I2 AR

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

I2 AR

Bericht door msts.be »

Bij het doorzoeken van het Drehscheibe-forum (gekend onder de betere Duitsland-liefhebbers !) kwam ik toevallig op deze post terecht:
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... sg-3220176

Als je ongeveer wat naar beneden scrollt krijg je eerst een I6-rijtuig in Eurofima kleuren te zien, wat bekend genoeg is, maar daaronder staat een I2 AR in Eurofima-kleuren, véél minder bekend..

Noemden ze dit rijtuig ook het "Breda-rijtuig" of was dat voorbehouden aan een gelijkaardig, maar ex-CIWL rijtuig ?

Normaal moet deze post in het linkforum verschijnen, maar vanwege de historische waarde komt het hier..

Normaal bestaan alle 3 AR-rijtuigen nog: 1 in het bezit van TSP, 1 bij Kolenspoor (voordien eigendom van SCM) en één bij een vereniging ontstaan uit het failliete Vennbahn.(Bron: LSModels.com)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Die vereiniging is Railtour 11911. Genoemd naar hun I2.
Die Breda's, das een ander verhaal. Dat staat volledig in SJ 148 uitgelegd.
De Breda/Pistoiesi wagens waren van de CIWL, de I2 AR, die waren van de NMBS. Waren die I2 niet eigenlijk Buffetwagens overigens?
Er zijn overigens wel WR Breda en WR Pistoiesi (van deze laatsten niet allemaal! Drie wagens hebben hun blauwe uiterlijk behouden.) die in de C1 schildering gereden hebben. Het interieurverschil is trouwens zeeer groot! Daar waar er in een I2 nog een halve gang zit heeft een Breda/Pistoiesi een echte restaurantzaal, met keuken en zelfs wijnkelder.
Meer info WR wagens in België: http://www.wagons-lits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=492 (even scrollen) en http://www.wagons-lits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=494 .
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie