ttb map 11

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ttb map 11

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: In het spoorboekje van 1978/1979 (dus van de periode waarin de foto's genomen werden) vind ik voorbeelden van 3 minuten om te ontkoppelen: vb E909 aankomst in Jemelle om 10:20, vertrek om 10:23. Het afgehaakte deel (vanaf dan E5909) vertrok om 10:26.
Straf, maar wel efficiënt natuurlijk. Waar reed die afgekoppelde trein dan naartoe?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ttb map 11

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
overweg13 schreef: In het spoorboekje van 1978/1979 (dus van de periode waarin de foto's genomen werden) vind ik voorbeelden van 3 minuten om te ontkoppelen: vb E909 aankomst in Jemelle om 10:20, vertrek om 10:23. Het afgehaakte deel (vanaf dan E5909) vertrok om 10:26.
Straf, maar wel efficiënt natuurlijk. Waar reed die afgekoppelde trein dan naartoe?
Gokje: reed verder als stoptrein, vergelijkbaar met wat vandaag bijvoorbeeld gedaan wordt met sommige treinen op de IC-E (tussen Leuven en Hasselt)?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 11

Bericht door overweg13 »

MIVB-reiziger schreef:
Shrek schreef:
overweg13 schreef: In het spoorboekje van 1978/1979 (dus van de periode waarin de foto's genomen werden) vind ik voorbeelden van 3 minuten om te ontkoppelen: vb E909 aankomst in Jemelle om 10:20, vertrek om 10:23. Het afgehaakte deel (vanaf dan E5909) vertrok om 10:26.
Straf, maar wel efficiënt natuurlijk. Waar reed die afgekoppelde trein dan naartoe?
Gokje: reed verder als stoptrein, vergelijkbaar met wat vandaag bijvoorbeeld gedaan wordt met sommige treinen op de IC-E (tussen Leuven en Hasselt)?
Goeie gok! Die 5909 reed inderdaad verder als stoptrein. Ik blijf het een enorm handige regeling vinden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: ttb map 11

Bericht door Bordensteker »

Foto’s 23 en 24 betreffen toevallig hetzelfde treinstel, de NMBS 220.904 . Deze ene was afwijkend en had op de koppen een overal even brede crème band, terwijl die bij de andere stellen boven en onder het tyfoonrooster (bij de binnenlandse NS-hondekoppen een rooster waarop met sierlijke cijfers het treinstelnummer was bevestigd, maar hier eigenlijk een soort deksel met horizontale gleuven voor de tyfoons of claxons) breder uitliep zodat de drie koppelogen daar in het gele gebied waren opgenomen.
Deze wijsheid ontleen ik aan de welbekende site “Langs de Rails” van Nico Spilt, http://www.nicospilt.com .
(Ik heb vaag het idee dat ik dit laatst al aan iemand heb geschreven, maar ik weet niet meer wanneer en aan wie.)

Ik verklaar me meteen nadrukkelijk blij al deze historische opnamen te mogen zien. Ga maar lekker door zo!

Ik kan intussen nog iets doorvertellen dat voor mij ook nieuw is: dat betreft de kleur geel van de band die over het hele treinstel loopt. Ik toon foto 23 nog even: Afbeelding Oorspronkelijk waren de treinstellen blauw met een crèmekleurige band, en later is de kleur van die band vervangen door een iets warmere kleur geel. Als je oudere foto's gaat bekijken dan kun je dat verschil vaker tegenkomen.
Het lijkt er op dat je hier toevallig een rooster in de oorspronkelijke kleur ziet, gemonteerd op een reeds herschilderd treinstel.
Serie51

Re: ttb map 11

Bericht door Serie51 »

Alweer een prachtige fotomap Vic,waarvoor dank :!:
Plaats reactie