Nederlandse blauwe engelen

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Niko

Nederlandse blauwe engelen

Bericht door Niko »

Zijn er hier ook mensen bekend met de Nederlandse blauwe engelen?? Vroeger reden deze wel eens tussen Luik en Maastricht.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Nederlandse blauwe engelen

Bericht door trainfreak »

Niko schreef:Zijn er hier ook mensen bekend met de Nederlandse blauwe engelen?? Vroeger reden deze wel eens tussen Luik en Maastricht.
2 of 3 jaar geleden heb ik er eens ingezeten, toen kwam die van het spoorwegmuseum op bezoek bij de SGB.
Wel een toffe bak, maar stinken dat die deed bij het optrekken (naar diesel).
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Nederlandse blauwe engelen

Bericht door Jérôme »

Een van de DEII is bewaard gebleven bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij in Simpelveld.
De ZLSM is van plan de 179 op te knappen.
Afbeelding
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
Niko

Re: Nederlandse blauwe engelen

Bericht door Niko »

Zijn er ook mensen die nog foto's hebben van de originele uitvoering? In het blauw of rood?
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Nederlandse blauwe engelen

Bericht door wattman »

Geheel aan de andere kant van het Nederlandse spoorwegnet.

Afbeelding
Roodeschool 31 januari 1981 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

Ik moet wel meer in mijn collectie hebben, ook op het traject Maatricht - Luik. Zoals een plaat te Luik G. waarbij de bemanning het "vrouwelijk schoon" achter de ramen aan de overkant van de straat staat te bewonderen. Als ik gelegenheid heb zal ik dat inscannen. De tijd dat deze dienst nog naar Luik Herstal doorreed heb ik niet meegemaakt. Ik meen in 1977 gestaakt. Maar dat zullen anderen beter kunnen vertellen.

In mijn herinnering, niet bepaald comfortabel, traag bij het optrekken en ging in het heuvelland tamelijk traag en brommend "bergop". De eerste klasse had een rode bekleding, maar zat harder dan de tweede klasse. Voor de beenruimte hoefde je het niet te doen, want die was voor alle banken gelijk.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Nederlandse blauwe engelen

Bericht door Bordensteker »

Niko schreef:Zijn er ook mensen die nog foto's hebben van de originele uitvoering? In het blauw of rood?
Ik dacht dat ik zelf wel wat had, maar dat valt tegen. De volgende combinatie van twee "zoekcombinaties" levert op een Google zoektocht naar "afbeeldingen" echter wel wat plaatjes op: "DE I" samen met "blauwe engel".
edje

Re: Nederlandse blauwe engelen

Bericht door edje »

Afbeelding

DE-I 41 van het Nederlands spoorwegmuseum in Den Bosch


Afbeelding

DE-I 41 gecombineerd met de DE-II 186 van de Historisch Streekvervoer Achterhoek.



Afbeelding
DE-I van het NSM, DE-II de HSA en de DE-III van het NSM te Stroe. 41 + 186 + 27
Rene van Tussenbroek

Re: Nederlandse blauwe engelen

Bericht door Rene van Tussenbroek »

Ik ben er mee bekend en kan er ook mee rijden!
Eerst reden de diesel eentjes naar Liege-G, later de DE2.
Opgemerkt moet worden dat steeds de hoge nummers in Limburg reden en dat hier de motorvermogens niet gekenepen waren zoals bij de stellen die in overig Nederland reden.
Er waren van de DE2 een aantal stellen met Indusi voor de dienst naar Aachen, deze reden ook naar Liege vanuit Maastricht.
De DE1 had dit niet.
de DE1 stellen hadden 2 motoren, de DE2 ook, maar nu in ieder rijtuig één.
De oude DE2 stellen, dus nog niet verbouwde, hebben alleen in de jaren vijftig en vroege jaren 60 naar Liege G gereden.
De stellen die hier reden hadden ook van binnen een bestickering in meerdere talen, de stellen die in de rest van Nederland reden hadden dit niet.

Inderdaad was de eerste klas niet meer dan een velletje rode stof op de even ongemakkelijke bankjes als in de 2e klasse.
De stellen hadden een eerste klas welke door middel van het uitnemen van het emaille bord aan de buitenzijde ook voor 2e klasse kon worden aangewezen.
Het was overigens maar achter 1 venster te doen met de rode stof, en dit zonder scheidingswand of iets van dien aard.
totaal dus 8 zitplaatsen.

Stinken deden de stellen als geen ander, de dieselwalmen waren niet mis! ook de herrie was gigantisch waarbij gezegd moet worden dat de tweetjes (niet gemoderniseerde rode stellen) hierbij de grootste brullers waren.
Ik denk dat dit lag aan de pijp op het dak, de eentjes hadden hier geen opgezet pijpje zitten en de motoren waren voor beide stellen hetzelfde.
Pas bij de gemoderniseerde stellen werden er dempende maatregelen getroffen en verhuisden ook de koelergroepen naar het dak. Niet dat dit nu een oplossing was, want ze werden dan wel niet meer zo snel te warm, de vloeistof liep nu in geval van niet zelden voorkomende lekkage zo de trein in...

Ik mis de stelletjes wel, heb er echt leuke herinneringen aan!
Plaats reactie