Welke rijtuigen zijn dit?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martijnhaman
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 feb 2006, 16:46
Contacteer:

Welke rijtuigen zijn dit?

Bericht door martijnhaman »

Afbeelding Bron: http://i184.photobucket.com/albums/x212 ... 0_0682.jpg
Afbeelding Bron: http://www.treinfoto2000.be/stelplaatse ... ven/09.jpg

Bij een zoektocht op internet kwam ik bovenstaande foto's tegen van Belgisch museummaterieel. Beide foto's zijn in Leuven gemaakt. Het eerste betreft een zesassig houten rijtuig is in de museumbewaarplaats te Leuven gefotografeerd, de tweede foto toont een twee-assig rijtuig.
Nu heb ik een boek [1] met voor me liggen met daarin een overzicht van Belgische rijtuigen, maar kom er niet achter om welke rijtuigen het hier gaat. Iemand die meer helderheid kan verschaffen?

Martijn

[1] J. Vandenberghen, Verzameling van het reizigersmaterieel met drie assen en dat met draaistellen van de Belgische staatsspoorwegen 1835-1926
factageklerk

Re: Welke rijtuigen zijn dit?

Bericht door factageklerk »

Ik weet het niet met zekerheid Maar ik dacht dat dit een Duits rijtuig was waarvan dit het laatse exemplaar is. Ik vermoed dan ook dat dit wel eens als herstelbetaling gediend heeft na de eerste wereldoorlog , Duitsland heeft toen heel wat wagons,loc's moeten afstaan aan Belgïe. het heeft lange tijd in weer en wind buiten voor de Leuvense spoorwegloods gestaan volgens de foto heeft men het nu blijkbaar binnengezet.
Gebruikersavatar
martijnhaman
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 feb 2006, 16:46
Contacteer:

Re: Welke rijtuigen zijn dit?

Bericht door martijnhaman »

Het rijtuig op de bovenste foto heeft zes assen. Het aantal rijtuigen met zes assen in het genoemde boek is beperkt:
- Rijtuigen 16001 en 16002, beide gebouwd in 1907. De 16001 is omgebouwd tot BB7 Koninklijke trein.
- Rijtuigen 58226-58244. Dit zijn ex-Duitse rijtuigen (herstelbetaling) die zes assen hebben, maar waarvan de rijtuigbak dusdanig anders van vorm is dat ze afvallen.
Ik vermoed dan ook dat het hier gaat om de 16001 of 16002.

Het twee-assige rijtuig (onderste foto) lijkt me inderdaad een Duitse herkomst te hebben. Helaas zijn 2-assige rijtuigen niet in het genoemde boek opgenomen. Het heeft wel wat weg van dit (model)rijtuig, maar de details zijn anders: http://www.modeltrein-paradise.com/popu ... hp?pID=302

Martijn
Boemeltrein

Re: Welke rijtuigen zijn dit?

Bericht door Boemeltrein »

Het 6-assige rijtuig is een Belgisch luxe-salonrijtuig dat ingezet werd in de bloktrein tussen Brussel en Antwerpen, het is gebouwd in 1907 door "Ateliers de la Dyle te Leuven, het is het nog enige restant van deze Belgische luxetrein. Ateliers de la Dyle fusioneerde later met het Franse Bacalan. Dit Frans-Belgisch bedrijf bouwde o.m. ijzeren (trein)bruggen, rijtuigen & wagons, schepen, vliegtuigen, trams en auto's, Dyle & Bacalan stonden o.m. in voor de bouw van talloze rijtuigen voor de "Compagnie International des Wagon-Lits", vandaar de frappante gelijkenis met de Teak-houten rijtuigen van de Ciwl. In 1954 werd dit rijtuig ingericht als slaapwagen voor een werktrein, NU STAAT DIT RESTANT VAN EENS EEN LUXERIJTUIG TE VERKROTTEN VOOR DE VOORMALIGE MUSEUMBEWAARPLAATS TE LEUVEN, Ik zie het elke dag als ik het station van Leuven binnenrij, er hangen nog koersborden aan met de vermelding "Stelplaats Schaarbeek".
Ooit heeft ene Jordy Smeets gepoogd om met crowdfunding € 510.000 in te zamelen om het rijtuig te kopen en te renoveren, hij is niet verder geraakt dan € 10.00. Als de NMBS (ze moeten ook besparen) het slim aanpakt en zelf een crowdfunding organiseert om dit rijtuig te restaureren zou het een mooi plaatsje kunnen krijgen in het toekomstig spoorwegmuseum te Schaarbeek, het beestje zou dan terug thuiskomen....
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Welke rijtuigen zijn dit?

Bericht door am62 »

Boemeltrein schreef:Als de NMBS (ze moeten ook besparen) het slim aanpakt en zelf een crowdfunding organiseert om dit rijtuig te restaureren zou het een mooi plaatsje kunnen krijgen in het toekomstig spoorwegmuseum te Schaarbeek, het beestje zou dan terug thuiskomen....
Helaas hebben ze andere prioriteiten bij de NMBS, herinner u de houten "speeltreinen" (speeltuigen van 15 meter lang met een glijbaan) waarover er half mei werd bericht in de krant. Zonder crowdfunding : 200000 euro. Deze nieuwe speeltuigen zijn er beter aan toe dan die rijtuigen in Leuven want wat al werd geleverd staat voorlopig in een loods en wordt niet gebruikt wegens "de schaamte voorbij"...
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Welke rijtuigen zijn dit?

Bericht door Paul »

Het is inderdaad bijzonder jammer dat men dat bloktreinrijtuig zo heeft laten verkrotten.
Hetzelfde geldt trouwens voor het koprijtuig van het drieledige motorstel 654.02 uit 1936 dat zich in een even erbarmelijke staat bevindt te Leuven.
Zowel de bloktreinen uit 1907 als de drieledige dieselmotorstellen uit de jaren '30 waren belangrijke innovaties in het reizigersvervoer die door de Belgische spoorwegen werden doorgevoerd. Het zou zeker de moeite waard zijn deze twee getuigen daarvan te bewaren...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie