BRUSSEL – Inhuldiging oude locomotief

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

BRUSSEL – Inhuldiging oude locomotief

Bericht door trainfreak »

De Haven van Brussel, de NMBS en de NMBS Holding hebben vrijdag op de spoorwegbrug van het Redersplein, in het havendomein, een oude stoomlocomotief ingehuldigd. Het is een locomotief van het industriële type, gebouwd in 1923, dat onthuld werd door Charles Jonet, voorzitter van de Haven van Brussel, Marc Descheemaecker, afgevaardigd bestuurder van de NMBS, Melchior Wathelet, bestuurder van de NMBS Holding en Brigitte Grouwels, Brussels minister bevoegd voor de Haven van Brussel.

De plaatsing van deze locomotief gebeurde op initiatief van de Haven van Brussel in samenspraak met de NMBS en de NMBS Holding en is bedoeld om de 175ste verjaardag te symboliseren van de komst van de trein in ons land. Er werd gekozen voor de spoorwegbrug aan het Redersplein omdat deze plaats slechts op enkele tientallen meters van de Groendreef verwijderd is, uitgerekend de plek vanwaar de allereerste passagierstrein op het Europese vasteland reed in 1835: de lijn Brussel-Mechelen.

De voorzitter Charles Jonet : ” De komst van deze locomotief in het domein van de Haven van Brussel sluit aan bij het beleid van stedelijke integratie die de Haven van Brussel sinds vele jaren voert en waarmee ze het havengebeuren voor de stad en haar bevolking wil openstellen. Transport per waterweg en transport per spoorweg zijn zonder twijfel de twee meest milieuvriendelijke transportwijzen. In een tijd waarin we ons meer en meer bewust worden van de noodzaak om allerlei goederen zo dicht mogelijk bij de consumptieplaats te brengen, en Brussel is een belangrijke consumptieplaats, kijken de actoren uit de transportwereld en de logistiek meer en meer uit naar oplossingen die tegelijk doelmatig zijn maar tevens de bevolking en het levenskader in acht nemen”.

Minister Brigitte Grouwels: “De stoomlocomotief is ongetwijfeld één van de meest in het oog springende projecten van de stadsintegratie die wij met de Haven van Brussel willen bereiken. Vorig jaar heb ik met de Brusselse regering beslist om 1.500.000 euro toe te kennen voor projecten rond stedelijke integratie zoals onder andere de haalbaarheidsstudie van de nieuwe passagiersterminal ter hoogte van Meudon in Neder-Over-Heembeek. Hiermee willen we de faciliteiten en infrastructuur uitbouwen om bezoekers en toeristen zo goed mogelijk op te vangen en hen langs deze stedelijke toegangspoort welkom te heten voor een bezoek aan Brussel. Ook de nieuw te plaatsen Picardbrug zal een enorme meerwaarde bieden, aangezien het een gemakkelijkere verbinding zal creëren tussen de omgeving van Thurn & Taxis en het Noordstation.”

De aanwezigheid van deze locomotief staat tevens symbool voor het spoorweggehalte in de Brusselse havenactiviteiten omdat de Brusselse haven zich van de drie transportmodi bedient: naast de waterweg en het baanverkeer ook de spoorweg. Deze locomotief heeft bovendien tot in 1969 haar diensten bewezen in het Brusselse havendomein.

Technische gegevens van de locomotief :
Industriële stoomlocomotief van het type 4 (0-4-0), 12 bar. Gebouwd in 1923 in de fabriek «Grosses Forges et Usines de la Hestre» te Haine-Saint-Pierre in Wallonië. Eigendom van de NV Cokeries van Willebroek tot de NMBS ze terugkocht in 1970. Ze werd gerenoveerd door de NMBS Holding (historisch erfgoed).

De Haven van Brussel, een publiekrechtelijke vennootschap, beheert 14 km waterweg en 12 km kades binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het havendomein heeft 85 hectare nuttige oppervlakte. Nagenoeg drie honderd bedrijven zijn er gevestigd en de jaarlijkse trafieken bedragen vierentwintig miljoen ton. In 2010 werden er 6,4 miljoen ton langs de waterweg vervoerd, hetzij een equivalent van meer dan 600 000 vrachtwagens.
Afbeelding Afbeelding
http://www.editiepajot.com/regios/23/articles/17606
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: BRUSSEL – Inhuldiging oude locomotief

Bericht door Mechanik »

was er iemand hiervan op de hoogte? Ik wist in ieder geval van niets en was dus heel verbaasd van dit nieuws te horen ....
Marko

Simone in Maasmechelen

Bericht door Marko »

Deze stoomlokomotief hebben ze gewoon van de museumbewaarplaats verhuisd naar daar.
En nu staat die tochwel op een slechte locatie hoor bij die onnozele brug.

In Maasmechelen staat dezelfde locomotief weg te roesten bij een onlangs overleden man.
Ben gisteren nog gaan kijken:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: BRUSSEL – Inhuldiging oude locomotief

Bericht door Bibke »

Dat zijn locjes die vroeger in het station van As stonden en die, als ik het niet mis heb, nog in Zolder gereden hebben.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Marko

Re: BRUSSEL – Inhuldiging oude locomotief

Bericht door Marko »

Inderdaad Fred.
Was eerst industrieloc bij Tessenderlo Chemie en werd daarna gebruikt bij TTZ in zolder en daarna verhuisde zij helemaal versleten en onritvaardig in As bij LSV.
Plaats reactie