ttb map 11

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

ttb map 11

Bericht door overweg13 »

Het werd de hoogste tijd om nog eens een mapje foto's in te scannen - het elfde alweer! - en map 11 sluit eigenlijk naadloos aan bij het vorige. Concreet betekent dat, dat de elektrische motorstellen opnieuw de show zullen stelen, 24 foto's lang.

1-2. MS 691 op spoor 2 in Halle op 3 januari 1979, als trein 4813 Brussel-Zuid - Halle (via lijn 26!). De trein is net aangekomen, en maakt zich klaar voor de terugrit. De winter heeft onverbiddelijk toegeslagen en spoor C, waar de treinen van lijn 26 moeten aankomen) is onbereikbaar. Volgens de normen van de spoorwegfotografen is het ongetwijfeld geen goede foto: geopende deuren, aan de perronzijde, en rode lichten achteraan. Gelukkig is er foto 2 van dezelfde trein: Afbeelding Afbeelding 3. MS730 met 6913 Mons - Brussel-Zuid. Het stel had net een proefschildering gekregen, met veel meer geel op de neus. Dat zal wel de reden geweest zijn waarom ik deze foto nam. Mons, 14 juni 1978.
Het was een typische omnibus, beperkt tot Brussel-Zuid, waar deze treinen ontvangen werden op de sporen met de laagste nummers, zeg maar waar tegenwoordig de Eurostartreinen vertrekken.
Afbeelding 4. MS682 met 6614 Brussel-Zuid - Mons in Lembeek, 27 oktober 1979.
Afbeelding 5. MS684 met 715 Oostende - Verviers-Central, 14 augustus 1980, lijn 50A kp 31. Dit is het ongeveer de plek waar lijn 50A over lijn 82 gaat. In die tijd stond daar een keet die gemakkelijk met een trap te bereiken was, en waar je als fotograaf ook erg veilig en toch dichtbij stond. Ik weet niet of ik het vandaag nog zou doen. Ik zou niet graag in railtime vermeld worden als persoon langs het spoor. En nog minder graag zou ik de boete betalen voor het onderbreken van de treindienst.
Enkele treinen tussen Oostende en Verviers-Central of zelfs Welkenraedt werden inderdaad gereden met tweeledige stellen. De lange treinen met K3-rijtuigen hadden hier zeker geen monopolie, temeer omdat er ook nog treinen naar Keulen reden die I6- en I4-rijtuigen hadden, eventueel aangevuld met enkele K3-rijtuigen.
Afbeelding 6. MS709 met 812 Verviers-Central - Oostende op dezelfde plek, op dezelfde dag, om te bevestigen wat ik bij foto 5 schreef.
Afbeelding 7. MS717 met 915 Blankenberge - Arlon, alweer zelfde plaats en datum. De trein telt 3 stellen, maar de kans is groot dat alleen het eerste stel naar Arlon doorreed.
Afbeelding 8. MS710 met 2443 Brussel-Leopoldswijk - Namur, 7 augustus 1980, Genval. Eigenlijk waren de treinen van deze reeks de tweede min of meer snelle verbinding tussen Brussel en Namur. In wezen zijn ze de verre voorlopers van de huidige IR's naar Binche, die hun oorsprong vinden in een verbinding Namur - Binche.
Afbeelding 9. MS719 met een extra trein Leuven - Antwerpen-Centraal op 18 januari 1981 in Melkouwen. De elektrificatie van deze verbinding is net een feit en op deze zondag mogen de potentiële klanten gratis kennismaken met de nieuwe verbinding. De driepoot is niet van mij, maar van een destijds berucht spoorwegfotograaf die men in Mons "La Mitraillette" noemde.
Afbeelding 10. Ms728 , nu wat verder op lijn 16, op dezelfde dag, eveneens met een (lange) extra trein.
Afbeelding 11. MS763 met 813 Verviers-Central - Oostende, rijdt hier over de eerder genoemde brug van lijn 82. Ui-teraard ook op 14 augustus 1980, lijn 50A kp 31.8.
Afbeelding 12. Ms733 op 2 januari 1980 op lijn 162 bij kp 137.4, in de buurt van Poix-Saint-Hubert. Ik heb geen nummer: de winter zorgt voor onregelmatig verkeer, en dit was dus een trein die ik niet zo meteen thuis kon brengen.
Afbeelding 13. MS767 met trein 7413 Brussel-Zuid - Ottignies - Leuven in Archennes - 7 december 1980.
Afbeelding 14. En later keerde hetzelfde stel terug als 7466 Leuven - Ottignies - Brussel-Zuid.
Afbeelding 15. MS776 - zo goed als nieuw - in Beersel op 13 januari 1981 - E4812 Brussel-Zuid - Halle.
Afbeelding 16. En daarna de even nieuwe 774 met 4813, een uurtje later, dus.
Afbeelding 17. Op 14 oktober 1978 bezocht een spoorwegvereniging - ik vermoed KBVVS ofte ARBAC, maar 100 % zeker ben ik niet - de WET te Schaarbeek. Ik hou niet zo van die geposeerde foto's, met vaak veel te veel palen en draden, en bovendien is de kans groot dat nog enkele tientallen andere enthousiastelingen dezelfde foto in de schuif hebben liggen. De vierledige stellen waren nog zo goed als nieuw, en in hun ongewone grijs-oranje kleurstelling vielen ze op tussen al het spoorweggroen dat toen nog standaard was.
Afbeelding 18. Deze stellen kregen meteen enkele vaste inzetten, zoals hier in augustus 1978: 585 Oostende - Antwerpen-Centraal in Beernem.
Afbeelding 19. Ze werden met veel poeha aangekondigd als echte nieuwigheden, maar toch werden ze ook vaak ingezet voor minder belangrijke diensten: een stoptrein in Linkebeek, bij voorbeeld.
Afbeelding 20. We zaten - net als nu in een eindfase van een versleten dienstregelingsconcept - en de materieelinzet was op zijn minst fantasierijk te noemen: volgens mijn gegevens zou dit trein 986 Brussel-Noord - Knokke-Blankenberge moeten zijn. Dat is een beetje een eigenaardig geval, en je zult me wel vergeven dat mijn geheugen misschien weinig accuraat was. Eigenlijk zou je hier nl. de 966 Arlon - Knokke/Blankenberge verwachten, een trein samengesteld uit vierledige stellen die 's morgens ook al van de kust naar Arlon gereden waren. Veelvuldige en grote vertragingen en de bijhorende klachten - nil nove sub sole - noopten de NMBS om de verbinding te splitsen: de 966 reed dus van Arlon tot Brussel, waar de 986 zijn taak overnam.
Afbeelding 21 -22. Zelfde dag als foto 17 - de huidige stellen 595 - 600 mogen er dan echt aftands uitzien, ze hebben echt wel briljantere tijden meegemaakt.
Afbeelding Afbeelding 23. En nog even wat vreemde eenden in de bijt - hoewel, het kan even goed om één van de 4 hondenkoppen van de NMBS gaan. Trein 124 Brussel-Zuid - Amsterdam-CS, bij zijn vertrekpunt.
Afbeelding 24. Net voor het zwaarste winterdebacle van de 20ste eeuw: E122 op 30 december 1978 in Kapellen, alweer met een hondenkop. Best comfortabele dingetjes, maar op het einde niet meer echt opgewassen tegen hun taak: te weinig eerste klas, en door de verdeling rokers/niet-rokers zelden gelukkige reizigers. Als we de keuze hadden gingen we altijd voor het alternatief met de Belgische I4-rijtuigen en de locs van de reeks 25.5.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door overweg13 op 11 mar 2012, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ttb map 11

Bericht door Steven »

Bij foto 10 schrijf je L61, ik hoop dat dit een drukfout is want deze lijn heeft nooit onder draad gelegen en is nu een fietspad over een bepaalde lengte.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ttb map 11

Bericht door Steve »

Steven schreef:Bij foto 10 schrijf je L61, ik hoop dat dit een drukfout is want deze lijn heeft nooit onder draad gelegen en is nu een fietspad over een bepaalde lengte.
Hij bedoelt ongetwijfeld lijn 16...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 11

Bericht door overweg13 »

MIVB-reiziger schreef:
Steven schreef:Bij foto 10 schrijf je L61, ik hoop dat dit een drukfout is want deze lijn heeft nooit onder draad gelegen en is nu een fietspad over een bepaalde lengte.
Hij bedoelt ongetwijfeld lijn 16...
Inderdaad... (De enige lijn waar ooit een halte gelegen heeft die Melkouwen heet, want daar was het...
Met vriendelijke groet

overweg13
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: ttb map 11

Bericht door etoile du nord »

Beste Vic , terug bedankt voor deze prachtige fotoreeks , dit herinnert aan m'n tienerjaren ( toen ik zelf nog geen "deftig" fototoestel had ) , maar me toch alle treinen helder herinner !!
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: ttb map 11

Bericht door HLE 2302 »

Wederom een prachtige fotoreeks, het is fantastisch de spoorwegen te zien in deze 'gouden' tijden. Meer van dat zou ik zo zeggen !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: ttb map 11

Bericht door TrainzDr3ver »

Geweldig om foto's van de jaren 70/80 te zien :D
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: ttb map 11

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vic,

Bedankt voor je mooie nostalgische foto's!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: ttb map 11

Bericht door Stef »

Mooie foto's, steeds tof om die oude mappen te zien!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 11

Bericht door overweg13 »

Allemaal bedankt voor de positieve reacties. Ik heb voorlopig wel meer mappen dan tijd, maar tussendoor volgen er zeker nog meer! Voor mij komen ze uit een tijd waarin ik echt treingek was, en waarin elke treinreis voor mij weer een echte traktatie was.
Tegenwoordig heb ik het af en toe een stuk moeilijker: opdringerige medereizigers, die liefst door eerste klasse lopen of er zich neerploffen, weinig attractief materieel, het ontbreken van een halveprijskaart waardoor ik me niet meer als een bewust keuzereiziger kan manifesteren. Misschien verbazen sommigen erover dat ik de vertragingen er niet bij vermeld, maar in de periode waarin ik de foto's uit map 11 nam, waren er evenveel vertragingen als vandaag. Belangrijk verschil: toen werd er wel op aansluiting gewacht, zodat de vertragingen meestal minder consequenties hadden dan vandaag.
Met vriendelijke groet

overweg13
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: ttb map 11

Bericht door 2012 »

overweg13 schreef: Afbeelding

De 709 zou later (veel later) betrokken zijn in bordeaux in het ongeval van pecrot...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ttb map 11

Bericht door Shrek »

Bij foto 7 staat dat slechts 1 van de stellen naar Arlon doorreed, maar zo gemakkelijk kunnen klassiekjes toch niet koppelen? Dat moet toch een redelijk lange stop dan geven in Brussel/Namen ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ttb map 11

Bericht door Steven »

Shrek schreef:Bij foto 7 staat dat slechts 1 van de stellen naar Arlon doorreed, maar zo gemakkelijk kunnen klassiekjes toch niet koppelen? Dat moet toch een redelijk lange stop dan geven in Brussel/Namen ?
Een stop van vier minuten volstaat als je mensen hebt die het goed kunnen hoor. Zeker om te ontkoppelen. Bij het koppelen heb je namelijk nog een remproef ook en dat neemt dus iets meer tijd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ttb map 11

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:Bij foto 7 staat dat slechts 1 van de stellen naar Arlon doorreed, maar zo gemakkelijk kunnen klassiekjes toch niet koppelen? Dat moet toch een redelijk lange stop dan geven in Brussel/Namen ?
In het spoorboekje van 1978/1979 (dus van de periode waarin de foto's genomen werden) vind ik voorbeelden van 3 minuten om te ontkoppelen: vb E909 aankomst in Jemelle om 10:20, vertrek om 10:23. Het afgehaakte deel (vanaf dan E5909) vertrok om 10:26.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ttb map 11

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:In het spoorboekje van 1978/1979 (dus van de periode waarin de foto's genomen werden) vind ik voorbeelden van 3 minuten om te ontkoppelen: vb E909 aankomst in Jemelle om 10:20, vertrek om 10:23. Het afgehaakte deel (vanaf dan E5909) vertrok om 10:26.
Inderdaad. Bij het ontkoppelen in Landen (treindelen naar Luik / Hasselt) was het in die tijd standaard ook altijd 3 minuten om te ontkoppelen: het treindeel naar Luik vertrok 3 minuten na aankomst, het treindeel naar Hasselt 2 minuten later. Met de klassieke stelletjes ging dat allemaal veel sneller dan tegenwoordig met het moderne (computergestuurde) materieel. Er kwam wel meer personeel bij kijken, gewoonlijk twee rangeerders, een binnen en een buiten.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie