10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Bartjedj

10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door Bartjedj »

Hello

Even een historisch feitje aanhalen.
Op 10 juni 1956, bij de invoering van de nieuwe zomerdienstregeling, was er 1 zeer invloedrijke vernieuwing.
Het klassesysteem werd vereenvoudigd, en van 3 naar 2 teruggebracht.
Hoewel vaak gezegd wordt dat de 3de klasse verdwenen is, klopt dit eigenlijk niet. Wat verdween was de toenmalige 1ste klasse.
Deze klasse was toen "de grand chique". Stoffen zetels, luxe aankleding van de wagon,...
Echter, door het verminderen van het klassesysteem in de bevolking en om nog andere redenen was er echter geen behoefte meer voor deze "super-klasse".

De eerste klasse werd samengevoegd met de tweede, en de derde werd tweede.
Zo werden wagons voortaan als volgt aangeduid:
A bleef A
B werd A
C werd B

Wil je nog eens de echte sfeer opsnuiven van de toenmalige 1° klasse? Bezoek een museumvereniging. Er zijn verscheidene wagons bewaard gebleven.

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door treinbruno »

of je kunt natuurlijk ook een eersteklasseticket kopen op een lijntje in de ardennen :D

maar het stoomcentrum in maldegem bezoeken is natuurlijk veel leuker > www.stoomcentrum.be
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door Shrek »

treinbruno schreef:of je kunt natuurlijk ook een eersteklasseticket kopen op een lijntje in de ardennen :D
de eerste klasse uit een MW 41 kan je naar mijn mening echt niet vergelijken met de eerste klasse van vroeger hoor :wink:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door Patrick »

Zou iemand de prijzen weten van pakweg een ticketje Oostende-Brussel (of een andere verbinding) in 1e "superklasse", 2e klasse en 3e klasse vlak voor het 'nieuwe' klasse-systeem?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:
treinbruno schreef:of je kunt natuurlijk ook een eersteklasseticket kopen op een lijntje in de ardennen :D
de eerste klasse uit een MW 41 kan je naar mijn mening echt niet vergelijken met de eerste klasse van vroeger hoor :wink:
Tenzij dat lijntje de Bocque spoorweg is... Als ze daar met hun K1's bollen, zit je inderdaad in superklasse. (deze zomer in julie is er ergens een weekend met stoom, dus...)
Merk ik daar sluipreclame op voor het SCM? :D
(Nu ik zelf (nog) niet bij een msueumvereniging ben mag ik daar nog commentaar op geven )

Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Wover

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door Wover »

De IR naar Luxemburg is ook nog wel een leuke trein om in eerste klasse zalig te genieten ;).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door treinbruno »

ik bedoelde een rood klassiekje :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door overweg13 »

Patrick schreef:Zou iemand de prijzen weten van pakweg een ticketje Oostende-Brussel (of een andere verbinding) in 1e "superklasse", 2e klasse en 3e klasse vlak voor het 'nieuwe' klasse-systeem?
.

Als we ervan uitgaan dat de aangerekende afstand toen dezelfde is als vandaag (120 km) dan betaalde je daarvoor in 3de klasse 95 BEF, in 2de klasse 165 BEF en in 1ste klasse 240 BEF, telkens enkele reis. Voor een HT-biljet was dat resp. 171, 263 en 421 BEF.
Als je rekening houdt met de muntontwaarding, dan bewijst dit eens te meer dat de treintarieven in België vandaag belachelijk laag zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door Fles »

overweg13 schreef: Als je rekening houdt met de muntontwaarding, dan bewijst dit eens te meer dat de treintarieven in België vandaag belachelijk laag zijn.
Ondersteun die stelling eens met cijfers?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door overweg13 »

Fles schreef:
overweg13 schreef: Als je rekening houdt met de muntontwaarding, dan bewijst dit eens te meer dat de treintarieven in België vandaag belachelijk laag zijn.
Ondersteun die stelling eens met cijfers?
Voor de periode 1953 - 2004 wordt rekening gehouden met een omzettingscoëfficient 6.2187. (Ik laat je de eer om zelf de bron te zoeken: ik kan je verzekeren: ze bestaat. Je zou eindelijk eens moeten beseffen dat je hier op een internetforum zit, en dat niet elke uitspraak eerst wetenschappelijk getoetst wordt.)
Dat geeft het verrassende resultaat dat we voor 2de klasse enkele reis net op 590 BEF uitkomen. In 2de wordt dat 1026, en in eerste 1492. Tweede en eerste waren in die tijd dus stukken duurder dan 1ste nu (nl. 907 BEF). In tweede volgt de prijs (nu 589 BEF dus exact de inflatie, 1ste is relatief goedkoper geworden.) Dat allemaal in de veronderstelling dat de waarde van de EURO op dit ogenblik nog altijd 40.3399 bedraagt, wat achterhaald is.
Toch moet je hier niet te snel conclusies uit trekken. In 1955 waren er relatief weinig goedkope formules. Eigenlijk was er alleen de 50 % voor de Grote Gezinnen, toen nog met minstens 4 kinderen tegelijk in leven, en uiteraard de zogenaamde "sociale abonnementen". Vandaag zijn er allerlei passen, maximumafstanden, weekendtarieven, toeristische formules... die maken dat de volle prijs zelden betaald wordt.
Bovendien zou je de prijs van het treinbiljet ook moeten plaatsen tegenover het gemiddelde gezinsinkomen uit die tijd. Dat lag niet alleen lager, tweeverdieners waren eerder uitzondering dan regel.
Misschien moet iemand maar eens een masterthesis over dit onderwerp schrijven. Vergeet niet een exemplaar naar Fles te sturen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door Paul »

Bartjedj schreef:Even een historisch feitje aanhalen.
Op 10 juni 1956, bij de invoering van de nieuwe zomerdienstregeling, was er 1 zeer invloedrijke vernieuwing.
Het klassesysteem werd vereenvoudigd, en van 3 naar 2 teruggebracht.BDJ
Goedemorgen,
Volgens mij was het op 3 juni 1956.
Ik citeer uit het zomerspoorboekje van 1956:

"3 juni 1956 is niet alleen de eerste dag van de nieuwe zomerdienst, doch vooral de dag van waarop er nog slechts 2 rijtuigklassen op de Europese Spoorwegen zijn. In België bestonden de drie klassen nog enkel in de internationale treinen. Voor ons spoorwegnet verandert er dus eigenlijk niets, behalve dat de twee nu bestaande klassen voortaan eerste en tweede klasse zullen heten in plaats van tweede en derde. Aan de tarieven wordt evenwel niets veranderd."

Het was dus - ook toen al - een Europese beslissing. En in binnenverkeer was de eerste klasse al jaren eerder afgeschaft. Ik vraag me trouwens af of er in binnenverkeer ooit volledige rijtuigen "eerste klasse" zijn geweest. Van de in de jaren 1930 gebouwde metalen rijtuigen in ieder geval niet. Er bestonden K1's met twee coupés eerste klasse en zeven coupés tweede, en L-rijtuigen met twee coupés eerste klasse en zes tweede. K2, K3, M1 hebben nooit eerste klasse gehad, enkel tweede en derde. In de houten GCI-rijtuigen had je ook slechts een of twee coupés eerste klasse.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Bartjedj

Re: 10 juni 1956: het einde van de "Super-klasse".

Bericht door Bartjedj »

De datum heb ik van een kalender, waar per dag een memorabel feit op staat.
Nochtans was dat in het verleden meestal juist.

BDJ
Plaats reactie