moderne uitrusting oud materieel

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
aquarius

moderne uitrusting oud materieel

Bericht door aquarius »

Zou het niet zo zijn dat, moest oud materieel moderne veiligheidsuitrusting krijgen, hun toegelaten snelheid op eigen maximum of van de lijn zou liggen ipv 40 of 80km/h?
In Engeland is er in ieder geval zo'n nieuwe stomer :wink:
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: moderne uitrusting oud materieel

Bericht door Lekens M. »

In duitsland is dit zo, zelfs de oudste stomer die daar rond rijd op het net heeft de modernste veiligheidsuitrusting aan boord.
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: moderne uitrusting oud materieel

Bericht door luigi »

Ik veronderstel dat ook hier de stomers die op het net mogen rijden, en dat zijn er bij mijn weten 2, ook vrij goed beveiligd zijn.
Ik heb een keer de achterkant van de tender van de P8 van het TSP zien openstaan en die zat tjokvol elektronica. Dat zal toch niet alleen voor de bediening van de verlichting geweest zijn denk ik.
Het verhogen van de 80 km/u zou momenteel vrij weinig zin hebben denk ik, vermits theoretisch geen van beide loks harder kunnen dan 100 km/u. Het zou wel interessant worden moest de 1.002 of 12.004 terug rijvaardig gemaakt worden, maar de kans daarop is bijzonder klein.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: moderne uitrusting oud materieel

Bericht door 2012 »

luigi schreef:Ik veronderstel dat ook hier de stomers die op het net mogen rijden, en dat zijn er bij mijn weten 2, ook vrij goed beveiligd zijn.
Ik heb een keer de achterkant van de tender van de P8 van het TSP zien openstaan en die zat tjokvol elektronica. Dat zal toch niet alleen voor de bediening van de verlichting geweest zijn denk ik.
Het verhogen van de 80 km/u zou momenteel vrij weinig zin hebben denk ik, vermits theoretisch geen van beide loks harder kunnen dan 100 km/u. Het zou wel interessant worden moest de 1.002 of 12.004 terug rijvaardig gemaakt worden, maar de kans daarop is bijzonder klein.
er is maar één stomer rijvaardig momenteel, de 29013 en die heeft een teloc fluit, das alles, das het systeem van de jaren stillekens nog. En historisch materieel mag zowieso ni sneller als 80 per uur rijden.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: moderne uitrusting oud materieel

Bericht door trainfreak »

2012 schreef:
luigi schreef:Ik veronderstel dat ook hier de stomers die op het net mogen rijden, en dat zijn er bij mijn weten 2, ook vrij goed beveiligd zijn.
Ik heb een keer de achterkant van de tender van de P8 van het TSP zien openstaan en die zat tjokvol elektronica. Dat zal toch niet alleen voor de bediening van de verlichting geweest zijn denk ik.
Het verhogen van de 80 km/u zou momenteel vrij weinig zin hebben denk ik, vermits theoretisch geen van beide loks harder kunnen dan 100 km/u. Het zou wel interessant worden moest de 1.002 of 12.004 terug rijvaardig gemaakt worden, maar de kans daarop is bijzonder klein.
er is maar één stomer rijvaardig momenteel, de 29013 en die heeft een teloc fluit, das alles, das het systeem van de jaren stillekens nog. En historisch materieel mag zowieso ni sneller als 80 per uur rijden.
Je vergeet de P8 van het TSP :wink:

Maar men wilt zeggen dat het verhogen van de snelheidslimiet een goede zaak zal zijn als er nieuwe veiligheidsuitrustingen komen in het historisch materieel. Er rijden ook nog diesellocs rond die beperkt zijn aan 80 km/h.

Ik zou wel graag eens een 51/59 horen brullen aan 120 km/h 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: moderne uitrusting oud materieel

Bericht door Steven »

dat van die beperkte snelheden heeft meerdere redenen dan enkel de veiligheidsuitrusting hoor. Er zijn ook strengere normen ivm remming sinds enige jaren de enige locs die bijvoorbeeld nog in losse rit 120 km/u mogen rijden zijn de traxx en reeks 13 en in de toekomst reeks 18, al de rest is aan 100 km/u of 80 (zoals de reeks 20 en 26). Daar waar de reeks 51 vroeger los ook nog 120 heeft gereden zou dit heden niet meer mogen.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: moderne uitrusting oud materieel

Bericht door trainfreak »

Steven schreef:dat van die beperkte snelheden heeft meerdere redenen dan enkel de veiligheidsuitrusting hoor. Er zijn ook strengere normen ivm remming sinds enige jaren de enige locs die bijvoorbeeld nog in losse rit 120 km/u mogen rijden zijn de traxx en reeks 13 en in de toekomst reeks 18, al de rest is aan 100 km/u of 80 (zoals de reeks 20 en 26). Daar waar de reeks 51 vroeger los ook nog 120 heeft gereden zou dit heden niet meer mogen.
Dat verstaan we wel denk ik.
Maar 120 km/h met een trein moet toch mogelijk zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: moderne uitrusting oud materieel

Bericht door Steven »

Dat laten ze beter ook zo, zowel de stoom als diesellocs zijn geen moderne machines meer die reeds een aantal jaren dienst er op hebben, als je die locomotieven nog wat wil zien rijden is het best om de motor/ketel wat te sparen om zodoende extra jaren te kunnen genieten. Als je die nu sporadisch (want zo moet je die ritten noemen) gaat gebruiken aan vol vermogen en volle snelheid dan gaan ze er volgens mij snel tussenuit zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: moderne uitrusting oud materieel

Bericht door Bibke »

Zoals Steven al aanhaalde, zijn er meerdere redenen.
Omdat de normen hoger liggen bij snelheden hogen dan 80 km/h, worden de (3 maandelijkse) controles ook veel duurder.
Nog een reden is dat toeristische/nostalgische reiziger niets heeft aan een snelheid van 120 km/h. Integendeel, zij genieten meer van een rustige rit en dat liefst zo lang mogelijk.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie