rondrit 2

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

rondrit 2

Bericht door overweg13 »

Dag

Vandaag stond mijn 2de rit op het programma: grotendeels alle lijnen ten oosten van Liège-Guillemins. Het werd een dag die ik perfect kon afwerken zoals voorzien, maar ik heb zelden op een dag zoveel treinen in vertraging gezien als vandaag. Dat kan natuurlijk ook toeval zijn, maar ik heb eerder de neiging te denken dat het met de vertragingen nu pas van kwaad naar erger gaat.

Het overzicht:
1. Halle - Brussel-Zuid 7512 6:55 7:05 +2 (2150 - 51003)
2. Brussel-Zuid - Visé 457 7:24 8:38 +17 (1306 - 11809)
3. Visé - Liège-Guillemins 480 9:22 9:39 +1 (1306 - 11822)
4. Liège-Guillemins - Pepinster 5260 10:13 10:38 stipt (702)
5. Pepinster - Spa-Géronstère 5481 10:51 11:15 stipt (165)
6. Spa-Géronstère - Verviers-Central 5461 11:46 12:14 stipt (165)
7. Verviers-Central - Eupen 509 12:27 12:47 +1 (1340 - 11826)
8. Eupen - Welkenraedt 536 13:12 13:19 +1 (1340 - 11829)
9. Welkenraedt - Hergenrath 5013 13:52 13:58 +1 (160)
10. Hergenrath - Welkenraedt 5035 14:06 14:11 stipt (159)
11. Welkenraedt - Brussel-Noord 537 14:20 15:54 +6 (1359 - 11836)
12. Brussel-Noord - Quévy 8801 16:05 17:23 +6 (2740 - 61033)
13. Quévy - Halle 3717 17:52 18:43 +8 (2734 - 61015)

En de commentaar:

1. Over deze 7512 valt niet zo veel te zeggen. Het is een typische P-trein met een lang stel M4-rijtuigen, en hij rijdt ook nog vrij stipt. Op spoor 4 lijkt er wat mis te gaan met IR3705: hij rolt eerst een 2-tal meter achteruit, dan nog een half metertje, en vertrekt ten slotte met een stevige ruk. Maar kom, hij rijdt. In Brussel-Zuid zie ik de weekdaagse versie van de IC naar Moeskroen en Oostende. Geen ms 96 nu, wel een stel M4 dat anders gewoon op deze IC zit.

2. Deze 457 komt als 7002 uit Oostende, maar voor de rest lijkt hij perfect op de IC-O's naar Maastricht. In Brussel-Zuid vertrekt hij met 3 minuten vertraging; in Brussel-Noord is dat 5 minuten geworden, en er lijkt dus niet meteen veel aan de hand. Maar bij de Y.Nossegem verliest hij heel wat tijd (ja, op lijn 36, en dus niet 36 N) om de 4206 door te laten. En ook de doorrit van Leuven gebeurt niet zonder de nodige haperingen: door de vertraging (die ondertussen wel al meer dan 10 minuten zal bedragen) kruist IC 1529 (Knokke/Blankenberge) ons pad en ook daar moeten we voorrang verlenen. Mocht ik een slecht karakter hebben, ik zou aan sabotage denken... Feit is dat de IC Liège-Guillemins bereikt met 16 minuten vertraging, 17 zelfs bij vertrek. Tussen Hoegaarden en Ans hangt er dichte mist (50 m) maar ik heb niet de indruk dat dit een rol gespeeld heeft in de vertraging. Zeventien minuten is ook de vertraging bij aankomst in Visé.
Ik had me nog even zitten afvragen of ik met mijn nettreinkaart eigenlijk meemocht tot Maastricht, maar die vraag is ondertussen al achterhaald: de trein wordt koudweg afgeschaft tussen Visé en Maastricht. De keertijd bedraagt daar 19 minuten, en blijkbaar wil men geen risico lopen. Een 15-tal reizigers mag een uurtje extra tijd uittrekken.
Nog even dit: op de display verschijnt onderweg deze tekst: "koop je biljet voor het instappen..." Geen fout, en toch fout. Blijkbaar heeft men de Vlamingen dertig jaar na elkaar op het hart gedrukt dat ze "je" moeten zeggen, en is het resultaat dat ze dat nu ook doen als het eigenlijk niet hoort. De enige aanvaardbare vorm zou hier "uw" zijn, de beleefdheidsvorm. Eigenlijk moet je je niet door gelijk wie met jij laten aanspreken. De Franse tekst gebruikt trouwens wel de beleefdheidsvorm "votre".
In Bressoux zijn de perrons vernieuwd, verhoogd en opgefrist. Het station en de vroegere auotreinterminal liggen er belabberd bij, en de 5 M2-rijtuigen die staan weg te roesten maken het plaatje compleet. Uit een rijtuig is een stuk weggebrand onder een raam. Zou het dan toch niet waar zijn dat alles wat vastzit niet gestolen kan worden?

3. De 480 staat dus een hele tijd klaar in Visé, en op tijd vertrekken is niet moeilijk. Onderweg passeren we de 458: een gemoderniseerd klassiekje. Dat betekent dus dat ook deze trein vandaag in zijn oorspronkelijke samenstelling Maastricht niet zal bereiken! Het I11-stel komt inderdaad in Liège aan met een half uur vertraging. Wie op deze trein zit voor Maastricht is er dus ook aan voor de moeite: de extra trein is immers al vertrokken en de eigenlijke 458 wordt afgeschaft tussen Liège en Maastricht. Ik zal het stel achteraf terugzien in Angleur waar het uitgeweken staat.
Tussendoor zie ik ook nog IC 1732 naar Quiévrain vertrekken: die trein bestaat nu ook uit M6-rijtuigen.

4. De L-trein naar Verviers-Central rijdt wel op tijd, en dat ondanks de aanzienlijke werken tussen Liège en Olne: een spoor over de Maasbrug is buiten dienst in Liège zelf, en voor de rest wordt er gewerkt in 3 tunnels en op 2 bruggen over de Vesder. Tussen Chênée en Olne wordt er dan ook over een spoor gereden.
In Nessonvaux kruisen we de L-trein van de tegenrichting. Ik zie hoe een uitgestapte reiziger klaar staat om de sporen over te steken. Voorlopig heeft hij alleen een gebroken arm. In Nessonvaux is de zichtbaarheid niet bepaald goed...

5-6: ook het retourtje Spa-Géronstère verloopt probleemloos. In Spa zijn loket en wachtzaal verhuisd; ik vraag me af wat men met de rest van het station van plan is. Lijn 44 is een typisch restant van een 19de-eeuwse lijn: bochtig, traag, en met twijgen en takken die tegen de ramen zwiepen.

7. Met IC 509 passeer ik langs de werf van Dolhain. Men heeft een enorme hoop gruis gedeponeerd op de heuvel waar men nog altijd rond rijdt, maar waar de nieuwe tunnel zich al duidelijk aftekent. Ook Welkenraedt heeft nieuwe perrons: ook het station zelf mag gezien worden, nu de oude keten die tot voor enkele jaren de dienst uitmaakten definitief verdwenen zijn.

8. Perron 1 in Eupen, waar men vroeger de korte, uit elektrische stellen samengestelde treinen binnennam, is buiten dienst.

10. Ik sta rustig mijn fototoestel op te bergen op spoor 1 als ik op spoor 2 de trein naar Verviers zie binnenrijden, 4 minuten te vroeg. Gelukkig wacht de trein op het vertrekuur, of ik kon een extra uurtje in Hergenrath doorbrengen.

11. Van Welkenraedt naar Brussel-Noord is kort samen te vatten: tot Leuven gaat alles vlekkeloos, maar IR3638 heeft tien minuten vertraging en die zal ons het leven zuur maken tot de Y. Nossegem; ook in Diegem staan we bijna volledig stil, al blijven we tot vlak voor Schaarbeek op lijn 36 N. Resultaat: 6 minuten vertraging bij aankomst in Brussel-Noord, en meteen een slecht begin voor de avondspits. Er staan trouwens wel meer treinen met vertraging aangekondigd, o.a. ook de IR naar Quévy.

12. Maar ik wil iets speciaals en heb dus voor P8801 naar Quévy geopteerd. Die staat ook met 5 minuten vertraging aangekondigd, en in Brussel-Zuid vertrekt hij ook met 5 minuten vertraging. We gaan over lijn 96N, en dat gaat vlot, tot Halle. Blijkbaar zit de IR naar Quévy vlak voor ons, en die zal ons blijven hinderen tot Quévy! In Braine-le-Comte is de vertraging al opgelopen tot 9 minuten, in Quévy zullen er daar nog 6 van over zijn. Zelfs het feit dat de IR niet stopt in Tubize en de P-trein wel, verandert niets aan de zaak. Wat sfeerbeelden van onderweg: in Tubize is perron 3 opgebroken (mogelijk niet definitief) maar het heeft wel zijn functie als perron voor de treinen van lijn 106 (eigenlijk lijn 115 tot Clabecq) vele jaren geleden verloren. In Mons staat nog altijd een tiental M2 weg te roesten, en wat verder zie ik ook de "Weedfree on track", de sproeitrein. In Quévy komt de P-trein aan op spoor 2; de IR staat al binnen op spoor 1. Het stel van de P-trein zal door een 77 naar Mons getrokken worden.

13. Op de gele affiches staat de IR-trein 3717 op spoor 2 aangekondigd, maar hij staat dus duidelijk op spoor 1. Niet dat er iets wordt omgeroepen, dat doen ze hier blijkbaar nooit. Er is ook nog een spoor 1A, waar destijds de meeste binnenlandse treinen vertrokken; ook toen stonden de treinen vaak niet op het perron dat op de gele affiches vermeld stond. In deze uithoek steekt het allemaal niet zo nauw.
De trein heeft duidelijk problemen bij het aanzetten in Quévy en Genly. Het lijkt iets beter te gaan vanaf Frameries, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er wat schort met deze trein. Even narekenen: het is inderdaad de 3705 van vanmorgen. Zou deze trein echt de hele dag al sukkelend rondgereden hebben? In Soignies trekt men ook nog eens aan de noodrem: slotconclusie: 8 minuten vertraging bij aankomst in Halle.

Dertien treinen: 4 met vertraging. Ik waan me terug in de jaren 70.

Foto's vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... ug%202009/ maar ik wil toch ook een voorsmaakje geven:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Kris

Re: rondrit 2

Bericht door Kris »

Eindelijk eens volk dat in- en uitstapt in Hergenrath :)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: rondrit 2

Bericht door overweg13 »

En ik was niet eens alleen. Er was ook nog een Vlaamse rugzaktoerist die terug wilde naar de heimat. Mag ik er je trouwens op wijzen dat ik voor 2 reizigers telde in amper 8 minuten. Mochten er tellingen gebeurd zijn, dan zou ik gisteren trouwens voor 13 geteld hebben!
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Re: rondrit 2

Bericht door melle »

Mooi!

Komen er veel M6'en naar Quevy?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: rondrit 2

Bericht door overweg13 »

melle schreef:Mooi!

Komen er veel M6'en naar Quevy?
Bedankt.
Voor de IR zijn 4 treinen nodig: 2 daarvan zijn samengesteld uit M6, de andere uit ms 96. Dat is dus toch al enkele keren per dag. En deze P-trein wordt ook met M6 gereden. Niet dat die tussen Mons en Quévy nodig zijn, hoor. Alleen in Frameries is er wat beweging. De rest is doods.
Edit: maar tussen Mons en Brussel is die inzet zeker te verantwoorden, want voordien waren er enkele treinen (zelfs eentje na 19:00) met chronisch zitplaatsentekort. Alleen spijtig dat de treinen nu veel minder stipt rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie