Pagina 2 van 2

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 25 sep 2010, 21:09
door Shrek
vasonline schreef: Ben ik tegen nieuw materieel?, zeker niet. Maar een aantal zaken had men in het verleden precies beter op orde dan nu...
De rijprestaties van het nieuwere materieel Bvb I11 is prima, maar waar het verstand van de ontwerpers zat toen
men het interieur ontwierp....
...in een tijd waarin men daar 'zogezegd' geen aandacht aan schonk scheen men dat toch beter te kunnen!
Mijn mening is toch dat er op de I11 niet veel aan te merken valt hoor.
En vroeger werd er zeker ook aandacht besteed aan een mooi interieur, alleen had men toen veel minder technische middelen om dat ook zo te laten overkomen :wink:

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 25 sep 2010, 21:33
door vasonline
Shrek schreef:
vasonline schreef: Ben ik tegen nieuw materieel?, zeker niet. Maar een aantal zaken had men in het verleden precies beter op orde dan nu...
De rijprestaties van het nieuwere materieel Bvb I11 is prima, maar waar het verstand van de ontwerpers zat toen
men het interieur ontwierp....
...in een tijd waarin men daar 'zogezegd' geen aandacht aan schonk scheen men dat toch beter te kunnen!
Mijn mening is toch dat er op de I11 niet veel aan te merken valt hoor.
En vroeger werd er zeker ook aandacht besteed aan een mooi interieur, alleen had men toen veel minder technische middelen om dat ook zo te laten overkomen :wink:
Ach ik wil de I11 niet afbreken hoor, het is een voorbeeld. Het is nu niet dat het nieuwe materieel niets van goede eigenschappen heeft.
Maar toch, volgens mij gebruiken die interieurontwerpers zelf niet de trein :wink:
Dat men minder technische middelen had is natuurlijk waar.

Groetjes,

S.

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 01 okt 2010, 23:30
door Dieselfreak
vasonline schreef:Ook het gebruik van één grote coupé is m.i. eerder een achteruitgang dan een vooruitgang.
Vind ik ook. Te grote compartimenten zijn ongezellig. In de I11 hadden ze wel een klein compartimentje aan het uiteinde kunnen voorzien, zoals in de MS96.

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 02 okt 2010, 13:16
door Dietrich
Men had bij de I11 gerust de ramen kunnen uitgelijnd hebben in 2de klas, tenminste wat betreft de zetels per 4. Deze per 2 (coach) zouden vaak nog altijd op een wand zitten (of je gaat de ramen overal gelijkstellen, wat een lelijk resultaat geeft van buitenaf :)). Maar ik vermoed dat het goedkoper en/of eenvoudiger was om de kast voor 1ste en 2deklasrijtuigen gelijk te bouwen.

Je kan trouwens niet op het uiteinde een compartimentje voorzien. In de MS96 zijn de deuren niet altijd op het einde omdat er nog een pakwagen en stuurpost zit. Om het wat gelijk te houden is er een coupé daar waar de pakwagen ontbreekt. Uitgezonderd de stuurstandrijtuigen is de opdeling van I11 gelijk aan middenrijtuigen van MS96: 1 coupé en op uiteinde deuren/wc.

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 22 dec 2011, 11:28
door Dieselfreak
Op welke datum vond eigenlijk de allerlaatste M2-rit in reguliere dienst plaats?

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 22 dec 2011, 16:55
door LML
Sinds de MW41 ze verdrongen hebben... :wink: Alle gekheid op een stokje, ik vermoed ergens eind 2001, éérste helft van 20002.

Als ik me niet vergis, zijn de M2-rijtuigen in 2000 vervangen door de MW41 in de Kempen. Reken daar 1 à 1,5 jaar later bij totdat op alle niet-geëlektrificeerde lijnen de M2-rijtuigen en dieselmotorwagens reeks 44 en 45 verdreven werden door de MW41...

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 22 dec 2011, 17:51
door Joris
Hallo,
Was dat niet ergens eind 2003, begin 2004 ofzo?
Tijdens de zomer van 2003 zijn ze vervangen op de lijn van Couvin, dat weet ik vrij zeker.
Vergeet niet dat M2 rijtuigen ook P treinen deden op geëlektrificeerde lijnen! En ik dacht dat de K4 pas ergens in 2004 is teruggekomen?
Groeten,
Joris De Mol

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 22 dec 2011, 19:05
door vasonline
Joris schreef:Hallo,
Was dat niet ergens eind 2003, begin 2004 ofzo?
Tijdens de zomer van 2003 zijn ze vervangen op de lijn van Couvin, dat weet ik vrij zeker.
Vergeet niet dat M2 rijtuigen ook P treinen deden op geëlektrificeerde lijnen! En ik dacht dat de K4 pas ergens in 2004 is teruggekomen?
Groeten,
Joris De Mol
Ik heb eind 2004 (tussen oktober en december ergens) mijn allerlaatste reguliere M2 rit gedaan.
Dit was een P-trein vanuit Mechelen.
Vanaf 2005 werden deze P treinen met K4 rijtuigen gedaan (ook niet slecht eigenlijk)

Groetjes

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 22 dec 2011, 21:10
door kika
Als ik het me goed herinner heb ik in april 2002 nog in een M2 gezeten, maar of dat nu richting Eeklo of Zottegem was (vanuit St.-Pieters gezien), weet ik niet meer. Begin mei was alles tussen Eeklo en Ronse van het type 41. Maar in de zomer van 2002 waren er nog steeds enkele P-treinen (misschien ook T?) die met M2 werden gedaan. Dus misschien helpt het om je vraag te verfijnen tellen P- en T-diensten mee als 'regulier'?

Een precieze datum weet ik helaas niet.

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 22 dec 2011, 21:36
door Dieselfreak
kika schreef:Dus misschien helpt het om je vraag te verfijnen tellen P- en T-diensten mee als 'regulier'?
Ja, met reguliere dienst bedoel ik: deel uitmakend van de officiële dienstregeling, géén museumritten etc.

Op de site van BelRail staat:
La venue des autorails AR41 et des voitures de type M6 a mis un terme à leur carrière : alors que certaines voitures circulaient encore avec quelques trains P, elles ont toutes été mises hors service en décembre 2004.
De laatste rit met M2 zou dus in december 2004 plaatsgevonden hebben. Als dat klopt, rest alleen nog de vraag welke dag exact.

Re: M2 versus klassiekjes

Geplaatst: 26 dec 2011, 02:49
door sncb7020
M2 een auto rijdt dagelijks tussen Bergen en AC Cuesmes

Afbeelding

Afbeelding