ttb map 4 (tweeledige stellen)

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door overweg13 »

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier komt map 4 uit de oude doos. Het gaat uitsluitend om klassieke tweedelige stellen, die destijds zonder onderscheid door elkaar ingezet werden, en die in de periode die hier aan bod komt (einde 1970er jaren) echte meiden voor alle werk waren. dat zou pas enigszins verande-ren met de komst van de breaks, enkele jaren later.

1. 039 E4212 Antwerpen-Centraal - Essen in Essen op 03/08/1979 - de stellen 001 - 049 werden alleen ingezet op lijnen met hoge perrons; dat kwam in de praktijk neer op een inzet op de lijnen 12, 25 en 124.
Afbeelding 2. 058 E913 Blankenberge - Arlon in Blankenberge

Voor IC-IR1984 was de langste verbinding Knokke/Blankenberge - Arlon. De koppeling in Brugge houdt tot vandaag stand. De lange treinen werden naarmate ze Arlon naderden alsmaar korter, doordat stellen on-derweg afgekoppeld werden: in Namur werd vaak het laatste stel afgekoppeld, zodat dat stel verder kon als omnibus tussen Namur en Jemelle. In Jemelle werd een stel afgekoppeld dat verder reed als omnibus naar Arlon (met veel meer tussenstops dan vandaag). Zo kwamen overstapvrije verbindingen tot stand, en werd de capaciteit (die tussen Namur en de kust veel groter moest zijn dan op lijn 162) geoptimaliseerd. Overigens was dit niet voor alle treinen het geval: er bestond immers nog geen semi-directe uurdienst tus-sen Namur en Arlon.
Afbeelding 3. 059 E7515 Charleroi-Sud - Erquelinnes in Landelies op 10/03/1978

De stelletjes werden dus net zo goed ingezet voor belangrijke interstedelijke verbindingen als voor stop-treinen op allerlei lijnen. De dienst op lijn 130A is in wezen vandaag nog altijd dezelfde, al waren de meeste stations nog bemand.
Afbeelding 4. 068 E7415 Brussel-Zuid - Leuven in Basse-Wavre op 24/06/1979

De omnibusdiensten op lijn 161 en 139 waren aan elkaar gekoppeld, uiteraard met frontwissel in Ottignies.
Afbeelding 5. 083 E3809 Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal in Beervelde op 02/12/1978.
Afbeelding 6. 104 E1580 Louvain-la-Neuve-Ottignies - Ottignies in Ottignies op 27/07/1979.

De bediening van wat vandaag Louvain-la-Neuve-Université heet, was toen nog bepaald karig. Een magere uurdienst met pendeltreintje, met alleen wat avondritten op zondag, en 2 extra ritten op vrijdag.
Afbeelding 7. 110 E715 Oostende - Verviers-Central in Oudenburg op 18/08/1980.

De basissamenstelling voor de directe treinen Oostende - Liège-Guillemins - (Welkenraedt) bestond toen uit een loc van reeks 22 (of zusterlocs) met een stevig stel K3-rijtuigen aan de haak, maar buiten de spits wer-den voor bepaalde ritten ook klassieke stellen ingezet. Nu wordt vaak gepraat over gerekte dienstregelin-gen, maar omdat die stellen volgens dezelfde dienstregeling reden als de gesleepte treinen, kon het gebeu-ren dat treinen gemakkelijk een klein kwartier vertraging konden inhalen tussen Brussel en Oostende. We zien de trein hier op de draaibrug (of hefbrug: ik herinner het me niet meer) in Oudenburg. Later werd het spoor hier opgehoogd, om de bouw van een vaste brug mogelijk te maken.
Afbeelding 8-9. 111 extra trein t.g.v. de inhuldiging van de elektrificatie van lijn 16 op 18/01/1981, een keer in de buurt van Boechout en één keer in de buurt van Heist-op-den-Berg
Afbeelding Afbeelding 10. 130 E2467 Wavre - Brussel-Noord in Genval op 07/08/1980
Afbeelding 11. 133 E5614 Spa-Géronstère - Verviers-Central in Wat toen nog gewoon Géronstère heette.
Afbeelding 12. 134 op 23/04/1978 in Ottignies.
Afbeelding 13. 158 E6410 Ottignies - Namur in Namur op 30/07/1979
Afbeelding 14. 164 E910 Blankenberge - Arlon op lijn 162 kp 137.2 (tussen Mirwart en Poix-Saint-Hubert) op 02/01/1980
Afbeelding 15. 164 op 15/04/1979 in Hasselt - vermoedelijk is het stel losgekoppeld van de semi-direct naar Genk (uit Saint-Ghislain-Hornu/Quévy)
Afbeelding 16. 168 E8814 Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal op 04/06/1978 in Berchem (het huidige Antwerpen-Berchem) - op de foto zie je ook nog een deel van een voor hoge perrons geschikt stel (zie foto 1)
Afbeelding 17. 172 E6609 Brussel-Zuid - Mons in Halle op 03/01/1979
Afbeelding 18. 173 E963 Arlon - Blankenberge op lijn 162 kp 137.2 op 02/01/1980
Afbeelding 19. 175 E5925 Arlon - Luxemburg in Arlon
Afbeelding 20. 217 E6963 Saint-Ghislain-Hornu - Mons in Saint-Ghislain-Hornu op 25/07/1979. Deze trein diende als aan-voertrein voor E 1915, die anders dan de andere treinen van de reeks 19xx uit een gesleept stel M2-rijtuigen bestond. Tussen Saint-Ghislain-Hornu en Mons, en Quévy en Mons, werden dus stellen ingezet die niet ge-koppeld werden in Mons tot de semi-direct Genk/Liège-Guillemins, maar wel ongeveer volgens de dienstre-geling van de treinen van reeks 19xx reden. In Landen wachtte dan een aansluitende trein richting Genk, omdat daar uiteraard evenmin ontkoppeld kon worden. Enige reden: de hogere capaciteit van het lange stel M2.
Afbeelding 21. 248 in Hasselt op 02/08/1979
Afbeelding 22. 259 E914 Knokke - Arlon in Knokke
Afbeelding 23. 265 E1610 Liège-Guillemins - Quévy na aankomst in Quévy op 25/07/1979. Het zijspoor ligt er nog altijd, maar ik geloof niet dat het nog gebruikt wordt voor reizigerstreinen: vandaag zijn de meeste van die trei-nen te lang om daar "ontvangen" te worden.
Afbeelding 24. 265 E3809 Gent-Sint-Pieters - Antwerpen-Centraal in beervelde op 02/12/1978. Meteen een mooie gele-genheid om de 2 schilderingen van dit stel eens met elkaar te vergelijken.
Afbeelding En dat waren ze dus. Ook toen al vond ik deze stellen sympathiek, al ging mijn voorkeur uit naar gesleepte treinen, waar de afwisseling toen nog erg groot was.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 24 jul 2010, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door melle »

Prachtig!!! :o

Ik hoop dat je nog meer van die oude foto's plaatst! :D
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door HLE 2302 »

Prachtige foto's, het valt echt op hoeveel het de afgelopen 30 jaar allemaal veranderd is, van generatie's matrieel tot stations/lijnen.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
jan_olieslagers
Berichten: 3535
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door jan_olieslagers »

Alweer bedankt, Vic!
Klein minpuntje vind ik de onterechte splitsingstekens ("verande-ren" bv.), fout van de gebruikte software zeker?

Wat is overigens het verhaal achter die witgeschilderde ruiten op de voorkant? Ik herinner me hoe fijn ik het vond recht naar voor te kunnen kijken, de zeldzame keren dat het lukte. Blijkbaar werd het dus niet op alle stellen gedaan?

En waarom zit de bestuurder meestal rechts maar een enkele keer links?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef:Alweer bedankt, Vic!
Klein minpuntje vind ik de onterechte splitsingstekens ("verande-ren" bv.), fout van de gebruikte software zeker?

Wat is overigens het verhaal achter die witgeschilderde ruiten op de voorkant? Ik herinner me hoe fijn ik het vond recht naar voor te kunnen kijken, de zeldzame keren dat het lukte. Blijkbaar werd het dus niet op alle stellen gedaan?

En waarom zit de bestuurder meestal rechts maar een enkele keer links?
.

Die verkeerde splitsingen komen er omdat ik de tekst eerst volledig klaarstoom in Word en ik daar automatisch laat splitsen. Als ik de tekst dan plak, dan blijven sinds kort om een of andere reden die splitsingstekens behouden. Ik moet ze dan manueel één voor één weer wegdoen.
Dat witte raam is er altijd geweest vanaf am62: aan de ene zijde van het stel (met bagageafdeling zat er een gewoon raam, omdat daar ook een ruimte was voor de TBG, aan de andere kant was het raam ondoorzichtig gemaakt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door Steven »

het andere raam is ondoorzichtig omdat op die plaats de hoogspanningskast is geplaatst. Vanaf de jaren negentig bij de modernisering van die motorstellen zijn deze er uit gehaald en gewoon dichtgemaakt met een plaat (wegens weinig zinvol om daar een raam te steken).

De stellen waarbij de bestuurder links zit zijn van een totaal andere generatie (zijn dus de oerklassiekjes om het zo te zeggen).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:het andere raam is ondoorzichtig omdat op die plaats de hoogspanningskast is geplaatst. Vanaf de jaren negentig bij de modernisering van die motorstellen zijn deze er uit gehaald en gewoon dichtgemaakt met een plaat (wegens weinig zinvol om daar een raam te steken).

De stellen waarbij de bestuurder links zit zijn van een totaal andere generatie (zijn dus de oerklassiekjes om het zo te zeggen).
Heeft er op de plaats van de HS kast dan uit ook een ruit gezeten ? zijn daar foto's van ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door Steven »

kijk hierboven he, het staat vol van dergelijke foto's, het glaswerk is in alle gevallen ondoorzichtig gemaakt met een witte laag.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door Paul »

Steven schreef:De stellen waarbij de bestuurder links zit zijn van een totaal andere generatie (zijn dus de oerklassiekjes om het zo te zeggen).
Inderdaad, dat was in de stellen 001-049 (alleen geschikt voor hoge perrons). Aan één uiteinde was daar rechts zelfs een gewone houten bank met zitplaatsen 2de klasse, zodat je daar naast de bestuurder kon zitten met uitzicht op de sporen. Schitterend was dat.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door overweg13 »

Paul schreef:
Steven schreef:De stellen waarbij de bestuurder links zit zijn van een totaal andere generatie (zijn dus de oerklassiekjes om het zo te zeggen).
Inderdaad, dat was in de stellen 001-049 (alleen geschikt voor hoge perrons). Aan één uiteinde was daar rechts zelfs een gewone houten bank met zitplaatsen 2de klasse, zodat je daar naast de bestuurder kon zitten met uitzicht op de sporen. Schitterend was dat.
Inderdaad, ik heb een keer het geluk gehad tijdens mijn legerdienst (in Kapellen Hoogboom) met een omnibus tot Antwerpen-Centraal. Dat was eind 1976, toen het liedje van deze stellen al zo goed als uitgezongen was. In 1978 verdwenen ze van de sporen.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3535
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door jan_olieslagers »

Maar ik meen me toch te herinneren dat ik, slechts enkele jaren geleden, in een klassiekje links helemaal vanvoor zat met uitzicht naar voor? Terwijl Steven lijkt te beweren dat van alle klassiekjes de linkervoorruit zou zijn dichtgemaakt...?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door Steven »

De linker voorruit kant tweede klasse aangezien daar altijd (uitgezonderd die eerste generatie dus) de hoogspanningskast zit. Aan de andere kant zit op die plaats de ruimte voor de treinbegeleider.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vic,

Proficiat met je mooie nostalgische foto's!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door Molenbruch Y. »

Je beschikt inderdaad over een schat aan waardevol, nostalgisch fotomateriaal. Stuk voor stuk prachtig!
nighttrain
Berichten: 2559
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ttb map 4 (tweeledige stellen)

Bericht door nighttrain »

Eerst en vooral mooie fotos uit mijn begintijd als treinbestuurder
Zijn er nog mensen op dit forum die weten waarvoor de kleine metalen "konstruktie" diende in de stuurposten van de stelletjes 085 ,059 enz. dus onder de zonneklep??
Plaats reactie