M2 versus klassiekjes

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Shrek »

vasonline schreef: Ben ik tegen nieuw materieel?, zeker niet. Maar een aantal zaken had men in het verleden precies beter op orde dan nu...
De rijprestaties van het nieuwere materieel Bvb I11 is prima, maar waar het verstand van de ontwerpers zat toen
men het interieur ontwierp....
...in een tijd waarin men daar 'zogezegd' geen aandacht aan schonk scheen men dat toch beter te kunnen!
Mijn mening is toch dat er op de I11 niet veel aan te merken valt hoor.
En vroeger werd er zeker ook aandacht besteed aan een mooi interieur, alleen had men toen veel minder technische middelen om dat ook zo te laten overkomen :wink:
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door vasonline »

Shrek schreef:
vasonline schreef: Ben ik tegen nieuw materieel?, zeker niet. Maar een aantal zaken had men in het verleden precies beter op orde dan nu...
De rijprestaties van het nieuwere materieel Bvb I11 is prima, maar waar het verstand van de ontwerpers zat toen
men het interieur ontwierp....
...in een tijd waarin men daar 'zogezegd' geen aandacht aan schonk scheen men dat toch beter te kunnen!
Mijn mening is toch dat er op de I11 niet veel aan te merken valt hoor.
En vroeger werd er zeker ook aandacht besteed aan een mooi interieur, alleen had men toen veel minder technische middelen om dat ook zo te laten overkomen :wink:
Ach ik wil de I11 niet afbreken hoor, het is een voorbeeld. Het is nu niet dat het nieuwe materieel niets van goede eigenschappen heeft.
Maar toch, volgens mij gebruiken die interieurontwerpers zelf niet de trein :wink:
Dat men minder technische middelen had is natuurlijk waar.

Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

vasonline schreef:Ook het gebruik van één grote coupé is m.i. eerder een achteruitgang dan een vooruitgang.
Vind ik ook. Te grote compartimenten zijn ongezellig. In de I11 hadden ze wel een klein compartimentje aan het uiteinde kunnen voorzien, zoals in de MS96.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dietrich

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Men had bij de I11 gerust de ramen kunnen uitgelijnd hebben in 2de klas, tenminste wat betreft de zetels per 4. Deze per 2 (coach) zouden vaak nog altijd op een wand zitten (of je gaat de ramen overal gelijkstellen, wat een lelijk resultaat geeft van buitenaf :)). Maar ik vermoed dat het goedkoper en/of eenvoudiger was om de kast voor 1ste en 2deklasrijtuigen gelijk te bouwen.

Je kan trouwens niet op het uiteinde een compartimentje voorzien. In de MS96 zijn de deuren niet altijd op het einde omdat er nog een pakwagen en stuurpost zit. Om het wat gelijk te houden is er een coupé daar waar de pakwagen ontbreekt. Uitgezonderd de stuurstandrijtuigen is de opdeling van I11 gelijk aan middenrijtuigen van MS96: 1 coupé en op uiteinde deuren/wc.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Op welke datum vond eigenlijk de allerlaatste M2-rit in reguliere dienst plaats?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door LML »

Sinds de MW41 ze verdrongen hebben... :wink: Alle gekheid op een stokje, ik vermoed ergens eind 2001, éérste helft van 20002.

Als ik me niet vergis, zijn de M2-rijtuigen in 2000 vervangen door de MW41 in de Kempen. Reken daar 1 à 1,5 jaar later bij totdat op alle niet-geëlektrificeerde lijnen de M2-rijtuigen en dieselmotorwagens reeks 44 en 45 verdreven werden door de MW41...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Joris »

Hallo,
Was dat niet ergens eind 2003, begin 2004 ofzo?
Tijdens de zomer van 2003 zijn ze vervangen op de lijn van Couvin, dat weet ik vrij zeker.
Vergeet niet dat M2 rijtuigen ook P treinen deden op geëlektrificeerde lijnen! En ik dacht dat de K4 pas ergens in 2004 is teruggekomen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door vasonline »

Joris schreef:Hallo,
Was dat niet ergens eind 2003, begin 2004 ofzo?
Tijdens de zomer van 2003 zijn ze vervangen op de lijn van Couvin, dat weet ik vrij zeker.
Vergeet niet dat M2 rijtuigen ook P treinen deden op geëlektrificeerde lijnen! En ik dacht dat de K4 pas ergens in 2004 is teruggekomen?
Groeten,
Joris De Mol
Ik heb eind 2004 (tussen oktober en december ergens) mijn allerlaatste reguliere M2 rit gedaan.
Dit was een P-trein vanuit Mechelen.
Vanaf 2005 werden deze P treinen met K4 rijtuigen gedaan (ook niet slecht eigenlijk)

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door kika »

Als ik het me goed herinner heb ik in april 2002 nog in een M2 gezeten, maar of dat nu richting Eeklo of Zottegem was (vanuit St.-Pieters gezien), weet ik niet meer. Begin mei was alles tussen Eeklo en Ronse van het type 41. Maar in de zomer van 2002 waren er nog steeds enkele P-treinen (misschien ook T?) die met M2 werden gedaan. Dus misschien helpt het om je vraag te verfijnen tellen P- en T-diensten mee als 'regulier'?

Een precieze datum weet ik helaas niet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef:Dus misschien helpt het om je vraag te verfijnen tellen P- en T-diensten mee als 'regulier'?
Ja, met reguliere dienst bedoel ik: deel uitmakend van de officiële dienstregeling, géén museumritten etc.

Op de site van BelRail staat:
La venue des autorails AR41 et des voitures de type M6 a mis un terme à leur carrière : alors que certaines voitures circulaient encore avec quelques trains P, elles ont toutes été mises hors service en décembre 2004.
De laatste rit met M2 zou dus in december 2004 plaatsgevonden hebben. Als dat klopt, rest alleen nog de vraag welke dag exact.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
sncb7020

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door sncb7020 »

M2 een auto rijdt dagelijks tussen Bergen en AC Cuesmes

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie