De onlangs volledig gerestaureerde stoomlocomotief van de FS, gruppo: 741 120 die wat problemen had met de wiellagers, heeft enige dagen geleden een testrit uitgevoerd op de lijn "porretana" waarbij de nieuwe lagers zijn goed bevonden... Dat houd in dat op 9 december deze trein zal ingezet worden in de Garfagnana naar aanleiding v/h het jaarlijkse feest van de castagnes in Castel Garfagnana (Toscane)
Hier een foto van de testrit op de brug van Pitecchio, bijgestaan door de even nostalgische e-lok E 636 104 die kortelings ook zal worden opgeknapt...
En een 3/4 jaar geleden stond ie nog zo:
Maar ja zo gaat dat in Italie, vandaag word er wat geld vrijgemaakt, en morgen rijd die machine weer als nieuw....
Wanneer rijd de 29013 nog eens?
Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 741 120
- sammarco1
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
- Locatie: Grobbendonk , Belgie
- Contacteer:
Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 741 120
Laatst gewijzigd door sammarco1 op 09 jan 2008, 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
**********************************************************************************************************
Re: Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 740 1
Die is voor de moment bezig met zijn winterslaap.sammarco1 schreef: Wanneer rijd de 29013 nog eens?
Die FS locomotief ziet mij wel een speciaal beestje uit. Rare positie en constructie van de schouw!
Re: Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 740 1
Alé gij, Italiaans designartikelBert schreef:[knip]
Die FS locomotief ziet mij wel een speciaal beestje uit. Rare positie en constructie van de schouw!
- sammarco1
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
- Locatie: Grobbendonk , Belgie
- Contacteer:
Ja maar het ferme is dat die maschine daar minstens dertig jaar non actief heeft gestaan, en op nog geen 9 maanden voledig weer rijvaardig is gezet... doe dat maar eens na in Belgie...enrico8509 schreef:fantastisch mooi
En idd, wat die schoorsteen betreft , die staat opzij...dat maakt die loco zo uniek...
ook het geluid is anders dan een stoomlokomotief waar de schoorsteen vanvoor staat !
Franco Crosti waren 2 ingenieurs die door middel van een extra ketel de stoom lieten oververhitten, om nog betere resultaten te bekomen. Van deze groep locomotieven bestaat er nog de groep 743 met 2 laterale ketels (oververhitters) en 2 zijdelingse schoorstenen
Zo een staat in het spoorwegmuseum van La Spezia, helaas is deze volgens de papieren van de spoorwegen "ontmanteld", "Vernietigd" M.a.w niet meer ingeschreven, en er zijn tot hier toe geen enkele plannen om die weer in te schrijven en ook die weer aan de praat te krijgen... Wie weet in 2015 nog eens... als versterking voor het opkomende stoomtoerisme in italie dat in volle expansie is.. De vraag om zondags of op speciale gelegenheden historisch materiaal te laten rijden blijft groeien...Ondanks de prijzen voor een rit, per persoon 29 tot 70€ voor een ganse dag, deze ritten kunnen tot 300 km en meer oplopen.
Nogmaals Gruppo: 741 120, kijk naar het verschil
Daarentegen was de 741 120 nog wel ingeschreven, en lagen de perspectieven voor deze lok beter dan zijn broertje de 743 301
**********************************************************************************************************
- sammarco1
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
- Locatie: Grobbendonk , Belgie
- Contacteer:
Re: Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 740 1
Afin, winterslaap, die moet alle weken bollen wilt da wa geld opbrengen...Bert schreef:Die is voor de moment bezig met zijn winterslaap.sammarco1 schreef: Wanneer rijd de 29013 nog eens?
Die FS locomotief ziet mij wel een speciaal beestje uit. Rare positie en constructie van de schouw!
Deze italiaanse machines rijden praktisch alle weken, en op verplaatsing op eigen kracht....niet gesleept
En als die zaterdag en zondag, en de dinsdag voor een school moet rijden blijft dat vuur aangehouden...!
**********************************************************************************************************