ttb map 10

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

ttb map 10

Bericht door overweg13 »

Misschien sneller dan verwacht alweer een reeks van 24 foto's uit de oude doos, en dus met wisselende kwaliteit. Sommige foto's verschenen al eerder op het net; ik hoop dat je het me vergeeft. Nu krijg je de hele map 10 in één keer.

1. 1505 met E708 Oostende - Welkenraedt op 23 april 1979 in Liège-Guillemins. Ik heb me laten vertellen dat een 15 in die tijd slechts uiterst zelden aan kop van een Oostende - Welkenraedt verscheen. De trein is nog volledig samengesteld uit K-rijtuigen. In mijn ijver om de loc van dichtbij te fotograferen, heb ik het stationsnaambord spijtig genoeg maar voor de helft.
Afbeelding 2. 1606 met E325 Oostende - Köln in Gent-Sint-Pieters in augustus 1978. Voor mij is dit de mooiste elektrische locomotief die ooit over het Belgische spoornet reed, zeker in deze kleurstelling.
Afbeelding 3. 1607 in Oostende. Spijtig genoeg niet de ideale plaats voor goeie foto's, maar in augustus 1978 ongetwijfeld een karakteristiek beeld.
Afbeelding 4. 1604 met E325 op 14 augustus 1980 - lijn 50A kp 31.0. Ik stond een tijdje langs lijnen 82 en 50A, dankbaar gebruik makend van een trapje dat van de ene lijn naar de andere leidde, zonder dat ik halsbrekende toeren of gevaarlijke manoeuvres moest uitvoeren. In vergelijking met foto's 2 en 3 heeft geelzucht spijtig genoeg de reeks 16 getroffen. De rijtuigen zijn van het type I6, en als je goed kijkt zie je achteraan 3 (vermoedelijk) K-rijtuigen die de treinen tussen Oostende en Liège-Guillemins versterkten. In het spoorboekje lezen we bij deze trein: Houders van een sociaal weekabonnement mogen plaats nemen in de rijtuigen in binnenverkeer. Dat moest overbezetting van de internationale rijtuigen tegengaan. Ik vraag me af of zo iets anno 2011 nog mogelijk zou zijn. Nog een eigenaardig weetje: ongeveer op het moment dat ik deze foto nam, gebruikte de NMBS een foto in een van haar folders die op het eerste gezicht identiek leek met deze foto. Blijkbaar kon ook de NMBS-fotograaf deze standplaats appreciëren, en toevallig was het ook nog een gelijkaardige trein die gefotografeerd werd. Je moest al echt in de details gaan om het verschil te merken, en de NMBS-foto was wel scherp…
Afbeelding 5. 1805 in de vorming van station Halle op 13 september 1979. Het betreft een proefrit met een splinter-nieuw M4-rijtuig. De nu vaak verguisde rijtuigen - niet door mij - moesten op relatief korte termijn de vervanging van alle oude reeksen (voornamelijk L en M1) mogelijk maken. Ik vermoed dat je gerust kunt zeg-gen dat ze gedurende 30 jaar het standaardrijtuig van de NMBS geweest zijn. Op deze plek had ik een van mijn enige aanvaringen met NMBS-personeel: een rangeerder nam het niet dat ik foto's nam, de treinbestuurder deed me teken dat ik er me niets van moest aantrekken. Dat deed ik ook niet, want ik stond rede-lijk buiten schot op de ondertussen verdwenen voetgangersbrug, die later vervangen werd door een exemplaar vanwaarop de verzamelde pers probeerde om het dramatische ongeval van Buizingen te ver-slaan.
Afbeelding 6. In Halle kon ik de 1805 met zijn bijzondere sleep nog eens probleemloos op de gevoelige plaat vastleg-gen. Vooraan een pakwagen, dan een meetrijtuig en helemaal achteraan de fonkelnieuwe M4 (51001).
Afbeelding 7. Op 11 april 1980 is E234 in Liège-Guillemins uit Köln aangekomen. De 1802 is ondertussen achteraan tegen de trein gekomen om die via lijnen 125, 130 en 130A naar Parijs te slepen.
Afbeelding 8. En diezelfde 1802 in barre omstandigheden in Brussel-Zuid op 7 december 1980.
Afbeelding 9. 2003 heeft zopas een skitrein uit Zwitserland naar Brussel gebracht. Vermoedelijk is dit een tafereel uit de winter 79/80.
Afbeelding 10. 2024 met E157 Brussel-Zuid - Luxemburg in Libramont op 12 januari 1979. De trein bestaat uit 3 I4-rijtuigen. De 2024 is samen met de 2025 de enige 20 die nooit groen geschilderd is geweest.
Afbeelding 11. 2012 in de buurt van de WDT Schaarbeek op 14 oktober 1979. KBVVS heeft daar net een bezoek gebracht, en op de terugweg naar het station van Schaarbeek kon ik deze loc fotograferen.
Afbeelding 12. Een wat nietszeggende frontale foto van de 2022. Na 30 jaar is de achtergrond al minstens even interessant geworden, met een loc van reeks 15 en oude stellen op de lijnen 25/124. We schrijven 18 november 1978.
Afbeelding 13. Opnieuw bij de ongelijkgrondse kruising van de lijnen 50A en 82 in Erpe-Mere nu: 2022 met E861 Schaar-beek - Oostende op 14 augustus 1980 (lijn 50A kp 31.8). Toch wel een ongewoon zicht, deze 20 met een sleep K-rijtuigen in een P-trein - dat laatste is een anachronisme…
Afbeelding 14. 2210 in Liège-Guillemins op 23 februari 1979.
Afbeelding 15. Ongeveer in dezelfde buurt als foto 10: 2215.
Afbeelding 16. 2220 met E 815 Liège-Guillemins - Oostende. De trein bestaat al uit M4-rijtuigen, maar het K-rijtuig blijft alsnog de rol van pakwagen op zich nemen, in afwachting van het verschijnen van de M4-pakwagens. Plek en tijd: zie foto 13.
Afbeelding 17. En nog eentje: 2225 met E2891 Brussel-Leopoldswijk - Kortrijk, met een homogeen stel K-rijtuigen.
Afbeelding 18. 2211 met E814 Liège-Guillemins - Oostende. Zie ook commentaar bij foto 16, maar in dit geval heeft een RIC-pakwagen de rol van pakwagen op zich genomen.
Afbeelding 19. 2217 - ik veronderstel dat dit LE865, want later zal deze loc aan kop van die trein terugkeren. Het was een experimentje (waarschijnlijk ook een verrassingsaanval vanwege de loc) en dan krijg je zo een karretje zonder wielen.
Afbeelding 20. Dan is dit misschien toch wel beter: 2217 met E865 Brussel-Noord - Oostende.
Afbeelding 21. 2249 met E3162 Mons - Liers op 1 juli 1979 in Charleroi-Sud. Je zou hem kunnen bestempelen als een verre voorloper van IC D Lille - Herstal, maar dan toch wel met enige voetnoten. Lijn 78 wacht nog op elektrificatie, en dus vertrekt deze trein uit Mons. En lijn 112 loopt nog langs Fontaine-l'Evêque, en dus rijdt hij ook nog langs Manage.
Afbeelding 22. 2240 op een zijspoor in Liège-Guillemins.
Afbeelding 23. 2209 nog met enkele koplampen in Brussel-Leopoldswijk op 21 april 1978. Achteraan staat een stel K2-rijtuigen, herkenbaar aan zijn vouwdeuren. Dat stel behoorde ongetwijfeld bij de onderhoudspost LX, die instond voor het onderhoud van enkele stellen die uit Leopoldswijk als spitsuurtrein vertrokken.
Afbeelding 24. In september 1978 troffen we tijdens een bezoek aan de WDT van Antwerpen-Dam deze 4903 aan. VeBOV zou er later nog een (verre) uitstap mee organiseren - daarover later meer.
Afbeelding En dan nog dit, aan de toevallige lezer van de NMBS-Holding die ook nog wat invloed heeft op de besluit-vorming.
Hopelijk heeft u ook genoten van deze foto's uit de oude doos. Weet dan dat de meeste van deze foto's (en van die uit de negen vorige mappen) vandaag niet meer zonder overtreding van uw reglement genomen zouden kunnen worden.
Ik begrijp dat we ondertussen 30 jaar verder zitten. Ik begrijp dat foto's ondertussen vaak misbruikt worden, in het beste geval om er wat aan te verdienen, in het slechtste geval voor zaakjes die het daglicht schuwen. Ik begrijp dan ook dat u wilt weten wie er allemaal gewapend met fotoapparatuur in uw stations rondloopt.
Wat ik niet begrijp is dat het toevallige kiekje, zoals alle bovenstaande foto's die in een station genomen zijn, onderworpen zijn aan een toelating die niet verder reikt dan één station en - als ik het goed voorheb - voor een korte periode. Gedaan dus met een vlugge foto van de trein die je zelf net genomen hebt, of van die speciale samenstelling die net het station binnenrijdt. Als je problemen met spoorwegpolitie en Securail wil vermijden, tenminste. En willen we dat niet allemaal? Daarom deze suggestie: waarom geen pasje dat in alle stations voor langere duur geldig is, voor ieder die af en toe wel eens een trein in een station wil fotograferen… Zo kent u meteen elke potentiële fotograaf, die zich bovendien met het pasje zeker van zijn stuk zal weten, én die niet geneigd zal zijn onoorbare risico's te nemen die de eventuele intrekking van het pasje tot gevolg zouden kunnen hebben.
Alvast bedankt om dit even te overwegen.
Met vriendelijke groet

overweg13
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: ttb map 10

Bericht door etoile du nord »

Fantastisch bedankt voor de vroegere foto's van onze T.E.E. loks ! Zo wil ik ze me blijven herinneren :wink: Dat waren de echte pionierstijden !
Afbeelding
tsjoek

Re: ttb map 10

Bericht door tsjoek »

Hallo,

Weerom een prachtige reeks foto's, zoals al de andere reeksen, waarvoor mijn dank

mvg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ttb map 10

Bericht door Shrek »

zeer interessante foto's !
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: ttb map 10

Bericht door HLE 2302 »

Wederom een fantastische fotomap !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: ttb map 10

Bericht door Stef »

Prachtig, ik kan al niet wachten op de volgende map!!! :lol:

Ik heb wel een foto gebruikt voor een grapje in het topic "Spot de HLE 20" hier op het forum. Hopelijk vind je dat niet erg, laat het anders maar weten!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 10

Bericht door overweg13 »

Stef schreef:Prachtig, ik kan al niet wachten op de volgende map!!! :lol:

Ik heb wel een foto gebruikt voor een grapje in het topic "Spot de HLE 20" hier op het forum. Hopelijk vind je dat niet erg, laat het anders maar weten!
Ga gerust je gang!

Vic
Met vriendelijke groet

overweg13
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: ttb map 10

Bericht door b-loc »

Prachtige reeks foto's :)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: ttb map 10

Bericht door Accelerat »

Locomotieven, locomotieven en locomotieven; geweldig! 8) Ik heb echt zitten genieten van jouw foto's, bedankt! :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 10

Bericht door overweg13 »

Aan al de dankers, bedankt!
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie