Pagina 2 van 2

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 12 mar 2020, 22:28
door Leenaarts
Mooi die netkaart uit 1977.....hoeveel is er veranderd sinds ! Opvallend is het ontbreken van Lokeren-Dendermonde.... Denk vanwege de werken daar un de periode 1976 tot 1981 ?

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 12 mar 2020, 23:36
door overweg13
Inderdaad. De lijn is langere tijd onderbroken, al denk ik dat er enige tijd een verbinding Lokeren - Zele is geweest.

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 24 jul 2020, 08:17
door Leenaarts
Inderdaad, de lijn Lokeren-Dendermonde ontbreekt in die tijd wegens werken aan de Scheldebrug. Van 1976 tot 1980 volledig, tussen 1980 en 1981 (voltooing van de werken incl. electrificatie) hebben er pendeltreinen gereden tussen Lokeren en Zele. Dit met motorwagens type 45 of 44 als ik me goed herinner....

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 24 jul 2020, 09:59
door overweg13
Bedankt voor de info!

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 24 jul 2020, 10:35
door Steve
Ik vind het eigenlijk nog goed meevallen als je de kaart van 1977 bekijkt: op het eerste gezicht is enkel ten zuiden van Ronse, tussen Dinant en Givet, Dendermonde en Puurs, en tussen Libramont en Bastogne/Gouvy de reizigersdienst verdwenen, terwijl er meerdere nieuwe bedieningen bijgekomen of teruggekomen zijn sindsdien (alle HSL's, lijn 19 tot Neerpelt en Hamont, Schuman-Josaphat, nieuwe toegangen tot de luchthaven, Eupen...). De grootste kaalslag was toen duidelijk al achter de rug.

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 24 jul 2020, 11:15
door overweg13
Steve schreef:
24 jul 2020, 10:35
Ik vind het eigenlijk nog goed meevallen als je de kaart van 1977 bekijkt: op het eerste gezicht is enkel ten zuiden van Ronse, tussen Dinant en Givet, Dendermonde en Puurs, en tussen Libramont en Bastogne/Gouvy de reizigersdienst verdwenen, terwijl er meerdere nieuwe bedieningen bijgekomen of teruggekomen zijn sindsdien (alle HSL's, lijn 19 tot Neerpelt en Hamont, Schuman-Josaphat, nieuwe toegangen tot de luchthaven, Eupen...). De grootste kaalslag was toen duidelijk al achter de rug.
Inderdaad. Nu moet je je bij dat net niet al te veel voorstellen. Bepaalde lijnen waren jaren niet onderhouden (zeker al de lijnen met een referentiesnelheid van 70 km/u) en tegenwoordig zou Infrabel die lijnen stante pede (voorlopig) sluiten.

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 24 jul 2020, 16:42
door Leenaarts
Heb nog een opname gevonden op het net waarop een pendel naar Zele in het station van Lokeren te zien is (als je goed kijkt)) in 1980.....www.google.com/search?q=station+lokeren ... NlYjvcDgaM

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 24 jul 2020, 19:36
door Paul
Leenaarts schreef:
24 jul 2020, 08:17
Inderdaad, de lijn Lokeren-Dendermonde ontbreekt in die tijd wegens werken aan de Scheldebrug. Van 1976 tot 1980 volledig, tussen 1980 en 1981 (voltooing van de werken incl. electrificatie) hebben er pendeltreinen gereden tussen Lokeren en Zele. Dit met motorwagens type 45 of 44 als ik me goed herinner....
Volgens mijn informatie werd die pendeldienst tussen Lokeren en Zele al in 1977 ingevoerd.
Ik zal het even moeten nagaan in de spoorboekjes van die jaren.

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 24 jul 2020, 20:05
door overweg13
In het spoorboekje van 30.05.1976 worden de reizigers voor het eerst verwezen naar de bussen van lijn 57a. Er rijden dan in het geheel geen treinen meer. De treinen Lokeren - Zele verschijnen in het boekje van 27.05.1979: niet op zaterdag en zondag en met een enorme hiaat tussen pakweg 8:30 en 16:30.

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 26 jul 2020, 08:24
door Leenaarts
Dank voor de aanvullende informatie !) Ik ging af op mijn herinneringen uit die tijd. Was toen als 11 jarige op reis tussen Antwerpen en Gent. Kan me nog voor de geest halen dat ook de sectie Lokeren- Oostakker net dubbelsporig gemaakt was. Stopte de pendels ook in Bokslaar ?

Re: ttb map 1 (1978 -1980)

Geplaatst: 26 jul 2020, 12:20
door overweg13
Inderdaad, alle treinen stopten ook in Bokselaar.