De 15 met TEE treinen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Bert

Bericht door Bert »

Jonathan schreef:Alleen werd de 1608 ooit één keer bekogelt.
Wat moet ik me daar bij voorstellen? :roll: :lol:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Bert schreef:
Jonathan schreef:Alleen werd de 1608 ooit één keer bekogelt.
Wat moet ik me daar bij voorstellen? :roll: :lol:
Aan het gevang van Brugge vlogen er stenen - vermoedelijk van tussen de sporen - tegen deze mooie loc. Wel verdacht dat ik dat nooit eerder had meegemaakt op die plaats. Toen we in Brugge waren aangekomen, keek de treinbestuurder eens of de 1608 niet beschadigd was, en volgens mij was er toch iets mis. Ik heb hem in ieder geval gewoon zien doorrijden, zonder veel problemen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de problemen die de 16 tijdens de laatste jaren ICa te wijten waren aan de veel te zware rijtuigen, dat de 16 gebouwd was voor I1 en I2 rijtuigen die meer dan de helft lichter waren dan hedendaagse, I11, rijtuigen. Klopt dat?
Groeten.
Laatst gewijzigd door Joris op 17 sep 2013, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Greg

Bericht door Greg »

Vroeger in de jaren 60, waren er niet zo een lange treinen van 10-12 rijtuigen. Daarom hebben ze ook maar 2820 KW, ze waren niet voorzien op die lang slirten rijtuigen die later pas kwamen. TEE paris-bruxelles-amsterdam heeft een tijd maar met 3-4 Inox rijtuigen gereden.
1607

Bericht door 1607 »

mja als je laats leden wel gezien hebt. men spant er een kolone m-6'en achter. dit kan natuurlijk die loks niet te goede komen. niet alleen het gewicht maar reken daar ook een luchtweerstand bij enz... :?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
1607 schreef:mja als je laats leden wel gezien hebt. men spant er een kolone m-6'en achter. dit kan natuurlijk die loks niet te goede komen. niet alleen het gewicht maar reken daar ook een luchtweerstand bij enz... :?
Die dienst zal hen met het optrekken en affremmen bij al die kleine haltes zeker geen deugt doen!
Groeten.
Laatst gewijzigd door Joris op 17 sep 2013, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Greg

Bericht door Greg »

Daarom laten ze die ook maar enkel s'morgens mee rijden (M6). Omdat de 8003 (M4) s'avonds al teveel stopt en niet goed is voor de loc, hebben ze niks beters gevonden dan M6... :? :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het is eerder het frequent stoppen dat ni goed is, een 16 blijft lang in de aanzetweerstanden waardoor die slecht kunnen afkoelen tussen twee stilstanden, dat is de voornaamste reden
Jonathan

Bericht door Jonathan »

En die M6 komen dan zeker terug met P 8006? Deze stopt wel alleen in Aalter en Beernem en wordt getrokken door een 21/27. Ahoewel dat die P-trein de neiging heeft van telkens enkele minuten te laat te zijn.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Joris schreef:Hallo,
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de problemen die de 16 tijdens de laatste jaren ICa te wijten waren aan de veel te zware rijtuigen, dat de 16 gebouwd was voor I1 en I2 rijtuigen die meer dan de helft lichter waren dan hedendaagse, I11, rijtuigen. Klopt dat?
Groeten,
Joris De Mol
Klopt min of meer, De T15 is onworpen voor treinen tot 7-8 rijtuigen.

Ze hadden in begin zelfs geen stand Serie-parallel; dus ze vertrokken in parallel en kwamen pas aan ~100km/u uit hun weerstanden.

Toen de treinen zwaarder werden werden ze gewijzigd, zodat ze eerst serie dan serieparallel gingen(minder belastend voor de weerstanden.

De T16 heeft een iets gewijzigde overbrengingsverhouding zodanig dat de aanzettrekkracht tot 20T ging(tegenover 16,5t voor T15) daardoor houden ze aan hogere snelheid wat minder kracht over dan de T15, maar kunnen ze zwaardere treinen aan en kunnen ze (bij droog weer) de helling van Aachen Hbf naar Aachen Sd met 500T op (T15 mag maar 400 T op dit gedeelte)

Het probleem was vooral dat de Duitse lokfuhrer met wisselstroomlocomotieven reed waar elke traktiestand oneindig mag aangehouden worden(regelbare transfo)

Als die dan op een t16 hetzelfde deed (en ze deden dat) bleven de weerstande continue in diens, met de gevolgen vandien. Kapotte aanzetweerstanden waren dus hun grootste probleem.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

iedereen maar klagen dat het niet goed is voor de 16en die P treinen , maar bij mijn weten is er nog geen enkele 16 daardoor ernstig in de problemen gekomen zenne. zij blij dat ze nog rijden , of twas er al lang mee gedaan...
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

poyaud schreef:iedereen maar klagen dat het niet goed is voor de 16en die P treinen , maar bij mijn weten is er nog geen enkele 16 daardoor ernstig in de problemen gekomen zenne. zij blij dat ze nog rijden , of twas er al lang mee gedaan...
Toch regelmatig éne in panne hoor..
Net als de benelux...versleten 'tot op den draad'..
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

ja dan zijn de 16en tog versleten door vroeger alle dagen naar Keulen te rijden ...
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

toch :) .... :oops:
Plaats reactie