Oude spoorwegberm 52/1 verdwijnt mogelijk in 2012

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Alain N.

Oude spoorwegberm 52/1 verdwijnt mogelijk in 2012

Bericht door Alain N. »

Als het aan gouverneur Cathy Berx ligt zal de oude spoorwegberm van de vroegere lijn 52/1 worden afgegraven voor een "cut and cover" tunnelverbinding tussen de E313 in Wommelgem en de E19 in Kontich. De "Fortenlijn" lag tussen lijn 15 in Deurne en Hoboken.

(bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... ten-2.aspx)

Ik bezoek de oude spoorwegberm al jarenlang en heb nog foto's van toen het spoor net uitgebroken was in de begin jaren '70... De berm werd al bedreigt in de vroege jaren '80 maar dankzij de groene beweging kon dit spoorwegpatrimonium uitgroeien tot een natuurgebied waar het gezellig is om te lopen (en je op de koop toe nog resten vindt van de Fortenlijn).

Maar nu wilt men de oude spoorwegberm afgraven om Koning Auto te dienen met een zogeheten R1 bis. Volgens de plannen die ik kon inkijken zal het een internationale snelweg worden, midden door Mortsel en omstreken...

Ik vraag me af waarom die politici met hun dikke, vette, grijpgrage poten zonodig weer moeten zitten aan een mooi groengebied met een interessante spoorweggeschiedenis... Nochtans pleiten ze allemaal voor een intensiever gebruik van het openbaar vervoer. Ik hoop van harte dat dit dossier in de prullenbak zal belanden...

Zo, dat moest er even uit.

Wat is jullie mening over dit dossier?
Trammist

Re: Oude spoorwegberm 52/1 verdwijnt mogelijk in 2012

Bericht door Trammist »

Ten eerste is dit ontstaan dankzij de "groene jongens" die dapper strijd hebben geleverd tegen de Draak met de Zeven Koppen ook wel bekend als "Den Langhen Wapper". Laat dat over die politici dus maar weg.

Ten tweede (en nu wordt het pas interessant) is dit plan totààl nog niet onderzocht. Een lijntje op een kaart hebben ze getrokken, meer niet.

Dit bouwen ze pas nadat BHV gesplitst is :lol:
Alain N.

Re: Oude spoorwegberm 52/1 verdwijnt mogelijk in 2012

Bericht door Alain N. »

Trammist schreef:Dit bouwen ze pas nadat BHV gesplitst is :lol:
Ik hoop zò hard dat je gelijk hebt...
Plaats reactie