Wat is de waarde hiervan ?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Paul »

Het lijkt mij zeer twijfelachtig dat die klok werkelijk van een stoomloc afkomstig is.
En als dat zo is, dan zeker niet van een Belgische loc, want die hebben dat nooit gehad.
De verkoper beweert: "Er staat geen fabrikant op noch enige merktekens wat dus de echtheid ervan bevestigd".
Nog afgezien van de spelfout - wat voor nonsens is dat?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8174
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door dentheo »

Paul schreef:
Het lijkt mij zeer twijfelachtig dat die klok werkelijk van een stoomloc afkomstig is.
En als dat zo is, dan zeker niet van een Belgische loc, want die hebben dat nooit gehad.
De verkoper beweert: "Er staat geen fabrikant op noch enige merktekens wat dus de echtheid ervan bevestigd".
Nog afgezien van de spelfout - wat voor nonsens is dat?

Paul
Ik vindt dat prachtig, in Amerika hebben ze die nog... zelf op de hoge snelheidsloks...

Toen ik vroeg "waarom" keken ze mij met koeie-ogen aan, ze wisten niet beter dan dat dat over heel de wereld zo was...
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:
Paul schreef:
Het lijkt mij zeer twijfelachtig dat die klok werkelijk van een stoomloc afkomstig is.
En als dat zo is, dan zeker niet van een Belgische loc, want die hebben dat nooit gehad.
De verkoper beweert: "Er staat geen fabrikant op noch enige merktekens wat dus de echtheid ervan bevestigd".
Nog afgezien van de spelfout - wat voor nonsens is dat?

Paul
Ik vindt dat prachtig, in Amerika hebben ze die nog... zelf op de hoge snelheidsloks...

Toen ik vroeg "waarom" keken ze mij met koeie-ogen aan, ze wisten niet beter dan dat dat over heel de wereld zo was...
maar hij liegt dat het belgisch is, dus betwijfel ik ook of het wel echt is

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Kvc-Nbms

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Kvc-Nbms »

Welja, ze is van een vriend zijn vader eigelijk, dus ik ken de verkoper wel.
Ze is destijds achtergebleven bij een verhuis van de items uit het museum van Leuven in de jaren 70 en de bel zou dateren uit de periode 1840-1850, waren er toen al wel stoomfluiten ?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Joris »

Hallo,
Bieden staat vrij, maar kom niet aan met onozele biedingen voor dit unieke stuk want dan blijft het gewoon hangen waar het hangt of contacteer ik musea en die zullen hier ongetwijfeld van smullen
Persoonlijk denk ik niet dat musea hier een fortuin gaan voor geven...
Dit ruikt naar het kunstmatig zeldzaam maken. (Hier overigens nog een grappige in die categorie: http://cgi.befr.ebay.be/marklin-HOOGST- ... dZViewItem )
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door HLE 2302 »

precies niet echt veel geintreseerden :P

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Kvc-Nbms

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Kvc-Nbms »

k'apprecieer de reactie's wel hier, keb et aan menne maat verteld maar nu weet 'm nog nie wa et precies waard is :D
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Adler »

Er waren wel degelijk Belgische lokomotieven met een klok.
Zie hiervoor dit artikel: Toen de klokken nog luidden bij de Belgische spoorwegen:

http://www.ho-modelspoorwegen-grootspoo ... okken1.htm
Kvc-Nbms

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Kvc-Nbms »

Adler schreef:Er waren wel degelijk Belgische lokomotieven met een klok.
Zie hiervoor dit artikel: Toen de klokken nog luidden bij de Belgische spoorwegen:

http://www.ho-modelspoorwegen-grootspoo ... okken1.htm
Da's ook de site die mijne kameraad bij z'n zoekertje heeft gezet
en voor wie niet alles wil doorlezen

. Echte klokken zijn er nooit geweest. Maar toch ... sommige stoomlocomotieven van de Belgische staat, en later van de NMBS , waren oorspronkelijk uitgerust met een «klok met hamer». Deze locomotieven waren in feite van Duitse origine en maakten deel uit van de herstelbetaling aan ons land na de Eerste Wereldoorlog.

Donderdag komt er een expert kijken is mij verteld dus dan zal ik het weten
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Paul »

Adler schreef:Er waren wel degelijk Belgische lokomotieven met een klok.
Zie hiervoor dit artikel: Toen de klokken nog luidden bij de Belgische spoorwegen:

http://www.ho-modelspoorwegen-grootspoo ... okken1.htm
Niet op Belgische, maar op Duitse locomotieven. Die weliswaar Belgisch zijn geworden: de types 64 en 81.
Maar dat was dus na de eerste wereldoorlog, en niet "in 1840-1850" zoals de verkoper beweert.
En dat waren klokken die met een hamer aan de buitenzijde werden aangedreven, en niet een gewone 'klok met klepel' die hier te koop wordt aangeboden. En waarop geen enkele aanduiding van oorsprong, fabrikant of iets dergelijks voorkomt... Er zullen toch wel heel serieuze argumenten moeten bijkomen om aan te tonen 1° dat die klok uit de jaren 1840-1850 stamt en 2° dat die klok iets met spoorwegen te maken heeft gehad. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik heb grote twijfels. Ik ben benieuwd naar wat een eventuele expertise zal uitwijzen.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Kvc-Nbms

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Kvc-Nbms »

Paul schreef:
Adler schreef:Er waren wel degelijk Belgische lokomotieven met een klok.
Zie hiervoor dit artikel: Toen de klokken nog luidden bij de Belgische spoorwegen:

http://www.ho-modelspoorwegen-grootspoo ... okken1.htm
Niet op Belgische, maar op Duitse locomotieven. Die weliswaar Belgisch zijn geworden: de types 64 en 81.
Maar dat was dus na de eerste wereldoorlog, en niet "in 1840-1850" zoals de verkoper beweert.
En dat waren klokken die met een hamer aan de buitenzijde werden aangedreven, en niet een gewone 'klok met klepel' die hier te koop wordt aangeboden. En waarop geen enkele aanduiding van oorsprong, fabrikant of iets dergelijks voorkomt... Er zullen toch wel heel serieuze argumenten moeten bijkomen om aan te tonen 1° dat die klok uit de jaren 1840-1850 stamt en 2° dat die klok iets met spoorwegen te maken heeft gehad. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik heb grote twijfels. Ik ben benieuwd naar wat een eventuele expertise zal uitwijzen.

Paul
Ik ben ook nieuwsschierig, waarschijnlijk zal het wel eentje zijn zoals op de site staat uitgelegd ipv uit de 1840-50 periode maar de vader is er rotsvast van overtuigd dat ze van de spoorwegen komt .. maar we zullen afwachten tot morgen
Kvc-Nbms

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door Kvc-Nbms »

Expert is geweest, heeft sterke vermoedens dat het wel degelijk om een beierse klok gaat maar em is niet 100 % zeker dus maandag komt hij met nog een andere terug.

mvg
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door HLE 2302 »

Kvc-Nbms schreef:Expert is geweest, heeft sterke vermoedens dat het wel degelijk om een beierse klok gaat maar em is niet 100 % zeker dus maandag komt hij met nog een andere terug.

mvg
een beierse klok
da wilt dus zeggen dat ze heeeeel veel waart is :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
steamer

Re: Wat is de waarde hiervan ?

Bericht door steamer »

Hoi,

Zoals in het door Kvc-Nbms geciteerde artikel letterlijk te lezen valt, werd de Beierse klok bediend met een door luchtdruk (zal wel stoomdruk moeten zijn) aangedreven hamer. Die klokken hadden dus geen echte klepel (die nochtans op de foto te zien is) en ze waren vast gemonteerd. Ook het verhaal van het contragewicht kan dus al niet kloppen: bij een vaststaande klok heeft dat immers weinig zin! Bovendien dateren die klokken op de vanuit Duitsland ingevoerde locomotieven (P8, G10,...) uit het begin van de 20e eeuw, dus kan het sowieso niet gaan om een klok van "de eerste belgische stoomlocomotieven in de geschiedenis".

Ik geloof dus niet dat deze klok vanop een Belgische stoomlocomotief komt. Ik ga me echter niet uitspreken over het authentiek van de spoorwegen afkomstig zijn van de klok. Ze kan immers voor iets anders gediend hebben... Wel ben ik zeker dat het verhaal zoals het hier nu wordt opgehangen niet KAN kloppen. Enkel technisch zitten er al pertinente onwaarheden in, maar ook de hele "mistige uitleg" is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk in de minder positieve zin.


@ Kvc-Nbms:
Als ik deze hele affaire positief wil benaderen en ik er dus vanuit ga dat je 't oprecht bedoelt, kan ik je enkel maar aanraden een spoorweghistoricus te zoeken die écht kan zeggen waar deze klok eventueel voor gediend zou kunnen hebben. Wie is die expert die bij jou op bezoek is geweest (je mag het me ook via pm zeggen)? Als het een spoorweghistoricus is ga ik hem wellicht minstens van naam kennen; als het niet door een spoorweghistoriscus is gebeurd, is die expertise wat mij betreft niet veel waard aangezien een niet-kenner bij zo'n klok hoogstens ongeveer de ouderdom kan schatten...

Ik ben zeker niet dé grote specialist op historisch vlak (daar ben ik helaas ook te jong voor) maar anderzijds ben ik in deze topic wel de tweede persoon met interesse in historische spoorwegobjecten (Paul was de eerste en die heeft veel verstand van dit soort zaken, zo heb ik al vaker gemerkt) die je hele verhaal in twijfel trekt. Misschien is het dus toch verstandiger én geloofwaardiger dat je die verkoop intrekt, rustig de historie van de klok uitspit en dan evt een nieuwe verkoop organiseert... Met het échte verhaal wel te verstaan...

Groetjes,
Steamer
Plaats reactie