Renovatie van de 26.101
Renovatie van de 26.101
Januari 2011
Eind 2008 heeft een schouwing plaatsgevonden van de huidige ketel van de 26.101. De dikte van de vuurkistplaten hebben de minimale marge bereikt wat het einde betekende van de vuurkist. Daarnaast waren er verschillende plaatsen in de rest van de ketel die toe waren aan vervanging.
In de maanden die volgden werden meerdere mogelijkheden onderzocht die zouden moeten leiden tot een goede ketel met keuring voor een aantal jaren. Volgende opties werden bekeken: zware herstellingen aan de huidige vuurkist en ketel, een nieuwe vuurkist, verlaging van de keteldruk, en de constructie van een splinternieuwe ketel…
In april 2009 dook er een nieuwe mogelijkheid op omwille van de mogelijke verkoop van een reserveketel die zich in het buitenland bevond. Deze ketel werd (na een revisie in Polen) nooit in gebruik genomen! Een deskundig onderzoek door een expert bevestigde de goede staat van de ketel. Hierna volgden meerdere maanden onderzoek en studies van verschillende offertes die uiteindelijk aanleiding gegeven hebben tot de aankoop van de ketel in april 2010,
De ketel bevond zich in Engeland bij de toeristische vereniging « Nene Valley Railway » te Wansford. Met akkoord van onze Engelse vrienden hadden we besloten de ketel te transporteren op het einde van het toeristisch seizoen 2010. Dit liet ons toe de finale onderhandelingen, met de verschillende firma’s die de ketel konden herstellen, af te ronden. Onze keuze ging uit naar Chatham Steam Ltd, gelegen te Maidstone in het zuid-oosten van Engeland.
Het transport van de ketel heeft plaats gevonden in twee etappes. De eerste vond plaats op woensdag 17 november, met het optillen van de ketel en het plaatsen op een platte wagon. Deze spectaculaire werken werden uitgevoerd door een equipe van de NVR en zij maakten gebruik van een stoomkraan van 40 ton!
De tweede etappe bestond uit het transport zelf van de ketel in de richting van de werkplaats van Chatham. Onze TSP equipe (Thierry, Pierre en Sylvie) volgden het transport op. Na de M11, M25, M20 en de prachtige brug « Queen Elizabeth II » , die toelaat de Thames over te steken, bevond de ketel zich in het oosten van Londen. De ketel meet 11 meter lang en bijna 2 meter breed!
2011 kondigt zich veelbelovend aan voor onze 26.101, met de herstellingswerkzaamheden aan de ketel en het hernemen van de overige taken. Zoals in het verleden zal deze blog u regelmatig op de hoogte houden betreffende de evoluties in dit mooie dossier.
Verder wensen wij nog te melden, dat wij ook nog beschikken over een tweede, compleet uitgeruste, BR52 (TY2) en deze te koop wensen aan te bieden
Geïnteresseerden kunnen steeds contact opnemen met de webmaster.
Bron: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=191
Eind 2008 heeft een schouwing plaatsgevonden van de huidige ketel van de 26.101. De dikte van de vuurkistplaten hebben de minimale marge bereikt wat het einde betekende van de vuurkist. Daarnaast waren er verschillende plaatsen in de rest van de ketel die toe waren aan vervanging.
In de maanden die volgden werden meerdere mogelijkheden onderzocht die zouden moeten leiden tot een goede ketel met keuring voor een aantal jaren. Volgende opties werden bekeken: zware herstellingen aan de huidige vuurkist en ketel, een nieuwe vuurkist, verlaging van de keteldruk, en de constructie van een splinternieuwe ketel…
In april 2009 dook er een nieuwe mogelijkheid op omwille van de mogelijke verkoop van een reserveketel die zich in het buitenland bevond. Deze ketel werd (na een revisie in Polen) nooit in gebruik genomen! Een deskundig onderzoek door een expert bevestigde de goede staat van de ketel. Hierna volgden meerdere maanden onderzoek en studies van verschillende offertes die uiteindelijk aanleiding gegeven hebben tot de aankoop van de ketel in april 2010,
De ketel bevond zich in Engeland bij de toeristische vereniging « Nene Valley Railway » te Wansford. Met akkoord van onze Engelse vrienden hadden we besloten de ketel te transporteren op het einde van het toeristisch seizoen 2010. Dit liet ons toe de finale onderhandelingen, met de verschillende firma’s die de ketel konden herstellen, af te ronden. Onze keuze ging uit naar Chatham Steam Ltd, gelegen te Maidstone in het zuid-oosten van Engeland.
Het transport van de ketel heeft plaats gevonden in twee etappes. De eerste vond plaats op woensdag 17 november, met het optillen van de ketel en het plaatsen op een platte wagon. Deze spectaculaire werken werden uitgevoerd door een equipe van de NVR en zij maakten gebruik van een stoomkraan van 40 ton!
De tweede etappe bestond uit het transport zelf van de ketel in de richting van de werkplaats van Chatham. Onze TSP equipe (Thierry, Pierre en Sylvie) volgden het transport op. Na de M11, M25, M20 en de prachtige brug « Queen Elizabeth II » , die toelaat de Thames over te steken, bevond de ketel zich in het oosten van Londen. De ketel meet 11 meter lang en bijna 2 meter breed!
2011 kondigt zich veelbelovend aan voor onze 26.101, met de herstellingswerkzaamheden aan de ketel en het hernemen van de overige taken. Zoals in het verleden zal deze blog u regelmatig op de hoogte houden betreffende de evoluties in dit mooie dossier.
Verder wensen wij nog te melden, dat wij ook nog beschikken over een tweede, compleet uitgeruste, BR52 (TY2) en deze te koop wensen aan te bieden
Geïnteresseerden kunnen steeds contact opnemen met de webmaster.
Bron: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=191
Re: Renovatie van de 26.101
We kijken er al naar uit als de 26.101 terug zijn intrede zal maken, daarom ook een dikke proficiat aan heel het TSP - team die de lok terug rijklaar zullen maken.
- trainfreak
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Renovatie van de 26.101
Zou het nog mogelijk zijn om de 64.169 en de 26.101 samen rijvaardig te zien?
Heeft men een idee wat men er later mee zal doen?
2 rijvaardige stoomlocs is misschien toch wat teveel van het goede?
Heeft men een idee wat men er later mee zal doen?
2 rijvaardige stoomlocs is misschien toch wat teveel van het goede?
Re: Renovatie van de 26.101
ik denk juist dat 2 stoomloks zeker zullen nodig zijn , men kan bv. de 64.169 gebruiken voor lijndiensten op het net van infrabel en de 26.101 zal meer passen op de Bocq lijn.
- trainfreak
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Renovatie van de 26.101
Maar zoveel vraag zal er wel niet zijn denk ik.mbu369 schreef:ik denk juist dat 2 stoomloks zeker zullen nodig zijn , men kan bv. de 64.169 gebruiken voor lijndiensten op het net van infrabel en de 26.101 zal meer passen op de Bocq lijn.
Vergeet ook niet dat de 29.013 ook nog aanwezig is.
Re: Renovatie van de 26.101
Het is de bedoeling om de locs max 2 jaar samen te laten rijden.trainfreak schreef:Zou het nog mogelijk zijn om de 64.169 en de 26.101 samen rijvaardig te zien?
Heeft men een idee wat men er later mee zal doen?
2 rijvaardige stoomlocs is misschien toch wat teveel van het goede?
Wij schatten dat de loc in 2014-2015 mogelijks klaar kan zijn indien we de nodige financiële middelen verzamelen. Naast de ketel heeft de tender ook een grondige revisie nodig (klassiek probleem tenders BR52) en ook alle assen moeten naar Salzinnes voor revisie en keuring.
Dus in 2017 is het misschien de enige rijvaardige stomer op dat moment, want ik veronderstel dat de 29 wschl ook wel eens een revisie zal nodig hebben.
Kostprijs ? we schatten nu al een 100.000 euro....
Manuren ? niet in te schatten. We doen wat we kunnen, zoals vandaag in niet verwarmde ateliers aan temperaturen van 5 graden, schieten we beetje per beetje op.
-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Renovatie van de 26.101
Misschien nog beter nieuws : als ik goed begrijp , dan zullen op een zeker moment 3 (drie!) rijvaardige stoomloks naast of achter elkaar staan .
En dan zouden de 1.002 (Mariembourg) en de 12.004 ( Leuven ?) daar de wacht kunnen houden !
Klaar voor een hele dag fotoplezier !
En dan zouden de 1.002 (Mariembourg) en de 12.004 ( Leuven ?) daar de wacht kunnen houden !
Klaar voor een hele dag fotoplezier !
Re: Renovatie van de 26.101
@ etoile du nord ,
Er zijn wel nog enkele Belgische stomers die de wacht kunnen houden denk ik .
Er zijn wel nog enkele Belgische stomers die de wacht kunnen houden denk ik .
-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Renovatie van de 26.101
Ik denk het wel , het is een hele tijd geleden ; ik reed toen mee met een speciale rit van SDP ( toen "Belgische Vrienden van de Stoomlocomotief" ) . Diezelfde middag deed een speciale rit met de 1.002 op kop het station van Dendermonde aan ( ik heb daar enkel een paar slechte dia's van , en m'n videocamera zat met een platte batterij ! )Trammist schreef:Is die laatste foto genomen aan Puurs-Seinhuiskaai ?
Enfin , ik heb toch de herinnering dat ik beide machines ( de 26.101 en de 1.002) op bijna hetzelfde moment LIVE heb meegemaakt ! En dat is onvergetelijk
Re: Renovatie van de 26.101
Onlangs heb ik foto's gezien waarop de lichting van de ketel te zien was.Timtrein schreef:Hoe is het nu met de 26.101?
Cabine was er al af.
Er is nu alleen nog een chassis met wielen