Wat moet ik me daar bij voorstellen?Jonathan schreef:Alleen werd de 1608 ooit één keer bekogelt.
De 15 met TEE treinen
Aan het gevang van Brugge vlogen er stenen - vermoedelijk van tussen de sporen - tegen deze mooie loc. Wel verdacht dat ik dat nooit eerder had meegemaakt op die plaats. Toen we in Brugge waren aangekomen, keek de treinbestuurder eens of de 1608 niet beschadigd was, en volgens mij was er toch iets mis. Ik heb hem in ieder geval gewoon zien doorrijden, zonder veel problemen.Bert schreef:Wat moet ik me daar bij voorstellen?Jonathan schreef:Alleen werd de 1608 ooit één keer bekogelt.
Hallo,
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de problemen die de 16 tijdens de laatste jaren ICa te wijten waren aan de veel te zware rijtuigen, dat de 16 gebouwd was voor I1 en I2 rijtuigen die meer dan de helft lichter waren dan hedendaagse, I11, rijtuigen. Klopt dat?
Groeten.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de problemen die de 16 tijdens de laatste jaren ICa te wijten waren aan de veel te zware rijtuigen, dat de 16 gebouwd was voor I1 en I2 rijtuigen die meer dan de helft lichter waren dan hedendaagse, I11, rijtuigen. Klopt dat?
Groeten.
Laatst gewijzigd door Joris op 17 sep 2013, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
Groeten.
Die dienst zal hen met het optrekken en affremmen bij al die kleine haltes zeker geen deugt doen!1607 schreef:mja als je laats leden wel gezien hebt. men spant er een kolone m-6'en achter. dit kan natuurlijk die loks niet te goede komen. niet alleen het gewicht maar reken daar ook een luchtweerstand bij enz...
Groeten.
Laatst gewijzigd door Joris op 17 sep 2013, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Klopt min of meer, De T15 is onworpen voor treinen tot 7-8 rijtuigen.Joris schreef:Hallo,
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de problemen die de 16 tijdens de laatste jaren ICa te wijten waren aan de veel te zware rijtuigen, dat de 16 gebouwd was voor I1 en I2 rijtuigen die meer dan de helft lichter waren dan hedendaagse, I11, rijtuigen. Klopt dat?
Groeten,
Joris De Mol
Ze hadden in begin zelfs geen stand Serie-parallel; dus ze vertrokken in parallel en kwamen pas aan ~100km/u uit hun weerstanden.
Toen de treinen zwaarder werden werden ze gewijzigd, zodat ze eerst serie dan serieparallel gingen(minder belastend voor de weerstanden.
De T16 heeft een iets gewijzigde overbrengingsverhouding zodanig dat de aanzettrekkracht tot 20T ging(tegenover 16,5t voor T15) daardoor houden ze aan hogere snelheid wat minder kracht over dan de T15, maar kunnen ze zwaardere treinen aan en kunnen ze (bij droog weer) de helling van Aachen Hbf naar Aachen Sd met 500T op (T15 mag maar 400 T op dit gedeelte)
Het probleem was vooral dat de Duitse lokfuhrer met wisselstroomlocomotieven reed waar elke traktiestand oneindig mag aangehouden worden(regelbare transfo)
Als die dan op een t16 hetzelfde deed (en ze deden dat) bleven de weerstande continue in diens, met de gevolgen vandien. Kapotte aanzetweerstanden waren dus hun grootste probleem.
Toch regelmatig éne in panne hoor..poyaud schreef:iedereen maar klagen dat het niet goed is voor de 16en die P treinen , maar bij mijn weten is er nog geen enkele 16 daardoor ernstig in de problemen gekomen zenne. zij blij dat ze nog rijden , of twas er al lang mee gedaan...
Net als de benelux...versleten 'tot op den draad'..