ttb map 8

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

ttb map 8

Bericht door overweg13 »

Nog eens een nieuwe reeks foto's (map 8 alweer), met allerhande foto's - niet allemaal even geslaagd, maar wel documentjes uit de jaren 1970 en 1980. Ik hoop dat het nog altijd de moeite waard is.

1. 5136 met 2746 Schaarbeek - Zottegem op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 17.7 (OW13!) - onnodig te zeggen dat deze trein van Ath naar Geraardsbergen en zo naar Zottegem reed via lijn 122

2. 5127 met 2700 Schaarbeek - Tournai op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 17.3, iets meer in de richting van Halle, dus

3. 5130 met 2717 Schaarbeek - Lille op 23 sept. 1980 lijn 94 kp 13.9 - de trein rijdt hier over de nauwelijks zichtbare oude Zennebrug - die 2717 was een bijzonder drukke trein, die elke dag enkele honderden reizigers in Halle afzette, en dan nog zo goed als volzet vertrok

4. 5142 met 2798 Schaarbeek - Geraardsbergen op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 18.3 (OW14 - die er nog altijd ligt) - ook dit was een goed beklante trein, met een lang stel M1-rijtuigen

5. 5114 en een andere 51 met 2760/2762 Tournai - Schaarbeek op 18 dec. 1980 - er wordt gestaakt op het Belgische net - eigenlijk zie je 2 treinen - vandaar de ongewone dubbele tractie

6. 5153 met 2798 - dezelfde trein als foto 4 op 23 sept. 1980 - ik sta nu zo goed als op de oude Zennebrug

en dan volgt een allegaartje aan seinen

7. tijdens een GTF-uitstap met een vierledig stel (nog niet zo lang in dienst) komen we ook in Clabecq - 14 sept. 1979 - lijn 106 - de mistbakens van dit type sterven langzaam uit op dat ogenblik

8. armseinen in Lessines (1979)

9. ongewone drukte in Ieper op 14 mei 1978 - de 29.013 is op bezoek - het armsein staat er redelijk alleen en verlaten bij, maar op en rond de OW staat meer volk dan normaal

10. op 18 nov. 1979 zijn de moderniseringswerken op lijn 75 nog volop aan de gang - Waregem

11. de grens te Heer-Agimont - een goed onderhouden lijn 154 die het niet meer zo lang zou uitzingen

12. Houyet in 1980, al twijfel ik zelf wat aan de locatie - het zou ook Gendron-Celles kunnen zijn - wie brengt uitsluitsel?

13. langs lijn 54 in Blaasveld

14. alweer tijdens een GTF-uitstap (Le Fagnard - in 1980) - Sourbrodt

15. armsein in Lustin - 9 december 1980

tot slot nog enkele winterbeelden - nooit voordien en nooit nadien is het NMBS-net zo zwaar getroffen geweest als in de winter van 1978 - dat komt grotendeels doordat de NZV volledig uitgeschakeld wordt - een combinatie van fijne poedersneeuw en een strakke, ijskoude wind uit het oosten toont de zwakte aan van de toenmalige elektrische wisselverwarming -

16. ms 691 in Halle - het is wel degelijk trein 4813 Brussel-Zuid - Halle via lijn 26, die hier op het voor deze treinen ongewone spoor 2 staat - reden zal wel geweest zijn dat spoor C nog onbereikbaar was (2/1/1979)

17. 2201 heeft het ook begeven, en staat uitgerangeerd in de Halse vorming

18. een internationale trein zoeft in Buizingen onder de brug van lijn 26 door - niemand kan vermoeden dat ongeveer op deze plek zo'n 30 jaar later een van de meest besproken treinongevallen van de Belgische geschiedenis zal gebeuren

19. Le Schuman was wat men nu ongetwijfeld een IC+ Brussel-Luxemburg zou noemen - met zijn I4-rijtuigen was het een van de aangenaamste treinen van het net

20. een semi-direct rijdt het station van Halle binnen - vermoedelijk is het laatste rijtuig (een postrijtuig) een noodoplossing, een rechtstreeks gevolg van het winterweer - heel ver staat een 51 te wachten met een semi-direct naar Tournai

21. in de opstuivende sneeuw haast een internationale trein zich naar Parijs - Halle, spoor 4

22. met de komst van de HSL verdween de mogelijkheid tot het schieten van deze idyllische sneeuwplaatjes

23. een klassiek stel rijdt Halle binnen - veel heeft de foto niet om het lijf - in die tijd moest je de filmrol nog doordraaien, en als je dat vergat, dan kwam je natuurlijk te laat - dat was ook een spoorwegarbeider die op enkele meters van mij stond niet ontgaan: "Wat hebt ge nu getrokken?" - Het is ondertussen natuurlijk wel al een historisch document, met verdwenen huizen, een afgebroken seinhuis, een afgeschafte OW

24. en nog een idyllischer foto uit 1980 - op zoek naar ene goed standpunt langs lijn 162, ontdek ik deze ondergesneeuwde reeks wagons in Poix-Saint-Hubert - ik maakte er prompt een nieuwjaarskaart van…
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: ttb map 8

Bericht door Lukas »

Hoi

Vic,

Bedankt voor de mooie nostalgische foto's!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 8

Bericht door overweg13 »

Graag gedaan!
Met vriendelijke groet

overweg13
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: ttb map 8

Bericht door Stef »

Lukas schreef:dankt voor de mooie nostalgische foto's!!
+1
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: ttb map 8

Bericht door ijzeren rijn 82 »

mooie serie , bedankt
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: ttb map 8

Bericht door b-loc »

Het is altijd prachtig om foto's te zien van voor mijn tijd
Die internationale trein naar Parijs is dit met I4's?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: ttb map 8

Bericht door trainfreak »

Mooie foto's!

Al vind ik het wel jammer dat je tekst nu bovenaan staat, in plaats van onder elke foto.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ttb map 8

Bericht door Bibke »

trainfreak schreef:Mooie foto's!

Al vind ik het wel jammer dat je tekst nu bovenaan staat, in plaats van onder elke foto.
Inderdaad dat vond ik wel spijtig dat je telkens heen en weer moet scrollen zeker omdat de tekst een zeer belangrijke aanvulling is bij de foto's en visa versa.
Maar desalniettemin, foto's om van te genieten.
Ik word weer jonger bij het zien van die foto's.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 8

Bericht door overweg13 »

b-loc schreef:Het is altijd prachtig om foto's te zien van voor mijn tijd
Die internationale trein naar Parijs is dit met I4's?
Beide treinen van de relatie Parijs - Brussel op de foto's worden verzekerd met SNCF-materieel.
Met vriendelijke groet

overweg13
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: ttb map 8

Bericht door b-loc »

overweg13 schreef:
b-loc schreef:Het is altijd prachtig om foto's te zien van voor mijn tijd
Die internationale trein naar Parijs is dit met I4's?
Beide treinen van de relatie Parijs - Brussel op de foto's worden verzekerd met SNCF-materieel.
even opgezocht het gaat hier over de VTU B11 C1 :)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: ttb map 8

Bericht door Accelerat »

Prachtig, echt! Met al die klassieke treinen heb ik soms wel het gevoel 10-20 jaar te laat te zijn geboren. :twisted:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 8

Bericht door overweg13 »

sncf-sncb schreef:Prachtig, echt! Met al die klassieke treinen heb ik soms wel het gevoel 10-20 jaar te laat te zijn geboren. :twisted:
Troost je, ik heb ook het gevoel dat ik net te laat geboren ben voor het hoogtepunt. Als ik een spoorboekje neem van de jaren 1930 of 1950, maak ik in gedachten reizen over al die verdwenen spoorlijnen, maar tegelijk besef ik dat ik in die periode waarschijnlijk onvoldoende geld had kunnen spenderen aan allerlei plezierreisjes. Maar ik begrijp het gevoel perfect.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ttb map 8

Bericht door groentje »

Bovendien zullen heel wat van die gesloten lijntjes (niet allemaal...) wel een behoorlijk magere dienstregeling hebben gehad. Een beetje zoals nu nog sommige lijnen in Spanje of Frankrijk.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ttb map 8

Bericht door Bibke »

overweg13 schreef:
sncf-sncb schreef:Prachtig, echt! Met al die klassieke treinen heb ik soms wel het gevoel 10-20 jaar te laat te zijn geboren. :twisted:
Troost je, ik heb ook het gevoel dat ik net te laat geboren ben voor het hoogtepunt. Als ik een spoorboekje neem van de jaren 1930 of 1950, maak ik in gedachten reizen over al die verdwenen spoorlijnen, maar tegelijk besef ik dat ik in die periode waarschijnlijk onvoldoende geld had kunnen spenderen aan allerlei plezierreisjes. Maar ik begrijp het gevoel perfect.
Inderdaad toen werktte men 6 op 7 dagen en die dagen moest men dan vele uren werken en in het weekend ging men in de voormiddag naar de mis en in de namiddag naar het lof.
Voor degenen die die 2 dingen niet meer kennen, voor beiden moest men naar de kerk. :mrgreen:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie