Pagina 1 van 4

T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 13 jan 2009, 23:07
door etoile du nord
Misschien is hier wel plaats voor berichten en foto's over de restauratie , ritten en weetjes over Trans Europ Express materiaal bij ons en de omringende landen
In een ander topic werd reeds 1 en ander vermeld

Hier de opvolging van enkele projecten

TEE CLASSICS / ZWITSERLAND: http://www.tee-classics.ch/index.html

In oktober 2007 werd de locomotief Ex-SBB Re 4/4 I 10034 aangekocht (leasing) om hem weer rijvaardig te maken
Dit verliep heel vlot en reeds in juni 2008 slaagde ie voor alle testen op eigen kracht ;
2008-06-17b_.jpg
In september 2008 werd de machine naar Schaffshausen overgebracht voor de laatste saneringen en herschildering
Sinds 6 december ( WAT een Sinterklaasgeschenk ! ) rijdt de Re 4/4 I 10034 terug in z'n originele TEE livrei uit 1972
2008-12-06_Hansueli_.jpg
2008-12-06_Weiach_.jpg
Op zaterdag 18 april 2009 krijgt deze TEE lok z'n maidentrip : hij neem te Basel de speciale trein " BAVARIA TEE" ( Frankfurt-Lindau) over tot Zürich
Rheingold_03.95_Foto_Christian_Z..jpg
96d57d5ad5edd7bba10ba09e553eaaf1.jpg
96d57d5ad5edd7bba10ba09e553eaaf1.jpg (5.53 KiB) 17793 keer bekeken
a63e568271ffc3ce35f30cb1c2599111.jpg
a63e568271ffc3ce35f30cb1c2599111.jpg (8.4 KiB) 17787 keer bekeken
http://www.z-et.de/navigation-home.html

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 13 jan 2009, 23:42
door Steven
weer een prachtige museum loc er bij, mooi mooi.

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 14 jan 2009, 08:31
door Accelerat
Tof! :D

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 21 jan 2009, 02:41
door etoile du nord
NIEUWS UIT NEDERLAND

Via een hele omweg werd de TEE dieseltrein NS/SBB-CFF Ram TEE 1 uit 1957 gered van de sloop in Canada ( waar ie tot 1997 bij Northlander in uiterst barre winterse omstandigheden reed )

Deze trein was inderdaad de eerste om door 5 Europese landen te rijden op één dag , met een max. snelheid van 140 km/u !
05-01_.jpg
05-01_.jpg (49.47 KiB) 18381 keer bekeken
STICHTING T.E.E. NEDERLAND http://www.stichtingtee.nl/index.cfm?mn_Id=1

is sinds 2006 volop aan de restauratie bezig , men moet zelfs een nieuwe motorwagen bouwen , de originele kon niet op tijd van de 'crusher' gered worden
TEE Northlander 059.jpg
IMG_4518klein.jpg
Daarvoor moest men zelfs een dieselgenerator recupereren van Werkspoor NL om in een stuurwagen van de TEE te worden ingebouwd ( het treinstel zal dus 2 stuurwagens hebben )
Stellendam001.jpg
Reportagefilmpje AVRO :
http://player.omroep.nl/?aflID=5368337& ... ffcd9adf0a

De werken vorderen traag maar zeker ; op hun site kan je alles volgen
50-02klein.jpg

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 12 feb 2009, 22:52
door etoile du nord
OPVOLGING NEDERLAND :

Werkdagen Amsterdam Watergraafsmeer 25,26 oktober, 8,9 november en 6, 7 december
6-12-11klein[1].jpg
©:Frank Geurts
Een overzicht van de werkzaamheden van de afgelopen werkdagen. Waar we vroeger maar een dag aan de trein werkten, komt het nu al met de regelmaat voor dat er het hele weekend wordt gewerkt. Bij het NedTrain Service Bedrijf op de Watergraafsmeer krijgen wij de mogelijkheid om gedurende het weekend allerhande werkzaamheden aan de trein uit te voeren iets dat we dan ook met beide handen aanpakken. Het voordeel hiervan is dat we de vooraf geplande projecten dan ook in één weekend kunnen afmaken iets wat in het verleden helaas niet altijd mogelijk was. Bij deze dan ook dank aan NedTrain voor de geboden mogelijkheid om te kunnen werken.

©:
Voor de periode dat we te gast zijn bij het NedTrain Service Bedrijf op de Watergraafsmeer hebben we ons dan ook een aantal specifieke doelen gesteld zoals; 1.Dichtmaken van de laatste kopbak met bijbehorend rijtuig en het dichtmaken van de twee andere rijtuigen 2.Onderhoud aan de koppelingen met bijbehorend verenpakketvan de kopbakken;3. Onderhoud aan het kort gekoppeld stoot- en trekwerk tussen de rijtuigen. 4.Verwijderen van de laatste graffiti;5. Aanpakken van corrosie door het te behandelen met Fertan.
6-12-28klein.jpg
6-12-28klein.jpg (39.34 KiB) 17925 keer bekeken
©:Frank Geurts
Zoals de beelden al laten zien maken we goede voortgang, ondanks dat we nog een lange weg te gaan hebben. De kop van de 1003 heeft weer het uiterlijk van de TEE terug gekregen zeker nu de Canadese lichtbakken zijn verdwenen. Alle scharfenbergkoppelingen hebben een eerste kleine onderhoudsbeurt gekregen maar in de toekomst zullen ze toch een grotere onderhouds-beurt nodig moeten hebben. Het onderhoud aan het kort gekoppeld stoot- en trekwerk is klaar en kan er weer een tijdje tegenaan, goed schoonmaken een nieuw vet hebben wonderen gedaan.

©:Rob van der Flier
Tijdens het weekend van 6 en 7 december hebben we ons gestelde doel, dichtmaken van een aantal overgangen, met vlag en wimpel gehaald. Een hele opgave waarbij menig zweetdruppel is gevloeid maar het was de moeite waard, zondag even na de middag was de klus geklaard. Proficiat aan alle vrijwilligers die hebben meegeholpen om deze belangrijke doelstelling te hebben realiseren.


© 2006, Stichting TEE Nederland, D. Rensema

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 13 feb 2009, 12:07
door Stevie Wonder
Mag er gerust fier op zijn dat dit stukje spoor geschiedenis door een groep vrijwilligers bewaard blijft, chapeau.

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 13 feb 2009, 18:09
door rail s
KEEP GOING PEOPLE!!!
Jullie doen fantastisch werk!!!

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 17 feb 2009, 18:41
door nmbsgek
Prachtig werk, doe zo voort!!

OPVOLGING T.E.E. CLASSICS ZWITSERLAND

Geplaatst: 18 feb 2009, 01:00
door etoile du nord
T.E.E. 'BAVARIA' OP 18 APRIL 2009

Hierbij een flyer met alle gegevens over de eerste trip van de gerestaureerde T.E.E. lok
Flyer_BAVARIA_09.pdf
(934.7 KiB) 494 keer gedownload
2009-04-18_vorschau_.jpg

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 18 feb 2009, 20:41
door Lukas
Hoi,

etoile du nord,

PROFICIAT met jullie werk;Dankzij jullie komt het T.E.E. tijdperk terug tot leven.Een tijdperk dat ik jammer genoeg nooit heb gekend.

Lukas

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 20 feb 2009, 22:50
door etoile du nord
Bedankt voor de felicitaties , maar dit werk is geheel de verdienste van de hoger genoemde groepen vrijwilligers in Zwitserland en Nederland , de bakermat van de T.E.E's .
Om dit alles mogelijk te maken , hebben ze elke financiële steun broodnodig !! Ik zou dus zeggen ... waarom niet eens een donatie doen ? Of in de shop iets aankopen ?
In België werd de enige overblijvende T.E.E. HLE reeks 18 aangekocht door het TSP , en misschien wordt ook een resterende T.E.E. HLE 15 door hen overgenomen (?) . Ik zou dus hetzelfde zeggen .... ze hebben ook hier nu en dan een duwtje in de rug nodig
En bij de N.M.B.S. staan nog twee T.E.E. inox rijtuigen PBA ergens in een loods !!!!Als iemand ze wil , kan en mag restaureren en/of gebruiksklaar krijgen , hebben we ook in België terug onze eigen T.E.E. Hopelijk vooraleer de laatste HLE 16 ( onze eigenste enige en eerste vierstroomlok van de T.E.E.'s naar Duitsland ) van de sporen verdwijnt ! Want die rijdt nog in dienst !

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 24 feb 2009, 02:26
door etoile du nord
NIEUWS UIT FRANKRIJK : DE MISTRAL-LOK CC6575 ( ex 210001) WORDT BEWAARD

Dankzij een petitie in 2006 kon deze fameuze T.E.E. lok van de sloop gered worden ! De vereniging 'Sauvons la CC6575' kreeg van de SNCF een concessie van 10 jaar , en moest daarvoor 4200 € betalen ; de toelating om ermee te rijden zal nog eens 3000 € kosten , en dan nog materieel voor onderhoud , enz.
Op hun forum http://www.sauvons-la.com/sauvons-la.html#association valt er momenteel niet zoveel nieuws te rapen , ligt alles stil ?
Ook hier zal het financiële plaatje oplopen ....
Afbeelding
NOG MEER : OOK DEZE MISTRAL-LOK IS BEWAARD EN RIJVAARDIG : CC6570

Het gaat ook om een concessie ( 10 j , blijft eigendom van de SNCF !), maar deze voerde reeds verschillende ritjes uit .
Website : http://pagesperso-orange.fr/apcc6570/
Deze prachtige machine met asindeling CC en variabele overbrengingsverhouding sleepte voor het eerst een T.E.E. met een commerciële snelheid van 200 km/u in Frankrijk ( Mistral )

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 05 apr 2009, 22:58
door etoile du nord
NIEUWS UIT BELGIË : eerst het slechte , en vervolgens ...

Tegen eind dit jaar zullen de driestroomloks HLE 15 ( de vroegere T.E.E. lok type 150 ) geschrapt worden door de NMBS ; er zijn er nog een paar in dienst , maar hun zwanezang is begonnen ... Gelukkig konden we reeds afscheid nemen van deze 'echte' Belgische machine , dankzij een TSP rit in 2008 . :cry:
Met deze lok wordt een apart hoofdstuk uit de Belgische spoorweggeschiedenis afgesloten : het was de eerste die grensoverschrijdend 3 landen doorkruiste op kop van verschillende T.E.E.'s Parijs-Brussel-Amsterdam en Parijs-Brussel ( o.a. 'Etoile du Nord' , 'Oiseau Bleu' en 'Ile de France' ) . Daarmee is het ook een echte voorloper van de huidige HST's
Maar gelukkig is men van plan er één te bewaren , al is het maar als levende nostalgie naar de tijd van de Belgische Treinindustrie : deze lok werd getekend , ontworpen en gebouwd door belgische ingenieurs en industrie die toen tot de Europese top behoorden
Waar zal deze bewaard worden ? Wie weet er meer van ?
Afbeelding De 1501 , de eerste enige echte driestroomlok van de NMBS , geleverd in 1963 :!:


Maar ook de vierstroomloks HLE 16 ( de T.E.E. lok type 160 ) zullen eind dit jaar van het spoor verdwijnen . Ook deze zijn 100 % Belgisch van ontwerp en makelij . In 1966 werden ze geleverd om de T.E.E. verbinding en de internationale treinen naar Duitsland te kunnen trekken ; door onder 4 verschillende spanningen te kunnen rijden, waren ze èchte Europese loks ( samen met de Duitse loks en Zwitserse treinstellen ) avant-la-lettre ! Op het einde van hun internationale carrière trokken ze zelfs vakantietreinen tot in Italië ( 'Frecchia del Sole' ). Nu rijden er nog 4 van de geleverde 8 in regelmatige dienst.
Zijn er plannen om één van deze prachtige machines te redden ? Afwachten ....
Afbeelding De eerste van de reeks .... Afbeelding (foto's Stijn014 in http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=10&t=5454&start=15 )

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 06 apr 2009, 03:29
door Shrek
er zijn toch 8 locs van de reeks 16 gebouwd? :roll:

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 06 apr 2009, 12:21
door Steven
inderdaad 8 locs reeks 16 en 6 locs reeks 18 waren er voor de TEE daarnaast had je ook nog de reeks 15.