Opzoek naar historisch materieel

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Locje

Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Locje »

Beste treinenthousiasten,

In het najaar van 2008 werd door een groep spoorwegenthousiastelingen de eerste aanzet gegeven tot de oprichting van een nieuwe spoor stichting. In datzelfde voorjaar werd er naar een geschikte locatie gezocht die momenteel tot stand gekomen is.

Doordat wij een relatief jonge stichting zijn, zijn we momenteel druk bezig met de werving van spoorwegmaterieel. Dat is ook de reden van dit topic. We zijn we nu druk opzoek naar een stoomlocomotief en ander historisch materieel voor restauratie.

Omdat het topic op een forum staat voor treinengekken vroegen wij ons of jullie misschien tips hebben waar nog leuk materieel ter overname staat of materieel dat bedreigd wordt door sloop.

Ik hoop dat jullie ons willen en kunnen helpen! :)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Joris »

Hallo,
Mijn eerste vraag is waar jullie spoorlijn gelegen is.
Bij de NMBS staan normaalgezien nog wel een pak M2 rijtuigen te koop, of het moest zijn dat die al allemaal gesloopt zijn.
Oudere/andere types zijn normaalgezien bij de NMBS niet meer te koop (M1-M3-L-K1-K2-K3-K4-I1-I2-I3-I4-CGI-R-...)
Het enige alternatief zijn de I5 rijtuigen, maar dat is voor een museumspoorlijn helaas niet het geschikte materieel...
Als jullie lijn ergens aan de grens met Duitsland/Luxemburg ligt: Weggmans (CFL) zijn er misschien nog enkele te koop, en misschien staan er ergens ook nog wel wat Zilverlingen (DB) die niet Verkehrsrot geworden zijn, en wachten op sloop.
Diesellocs:
Lijndiensels zijn misschien wat zwaar voor een beginnende vereniging, maar van de 52-53-54 is er momenteel nog geen enkele bewaard (toch niet met vlottende cabine).
Rangeerdiesels: 73-74-82, die gaan er momenteel vlotjes uit... Een 91 moet ook wel op de kop te tikken zijn.
Als u nog vragen hebt, wil ik u graag verder helpen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rogiercreemers
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2008, 23:40

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door rogiercreemers »

Op de weg tussen As en Maasmechelen ligt een soort autokerkhof, waarop ik laatst een stoomlocomotief heb zien staan, die er in nog best wel goeie staat uitziet. Misschien is dat een optie?
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door tt44ta46 »

Hallo,

Die stoomlocomotief tussen As en Maasmechelen was eertijds van Kolenspoor, maar verkocht aan die sloophandelaar, die al jaaaaaren zonder enige reden oud spoormaterieel verzamelt, en geen kat op z'n terrein binnenlaat...

Wat het principe van spoorstichting zelf betreft. Jullie kunnen alleszins nog geen lijn hebben. In België vallen de historische lijnen contractueel onder de NMBS Holding, afdeling Historisch Patrimonium. En buiten de 5 reeds gekende toeristische lijnen is er nog niet de minstr aanvraag binnengekomen...

Greetz
Locje

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Locje »

@ Joris Bedankt voor uw reactie ik zal binnenkort wat meer opheldering geven over hoe en wat precies dit omdat wij nog in de "opstart" periode zitten.


Wat betreft die stoomlocomotief bij de sloophandelaar tussen As en Maasmechelen kan iemand mij daar misschien iets meer over vertellen? wat voor locomotief het is? wat voor soort bedrijf is het ( als ik goed begrijp verkoopt die het niet door oid )? bezoekje waard of niet?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Joris »

Hallo,
tt44ta46 schreef:Die stoomlocomotief tussen As en Maasmechelen was eertijds van Kolenspoor, maar verkocht aan die sloophandelaar, die al jaaaaaren zonder enige reden oud spoormaterieel verzamelt, en geen kat op z'n terrein binnenlaat...
Gaat het hier om Julien Casier?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Bibke »

Joris schreef:Hallo,
tt44ta46 schreef:Die stoomlocomotief tussen As en Maasmechelen was eertijds van Kolenspoor, maar verkocht aan die sloophandelaar, die al jaaaaaren zonder enige reden oud spoormaterieel verzamelt, en geen kat op z'n terrein binnenlaat...
Gaat het hier om Julien Casier?
Groeten,
Joris De Mol
Voor zover ik het begrijp, ja. Was die vroeger niet verbonden aan het Kolenspoor en daarvoor aan TTZ (Toeristische Trein Zolder)

Hier vind je nog wat algemene info:
http://www.marcpetit.centerall.com/page118_5.php
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
kapitein

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door kapitein »

leuk om dit te horen, jammergenoeg heb ik geen locomotief of dergelijke in mijn tuin staan.
als jullie toch de mogelijkheid vinden van een restauratie te beginnen , zet dan foto's zodat iedereen kan meekijken.
gegroet , en succes!!!
Locje

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Locje »

Dank voor uw reactie.

Als er iemand is die ons toevallig kan helpen, met tips,contacten enzovoorts.

Horen wij dit graag!!
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door jan_olieslagers »

tt44ta46 schreef:Jullie kunnen alleszins nog geen lijn hebben. In België ....
Vermits het woord "stichting" voorkwam, voel ik in m'n kleine teen dat dit bericht uit Nederland komt.
NL "stichting" <==> BE "vzw" , goeddeels toch.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kapitein

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door kapitein »

heheh klinkt wel nederland ja , maar dat is ook goed , die restaureren goed en behouden hun erfgoed teminste
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door trainfreak »

kapitein schreef:heheh klinkt wel nederland ja , maar dat is ook goed , die restaureren goed en behouden hun erfgoed teminste
In België ook hoor, ze proberen zeker zoveel mogelijk met de beperkte middelen die ze hebben.
Ook al zie je dat niet direct.
Locje

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Locje »

jan_olieslagers schreef:
tt44ta46 schreef:Jullie kunnen alleszins nog geen lijn hebben. In België ....
Vermits het woord "stichting" voorkwam, voel ik in m'n kleine teen dat dit bericht uit Nederland komt.
NL "stichting" <==> BE "vzw" , goeddeels toch.
Dit bericht komt inderdaad uit Nederland, maar wij denken ook niet dat het verkeerd is om dit op een Belgisch forum te bespreken of evt. Belgisch materieel te werven voor restauratie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Shrek »

Locje schreef: Dit bericht komt inderdaad uit Nederland, maar wij denken ook niet dat het verkeerd is om dit op een Belgisch forum te bespreken of evt. Belgisch materieel te werven voor restauratie.
Wat is de bedoeling van het materieel? Op een eigen lijn rijden of met volledige keuring op het prorail-net?
Fles

Re: Opzoek naar historisch materieel

Bericht door Fles »

Wat is het doel van de stichting sowieso? Waarom heb je je niet aangesloten bij één van de bestaande museumspoorclubs? :?:
Plaats reactie