Pagina 3 van 4

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 22 feb 2010, 22:58
door pewiam
Raadvraag: Hoe vaak komt het TEE embleem tot nu toe voor in deze topic ?

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 23 feb 2010, 04:13
door etoile du nord
Tja , bij nader inzien ..... 1 keer ?

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 24 feb 2010, 11:57
door pewiam
pewiam schreef:Raadvraag: Hoe vaak komt het TEE embleem tot nu toe voor in deze topic ?
Hé, ze zijn allemaal verdwenen......

Maar je bijdrage's wel laten staan, Etoile du Nord, want die zijn prachtig. Goed dat er zoveel ouds bewaard blijft op TEE gebied.

Gr Pewiam

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 24 feb 2010, 23:38
door etoile du nord
.

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 09 jan 2011, 17:04
door Accelerat
*Blaast het stof van dit topic af*
Zijn er ondertussen nog belangrijke vorderingen geweest & staan er al weer ritten gepland voor 2011? :)

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 09 jan 2011, 19:25
door Joris
Hallo,
In Duitsland rijden er nog steeds 2 klassieke TEE garnituren, gesleept door een 103, en die doen elke week nog enkele slagen in gewone IC diensten. 1 stam staat dacht ik in Köln, de andere in München. De diensten die ze actueel doen heb ik hier niet bij de hand. Er zit oa een IC Köln-Flensburg in, zie foto op http://www.lok-report.de/
Groeten,
Joris De Mol

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 10 jan 2011, 22:45
door Accelerat
Overigens maakt de TEE Rheingold nog een ritje vanuit Nederland naar Zwitserland en terug binnenkort:
http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wi ... witserland

60 JAAR GELEDEN ....

Geplaatst: 13 jul 2017, 01:29
door etoile du nord
DIAMANTEN JUBILEUM VOOR DE T.E.E.

Afbeelding
Op 2 juni 2017 was het 60 jaar geleden dat de eerste T.E.E.'s in vaste dienst kwamen
Dit waren toen de Nederlands-Zwitserse dieselstellen
De daaropvolgende "Golden Sixties" betekenden een ware revolutie op spoorwegvlak ( zoals op alle vlakken toen )
De T.E.E. werd hét symbool van de E.E.G. , de voorloper van het Europa dat we nu kennen
Grenzen vervaagden , douane werd geminimaliseerd , de trein kon zonder oponthoud door verschillende landen reizen . Reservatie was verplicht ( en héél duur ) , zo ontstonden de eerste passagierslijsten en tracering ( via telefoon of telex )
Dit topic is weer levend als eerbetoon aan deze prestigieuze verwezenlijking , de toekomst van het moderne spoorverkeer in Europa

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 17 jul 2017, 08:50
door Jérôme
Enkele weken geleden was er een speciaal evenement "60 jaar TEE" in Koblenz-Lützel.
Fotos zijn in het "World Wide Web" te zien.

DIAMANTEN JUBILEUM

Geplaatst: 02 nov 2017, 00:21
door etoile du nord
EVENEMENTEN EN ACTIES VOOR 60 JAAR T.E.E.

In Duitsland en Zwitserland werd er wel degelijk gevierd en herdacht

Te Koblenz was de T.E.E. vedette van het "Sommerfest" , en werd er een speciale "Rheingold" gereden tussen Köln en Koblenz
22/04/2017
Afbeelding Afbeelding Afbeelding ( "Spaceliner" op http://nahverkehrsforum-saarlorlux.de )

https://youtu.be/9GdLIPJNFZY

In Zwitserland reed het onlangs gereviseerde T.E.E. stel een speciale rit Bern-Domodossola-Bern op 22/04/2017
Deze RAe TEE II was het eerste vierspanningstreinstel in Europa en kon als voorloper van de TGV stellen Zwitserland , Duitsland , Noord-Frankrijk , Luxemburg , België , Nederland en Noord-Italië doorrijden vanaf 1961 Afbeelding ( SBB Historic )

In 3 belangrijke T.E.E. landen was er geen activiteit voor 60 jaar T.E.E. : noch in Frankrijk , noch in België en Nederland ( in Nederland werd het concept opgericht ) Wel waren er enkele vermeldingen in de pers , tijdschriften en internetfora , websites ( Trainworld met 1 foto van het Duitse (! )dieselstel te Brussel Zuid !!!! )

HET WAS IN 1957 ....

Geplaatst: 02 nov 2017, 00:50
door etoile du nord
Jubilea alom .... voor de Trans Europ Express en Etoile du Nord !

AfbeeldingAfbeelding Afbeelding ( Jean-Paul Eid dans "Le Devoir.com" )

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 02 nov 2017, 10:54
door dentheo
Heeft er iemand van jullie nog een redelijke foto van de tweedelige franse stellen die in TEE kleur over lijn 12 reden in de prille aanvang van TEE ?

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 02 nov 2017, 15:25
door Paul
dentheo schreef: 02 nov 2017, 10:54 Heeft er iemand van jullie nog een redelijke foto van de tweedelige franse stellen die in TEE kleur over lijn 12 reden in de prille aanvang van TEE ?
Op de website van Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/index_diesel_TEE.htm) vond ik twee zwart-witfoto's:
http://www.nicospilt.com/anderen/WL1963-45.JPG
http://www.nicospilt.com/anderen/WL1963-46.JPG

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 02 nov 2017, 15:44
door dentheo
Hartelijk dank.
Anderzijds staat mij voor dat, vooraleer deze treintjes reden, er ook lichtgroene iets meer gestroomlijnde motorwagens reden , iemand ?

Re: T.E.E. NIEUWSBRIEF uit Europa

Geplaatst: 02 nov 2017, 19:53
door Paul
Theo, het gaat om de RGP's (Rame à Grand Parcours) die voor de SNCF gebouwd werden vanaf 1954.
Zie https://fr.wikipedia.org/wiki/Rame_%C3% ... d_parcours

Die reden ook al in de jaren vóór 1957 o.m. op de verbinding Parijs-Amsterdam, ze stonden in het spoorboekje vermeld als "Snelle motortreinen 1ste klasse". Misschien toen dus in lichtgroene-met-beige livrei (want in die kleuren waren ze oorspronkelijk geschilderd, er bestaan filmpjes van op Youtube).

Vanaf 1957 reden ze als TEE en werden ze in de TEE-kleuren (bordeaux-beige) geschilderd, met het TEE-logo op de neus.