ttb map 6 (reeks 51)
ttb map 6 (reeks 51)
Dag
We zijn ondertussen al bij map 6 aangeland (al heb ik de 4de voorlopig overgeslagen). Het wordt (hopelijk) een festijn voor liefhebbers van reeks 51, tot wie ik mezelf ook zonder aarzelen reken.
1. Is één van de foto's die me het ongelukkigst gemaakt heeft van allemaal. Hij dateert van 14/01/1979; ik heb hem genomen ter hoogte van OW 14 (!), dat is kp 18.3, vlak voor het vroegere station van Beert-Bellingen. De NMBS had net voordien haar tanden stuk gebeten op een van de strengste winters van de 20ste eeuw, maar op deze zondag liep alles vlot. Je denkt dat je de mooiste sneeuwfoto uit je (op dat ogenblik nog erg korte) carrière hebt gemaakt, maar thuis blijkt dat de reflectie van de laagstaande zon je parten gespeeld heeft. Ik hou het erop dat het loc 5106 is die hier de semi-directe 2712 Schaarbeek - Tournai sleept. (En wij stapten naar de 7762 Ath - Schaarbeek, de enige overblijvende gesleepte zondagtrein op de omnibusdienst van lijn 94, die in 1984 tot mijn grote spijt zou verdwijnen.)
2. Meer geluk had ik met deze 5107, die er kraaknet bij rijdt. De foto werd genomen op 10/08/1980, ter hoogte van Bierghes (met een h). Het stationsgebouw steekt nog boven de trein (2712 Schaarbeek - Tournai) uit, maar zal het niet lang meer uitzingen. De trein rijdt hier in een op dat ogenblik typische samenstelling voor de daluren: 1 AB + 1 B + 1 BD M2. In sommige treinen reed een B-rijtuig meer mee. De rijtuigen op deze verbinding werden op dat ogenblik nog voornamelijk onderhouden in FTY (Tournai) of FSR (Schaarbeek). Hoeft het gezegd dat alleen de laatste onderhoudspost de vele rationaliseringen overleefd heeft?
3. Op dezelfde plek, maar uit de andere richting, komt de 5110 aan gereden, met Z2762 Lille - Schaarbeek. Zoals je merkt telt deze trein 1 B-rijtuig meer. Het L-rijtuig links dient hier als buitenverblijf voor de ploeg spoorleggers die instaat voor het onderhoud van de sporen. Enkele jaren later zal de bocht verbeterd worden, ook in het kader van de elektrificatie van lijn 94.
4. Alweer de 5110, in een avondlijk station van Halle met Z2748 Schaarbeek - Moeskroen, die men vandaag een P-trein zou noemen, maar toen gewoon een semi-direct was. Het was een zuiver experiment, met het fototoestel in de toch wel redelijk vaste hand. De rijtuigen zijn K2-rijtuigen, die behoren tot een reeks gebouwd in de jaren 1950, met alleen maar B en BD-rijtuigen. Ook toen werden rijtuigen die eerst furore maakten (zoals de K1) op belangrijke verbindingen geleidelijk naar secundaire diensten overgeheveld, wat maakte dat het aantal A-rijtuigen dan buiten proporties hoog kwam te liggen. Sommige rijtuigen werden geheel of gedeeltelijk gedeclasseerd en omgebouwd, maar er werden ook nieuwe, vrij grote reeksen gebouwd zonder A-rijtuigen (zoals de K2 en de K3).
5. Deze 5117 fotografeerde ik op 30/09/1979 in Mariembourg, toen daar ter gelegenheid van de Stoomdagen van de CF3V ook wat NMBS-materieel tentoongesteld stond. Reeks 51 was toen nog interessant genoeg om ook van de partij te zijn voor het grote publiek, net zoals de 5408 er net achter. Als je goed kijkt zie je ook nog de 64.045.
6. De 5118 sleept Z2795 Schaarbeek - Geraardsbergen door de halte Beert-Bellingen, de halte van mijn jeugd (eerst nog station, met Block 9). Ook deze trein bestaat uit K2-rijtuigen, die bijna uitsluitend tijdens de spits werden ingezet. We schrijven 03/09/1980.
7. HLD5122 met Z2713 Schaarbeek - Tournai in Bierghes op 10/08/1980. Ik bracht daar enkele vruchtbare uren door in Bierghes op deze heiige zomerdag.
8. Op 03/01/1979 sleept dezelfde 5122 trein 1814 Schaarbeek - Haine-Saint-Pierre. Het treinverkeer komt langzaam opnieuw op gang, nadat het enkele dagen zo goed als uitgeteld geweest is door strenge vrieskou (in het binnenland tot -18°) en fijne poedersneeuw uit het oosten, die de NZV verlamd hadden. Een flink deel van de gebouwen op de foto werd afgebroken voor de aanleg van de Tunnel van Halle.
9. Op Sinterklaasdag 1979 sleept 5123 de Z8313 Dendermonde - Brussel-Zuid in het station van Asse. Het is het type foto dat ik nu niet meer zou maken - of alleszins zou vermijden te maken - omdat er eigenlijk erg weinig op te beleven valt: geen of nauwelijks rijtuigen, geen station, wat rommel links onderaan… Maar soms heb je geen keuze.
10. HLD 5126 in Brussel-Noord met Z2717 Schaarbeek - Tournai. Alleen interessant voor de aankondiger en voor het groene tweeledige stel dat er vlak naast staat. Datum onbekend.
11. Dezelfde 5126, deze keer in Ath op 16/05/1980. De trein is de 2716 Schaarbeek - Moeskroen. Karakteristiek is de pakwagen, onmiddellijk achter de locomotief.
12. En nog eens 5126, met diezelfde 2716 op 03/09/1980. De pakwagen rijdt nog altijd mee. We bevinden ons ter hoogte van kp 18.6 in Beert-Bellingen. Rechts van de sporen lag vroeger het kleine emplacement van het goederenstation van Beert. Vandaag ligt er veel, veel rommel.
13. En een laatste maal de 5126, deze keer in Halle, met Z2714 Schaarbeek - Lille op 06/05/1978, in Halle. Het is de treinbestuurder die een extra dimensie aan de foto toevoegt. Rechts het "kotteke" van de onderstationschef, waar ik vele aangename en interessante uren sleet.
14. HLD 5128 in Beert (lijn 94 - kp 18.4) met Z2718 - Brussel-Noord - Tournai.
15. Diezelfde 5128 in Burst met RZ2718 op 23/07/1979. Blijkbaar, als ik mijn eigen notities moet geloven, kwam 2718 dus leeg van Zottegem naar Brussel-Noord als RZ2718. Ik herinner me ook nog dat deze trein op een bepaald moment uit Dendermonde kwam (als stoptrein). Dat is de reden waarom deze trein als oorsprong Brussel-Noord heeft i.p.v. Schaarbeek, en waarom hij tussen Brussel-Zuid en Vorst-Zuid over lijn 96 A ging.
16. Even terug naar Bierghes nu, met de 5130 aan kop van Z7762, stoptrein Ath - Schaarbeek, op 10/08/1980. Dat was een ronduit schitterende samenstelling voor dit stoptreintje, al zal de echte reden voor de samenstelling in de overbrenging van materieel liggen.
17. Naar compleet andere contreien nu, met de 5131 voor Z4582 Charleroi-Ouest - Ottignies. Op dat ogenblik was het hier al M1 wat de klok sloeg, in trek-en-duwformatie, en dat is ook zo op 15/04/1980. Meestal werden de treinen hier wel gesleept door een loc van reeks 60.
18. 5132 rijdt op 08/05/1978 Ath binnen met Z2716 Schaarbeek - Kortrijk. Ernaast is men een stel M1 aan het rangeren. Op deze plek loopt nu lijn 287 naar Ghislenghien, overblijfsel van de oude lijn 94.
19. Op 18/11/1978 was men volop bezig met de elektrificatie van lijn 75. Loc 5133 sleept Z3915 Gent-Sint-Pieters - Kortrijk. Volgens mijn notities is de foto genomen in Harelbeke, maar ik twijfel eraan: zou het niet in Waregem zou kunnen zijn? Het is duidelijk dat er gebruik gemaakt wordt van voorlopige gebouwen en perrons, terwijl men met de verhoging van de sporen bezig is (buiten beeld). Volgens mij kan het alleen maar Waregem zijn. Iemand uitsluitsel?
20. Op 23/04/1978 ging onze zoon voor de eerste keer mee op treinuitstap. Hij was toen tenslotte al 3 maand en 5 dagen oud. De 5156 staat hier voor Z7965 Hasselt - Leuven in Hasselt.
21. 5171 in Eisden-Mijn op 15/04/1979 bij een frontwissel. Compleet vergane glorie…
22. Op 14/08/1980 stond ik eigenlijk langs lijn 82 in Erpe-Mere, maar dan wel op de plaats waar lijn 82 onder lijn 50A door gaat. Zo kon ik ook foto's op lijn 50A nemen, zoals van deze 5178 met Z3718 Brussel-Noord - Adinkerke-De Panne (kp 30..
23. Meestal klaarde een 62 de dienst op lijn 132, maar af en toe kwam ook een 51 in het geweer: deze 5180 zal zo meteen vertrekken op kop van Z6510 Charleroi-Sud - Mariembourg.
24. En na een korte beklimming van het talud kon ik deze 5191 fotograferen op lijn 89 (kp 8.4) met Z1765 Kortrijk - Brussel-Noord. En dat op 23/07/1979. Alhoewel ik op een veilige afstand stond, zou ik dit vandaag misschien niet meer doen, want voor je het weet figureer je in railtime als persoon in het spoor.
We zijn ondertussen al bij map 6 aangeland (al heb ik de 4de voorlopig overgeslagen). Het wordt (hopelijk) een festijn voor liefhebbers van reeks 51, tot wie ik mezelf ook zonder aarzelen reken.
1. Is één van de foto's die me het ongelukkigst gemaakt heeft van allemaal. Hij dateert van 14/01/1979; ik heb hem genomen ter hoogte van OW 14 (!), dat is kp 18.3, vlak voor het vroegere station van Beert-Bellingen. De NMBS had net voordien haar tanden stuk gebeten op een van de strengste winters van de 20ste eeuw, maar op deze zondag liep alles vlot. Je denkt dat je de mooiste sneeuwfoto uit je (op dat ogenblik nog erg korte) carrière hebt gemaakt, maar thuis blijkt dat de reflectie van de laagstaande zon je parten gespeeld heeft. Ik hou het erop dat het loc 5106 is die hier de semi-directe 2712 Schaarbeek - Tournai sleept. (En wij stapten naar de 7762 Ath - Schaarbeek, de enige overblijvende gesleepte zondagtrein op de omnibusdienst van lijn 94, die in 1984 tot mijn grote spijt zou verdwijnen.)
2. Meer geluk had ik met deze 5107, die er kraaknet bij rijdt. De foto werd genomen op 10/08/1980, ter hoogte van Bierghes (met een h). Het stationsgebouw steekt nog boven de trein (2712 Schaarbeek - Tournai) uit, maar zal het niet lang meer uitzingen. De trein rijdt hier in een op dat ogenblik typische samenstelling voor de daluren: 1 AB + 1 B + 1 BD M2. In sommige treinen reed een B-rijtuig meer mee. De rijtuigen op deze verbinding werden op dat ogenblik nog voornamelijk onderhouden in FTY (Tournai) of FSR (Schaarbeek). Hoeft het gezegd dat alleen de laatste onderhoudspost de vele rationaliseringen overleefd heeft?
3. Op dezelfde plek, maar uit de andere richting, komt de 5110 aan gereden, met Z2762 Lille - Schaarbeek. Zoals je merkt telt deze trein 1 B-rijtuig meer. Het L-rijtuig links dient hier als buitenverblijf voor de ploeg spoorleggers die instaat voor het onderhoud van de sporen. Enkele jaren later zal de bocht verbeterd worden, ook in het kader van de elektrificatie van lijn 94.
4. Alweer de 5110, in een avondlijk station van Halle met Z2748 Schaarbeek - Moeskroen, die men vandaag een P-trein zou noemen, maar toen gewoon een semi-direct was. Het was een zuiver experiment, met het fototoestel in de toch wel redelijk vaste hand. De rijtuigen zijn K2-rijtuigen, die behoren tot een reeks gebouwd in de jaren 1950, met alleen maar B en BD-rijtuigen. Ook toen werden rijtuigen die eerst furore maakten (zoals de K1) op belangrijke verbindingen geleidelijk naar secundaire diensten overgeheveld, wat maakte dat het aantal A-rijtuigen dan buiten proporties hoog kwam te liggen. Sommige rijtuigen werden geheel of gedeeltelijk gedeclasseerd en omgebouwd, maar er werden ook nieuwe, vrij grote reeksen gebouwd zonder A-rijtuigen (zoals de K2 en de K3).
5. Deze 5117 fotografeerde ik op 30/09/1979 in Mariembourg, toen daar ter gelegenheid van de Stoomdagen van de CF3V ook wat NMBS-materieel tentoongesteld stond. Reeks 51 was toen nog interessant genoeg om ook van de partij te zijn voor het grote publiek, net zoals de 5408 er net achter. Als je goed kijkt zie je ook nog de 64.045.
6. De 5118 sleept Z2795 Schaarbeek - Geraardsbergen door de halte Beert-Bellingen, de halte van mijn jeugd (eerst nog station, met Block 9). Ook deze trein bestaat uit K2-rijtuigen, die bijna uitsluitend tijdens de spits werden ingezet. We schrijven 03/09/1980.
7. HLD5122 met Z2713 Schaarbeek - Tournai in Bierghes op 10/08/1980. Ik bracht daar enkele vruchtbare uren door in Bierghes op deze heiige zomerdag.
8. Op 03/01/1979 sleept dezelfde 5122 trein 1814 Schaarbeek - Haine-Saint-Pierre. Het treinverkeer komt langzaam opnieuw op gang, nadat het enkele dagen zo goed als uitgeteld geweest is door strenge vrieskou (in het binnenland tot -18°) en fijne poedersneeuw uit het oosten, die de NZV verlamd hadden. Een flink deel van de gebouwen op de foto werd afgebroken voor de aanleg van de Tunnel van Halle.
9. Op Sinterklaasdag 1979 sleept 5123 de Z8313 Dendermonde - Brussel-Zuid in het station van Asse. Het is het type foto dat ik nu niet meer zou maken - of alleszins zou vermijden te maken - omdat er eigenlijk erg weinig op te beleven valt: geen of nauwelijks rijtuigen, geen station, wat rommel links onderaan… Maar soms heb je geen keuze.
10. HLD 5126 in Brussel-Noord met Z2717 Schaarbeek - Tournai. Alleen interessant voor de aankondiger en voor het groene tweeledige stel dat er vlak naast staat. Datum onbekend.
11. Dezelfde 5126, deze keer in Ath op 16/05/1980. De trein is de 2716 Schaarbeek - Moeskroen. Karakteristiek is de pakwagen, onmiddellijk achter de locomotief.
12. En nog eens 5126, met diezelfde 2716 op 03/09/1980. De pakwagen rijdt nog altijd mee. We bevinden ons ter hoogte van kp 18.6 in Beert-Bellingen. Rechts van de sporen lag vroeger het kleine emplacement van het goederenstation van Beert. Vandaag ligt er veel, veel rommel.
13. En een laatste maal de 5126, deze keer in Halle, met Z2714 Schaarbeek - Lille op 06/05/1978, in Halle. Het is de treinbestuurder die een extra dimensie aan de foto toevoegt. Rechts het "kotteke" van de onderstationschef, waar ik vele aangename en interessante uren sleet.
14. HLD 5128 in Beert (lijn 94 - kp 18.4) met Z2718 - Brussel-Noord - Tournai.
15. Diezelfde 5128 in Burst met RZ2718 op 23/07/1979. Blijkbaar, als ik mijn eigen notities moet geloven, kwam 2718 dus leeg van Zottegem naar Brussel-Noord als RZ2718. Ik herinner me ook nog dat deze trein op een bepaald moment uit Dendermonde kwam (als stoptrein). Dat is de reden waarom deze trein als oorsprong Brussel-Noord heeft i.p.v. Schaarbeek, en waarom hij tussen Brussel-Zuid en Vorst-Zuid over lijn 96 A ging.
16. Even terug naar Bierghes nu, met de 5130 aan kop van Z7762, stoptrein Ath - Schaarbeek, op 10/08/1980. Dat was een ronduit schitterende samenstelling voor dit stoptreintje, al zal de echte reden voor de samenstelling in de overbrenging van materieel liggen.
17. Naar compleet andere contreien nu, met de 5131 voor Z4582 Charleroi-Ouest - Ottignies. Op dat ogenblik was het hier al M1 wat de klok sloeg, in trek-en-duwformatie, en dat is ook zo op 15/04/1980. Meestal werden de treinen hier wel gesleept door een loc van reeks 60.
18. 5132 rijdt op 08/05/1978 Ath binnen met Z2716 Schaarbeek - Kortrijk. Ernaast is men een stel M1 aan het rangeren. Op deze plek loopt nu lijn 287 naar Ghislenghien, overblijfsel van de oude lijn 94.
19. Op 18/11/1978 was men volop bezig met de elektrificatie van lijn 75. Loc 5133 sleept Z3915 Gent-Sint-Pieters - Kortrijk. Volgens mijn notities is de foto genomen in Harelbeke, maar ik twijfel eraan: zou het niet in Waregem zou kunnen zijn? Het is duidelijk dat er gebruik gemaakt wordt van voorlopige gebouwen en perrons, terwijl men met de verhoging van de sporen bezig is (buiten beeld). Volgens mij kan het alleen maar Waregem zijn. Iemand uitsluitsel?
20. Op 23/04/1978 ging onze zoon voor de eerste keer mee op treinuitstap. Hij was toen tenslotte al 3 maand en 5 dagen oud. De 5156 staat hier voor Z7965 Hasselt - Leuven in Hasselt.
21. 5171 in Eisden-Mijn op 15/04/1979 bij een frontwissel. Compleet vergane glorie…
22. Op 14/08/1980 stond ik eigenlijk langs lijn 82 in Erpe-Mere, maar dan wel op de plaats waar lijn 82 onder lijn 50A door gaat. Zo kon ik ook foto's op lijn 50A nemen, zoals van deze 5178 met Z3718 Brussel-Noord - Adinkerke-De Panne (kp 30..
23. Meestal klaarde een 62 de dienst op lijn 132, maar af en toe kwam ook een 51 in het geweer: deze 5180 zal zo meteen vertrekken op kop van Z6510 Charleroi-Sud - Mariembourg.
24. En na een korte beklimming van het talud kon ik deze 5191 fotograferen op lijn 89 (kp 8.4) met Z1765 Kortrijk - Brussel-Noord. En dat op 23/07/1979. Alhoewel ik op een veilige afstand stond, zou ik dit vandaag misschien niet meer doen, want voor je het weet figureer je in railtime als persoon in het spoor.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 2648
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: ttb map 6 (reeks 51)
foto 19 :is Waregem, daar in Harelbeke het oude stationsgebouw (dat er nog staat)in die periode in dienst bleef op het zelfde niveau dus van de vlakke L75. En in Harelbeke was er geen loskoer.
Re: ttb map 6 (reeks 51)
Maar niet iedereen zal er mijn leeftijd voor willen overnemen, veronderstel ik. Alhoewel ik daar geen last mee heb, hoor...melle schreef:Ik denk dat iedereen hier jaloers is op jouw ervaring, foto's en kennis!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: ttb map 6 (reeks 51)
Wauw, extreem vet Ik wou dat ik in mijn jonge jaren meer treinfoto's gemaakt had...
Re: ttb map 6 (reeks 51)
Echt wel schitterende platen, Vic. De eerste is trouwens vrijwel zeker de 5106. Als je even met wat dingen speelt (helderheid / contract / gamma), dan zie je duidelijk de contouren van een 6 opduiken:
Re: ttb map 6 (reeks 51)
Ik heb het inderdaad op dezelfde manier geprobeerd, en kwam tot dezelfde conclusie. In mijn notities stond trouwens ook 5106, maar dat was destijds gewoon uit het geheugen. Ik schrijf zelden meteen op wat ik gefotografeerd heb, en zeker niet bij vriestemperaturen, en tussen het nemen van de foto en de ontwikkeling kon vroeger nogal wat tijd liggen. Wat fouten niet denkbeeldig maakten.MIVB-reiziger schreef:Echt wel schitterende platen, Vic. De eerste is trouwens vrijwel zeker de 5106. Als je even met wat dingen speelt (helderheid / contract / gamma), dan zie je duidelijk de contouren van een 6 opduiken:
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: ttb map 6 (reeks 51)
Puur genieten , puur nostalgie !
Dit doet me eraan herinneren dat ik ook nog hele reeksen dia's zou moeten digitaliseren ... op een dag !
Nog even geduld
Dit doet me eraan herinneren dat ik ook nog hele reeksen dia's zou moeten digitaliseren ... op een dag !
Nog even geduld
Re: ttb map 6 (reeks 51)
Hoi,
Vic,
Proficiat met je mooie nostalgische foto's!!
Lukas
Vic,
Proficiat met je mooie nostalgische foto's!!
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!