.
Hierbij een foto van de 7503 en de 7502 in het geel, op 11-6-2002 stonden ze op Antwerpen Noord klaar om op
transport te gaan naar Italie.
Pascal Martens
http://fotostop.be
http://fotostop.be
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Dat zou wel kunnen. Maar van de reeks60 zijn er ook een gans pak gemaakt. Bedoel je mss niet de 61 (ik weet niet hoeveel er van gemaakt zijn ) of de 64?FlyingDutchman schreef:Het zat toch zo:
de NMBS had nieuwe, lichtere diesels nodig, en liet 3 bedrijven een paar prototypes maken. (Sorrie, weet niet meer welke bedrijven ):
- De reeks 75
- De reeks 60
- De reeks 62
De gekende 62 is uiteindelijk gekozen en is een order van ongeveer 150(?) locs geplaatst.
Van de reeks62 zijn er 136 gemaakt.
Om het verhaal wat vollediger te maken (reeksen 60, 61, 62, 64, 65 en 75):FlyingDutchman schreef:Het zat toch zo:
de NMBS had nieuwe, lichtere diesels nodig, en liet 3 bedrijven een paar prototypes maken. (Sorrie, weet niet meer welke bedrijven ):
- De reeks 75
- De reeks 60
- De reeks 62
De gekende 62 is uiteindelijk gekozen en is een order van ongeveer 150(?) locs geplaatst.
"Om het tijdperk van de stoomtractie te kunnen afsluiten binnen een zo kort mogelijke tijd werd vanaf 1959 een studie gemaakt om meerdere types van diesellocomotieven te bouwen met een gemiddeld vermogen. In de beginfase werden 3 prototypes gebouwd nl. het type 210 (de latere reeks 60), 211 (de latere reeks 64) en 212 (de latere reeks 62). Enkel het type 211 werd uitgerust met een dieselhydraulische overbrenging, te vergelijken met een auto uitgerust met automatische versnellingsbak. De motor was wel identiek als deze van het type 210. De andere twee werden uitgerust met een dieselelektrische uitrusting. Van elk prototype werden 6 stuks gebouwd.
Later in 1965 werden nog eens 6 prototypes gebouwd met hydraulische overbrenging nl. het type 213 (de latere reeks 65, vanaf 1981 reeks 75). Deze leken zeer sterk op de reeks 62. Dit waren de laatste dieselhydraulische lijndiesels die voor de NMBS werden gebouwd.
In 1965 werd de 210.067 voorzien van een elektronische vermogensregeling, waardoor de elektrische inrichting op lage spanning elektronisch werd geregeld. Blijkbaar werden de testen goed doorstaan en de NMBS bestelde nog eens extra 14 stuks die dan werden uitgerust met het nieuwe elektronische systeem. Dit werd het type 210.2 (de latere reeks 61)."
(Bron: http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw.be)
Type 210 - 210.2 / Reeks 60 - 61:
http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw.be/nmbsr60a.htm
Type 212 / Reeks 62/63:
http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw ... s6263a.htm
http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw.be/nmbsr60a.htm
Type 212 / Reeks 62/63:
http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw ... s6263a.htm
Van de zes locomotieven uit de reeks 75 zijn er 5 naar Italïe verhuist, de 7501 was immers al in 2001 gesloopt in Antwerpen (ongeval).
De 7502 en 7503 zijn aan Fransesco Ventura verkocht. Loc 7503 werd al geruime tijd gebruikt als plucloc. Loc 7502 is verongelukt na een rit zonder machinist..
Locs 7504, 7505 en 7506 zijn verkocht aan CLF, loc 7504 is buiten dienst gesteld, de andere twee zouden nog in dienst zijn.
De 7502 en 7503 zijn aan Fransesco Ventura verkocht. Loc 7503 werd al geruime tijd gebruikt als plucloc. Loc 7502 is verongelukt na een rit zonder machinist..
Locs 7504, 7505 en 7506 zijn verkocht aan CLF, loc 7504 is buiten dienst gesteld, de andere twee zouden nog in dienst zijn.
Bestaan er foto's van de 75ers in dienst van CLF?
Over deze die naar Italië verhuisd zijn vindt men een mooie reportage (alle ex-België diesels) op
http://www.spoorwegnostalgie.be meer bepaald op:
http://www.spoorwegnostalgie.be/Europa/ ... talie1.htm.
Over deze die naar Italië verhuisd zijn vindt men een mooie reportage (alle ex-België diesels) op
http://www.spoorwegnostalgie.be meer bepaald op:
http://www.spoorwegnostalgie.be/Europa/ ... talie1.htm.
dat ongeval van 7501 was een aanrijding met platte wagens in een havensectie te antwerpen. de loc kreeg nadien de bijnaam concorde, aangezien zijn neusje ook naar beneden gericht stond.Elgar schreef:Van de zes locomotieven uit de reeks 75 zijn er 5 naar Italïe verhuist, de 7501 was immers al in 2001 gesloopt in Antwerpen (ongeval).
.
In dit topic staan er op pagina 10 enkele schitterende foto's van de 7505 (= CLF 27): http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=15 ... &start=135Bibke schreef:Bestaan er foto's van de 75ers in dienst van CLF?
...