7 september 2009 (Ligneuville)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

7 september 2009 (Ligneuville)

Bericht door overweg13 »

Dag

Af en toe bouwen we ook bewuste wat kortere wandelingen in. De ervaring leert dat dit vaak ook tochten zijn die best meevallen. Vandaag is onze keuze gevallen op een wandeling uit "Groot Wandelboek Ardennen" van Julien van Remoortere, en wel in Ligneuville, mooie deelgemeente van Malmedy. Ze kreeg als titel "Wandelen langs de Boven-Amblève", maar van de Amblève valt er niet zo veel te zien. Toch is het een mooi traject, o.a. langs het gezellige Pont, deels door golvende weiden, deels langs imposante naaldbossen. De wandeling is net geen 9 km lang, en een groot gedeelte verloopt over verharde wegen. Dat verklaart de lage TWQ van 16 %.Het landschap en vandaag ook het mooie nazomerweer maken dat echter ruimschoots goed.

De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid 1558 9:23 9:34 +3 (239)
Brussel-Zuid - Verviers-Central 508 9:57 11:25 stipt (1339 - 11830)
Verviers-Central - Ligneuville [395] 11:40 12:53 +1 (ab7531-02 - LIM Collard-Lambert, Van Hool A600)

Ligneuville - Malmedy [395] 16:41 17:30 +3 (ab7531-10 - LIM Collard-Lambert, Van Hool new A600)
Malmedy - Verviers [294] 17:32 18:21 stipt (ab7551-10 - Autobus Gohy & Cie, Mercedes Integro II)
Verviers-Central - Brussel-Noord 541 18:34 19:54 stipt (1330 - 11811)
Brussel-Noord - Halle 1591 20:17 20:37 +3 (606)

De commentaar:
We waren ruimschoots op tijd om de IR van 9:19 te nemen, maar die werd aangekondigd met 8 minuten vertraging. De hele ochtendspits moet trouwens een puinhoop geweest zijn: dat kon ik thuis al vaststellen op railtime, maar ook in de nasleep van de spits rijden nog veel treinen met vertraging. Het werd dus toch de CR van 9:23 waar we voor gekomen waren. Wijnrood treinstel 239 hangt vooraan, en we installeren ons in de knusse zetels van toen.
Ook in Brussel-Zuid kleuren de schermen nog rood, vooral de eerste "bladzijde", maar met de IC naar Eupen lijkt het voorlopig nog los te lopen. In Brussel-Zuid vertrekken we met 2 minuten vertraging, maar in Brussel-Centraal zijn dat er al 5, en in Brussel-Noord 7. Deze trein moet wel erg snel door de NZV, en als er dan nog wat treinen in vertraging in de weg zitten, is dit het resultaat. Maar zoals meestal kan deze vertraging geleidelijk afgebouwd worden: Leuven 6/5 - Liège-G. 3/1 - Verviers-C. 0 (ondanks een vertragingszone tussen Chênée en Olne). Ik heb altijd de indruk dat deze treinen in de richting Liège meer tijd nodig hebben (dus minder snel vertraging inlopen) dan in de andere. Maar dat kan eigenlijk toch alleen maar een indruk zijn? In Leuven en Liège worden de aansluitingen in de trein omgeroepen. Wat gebeurt er eigenlijk als de trein vertraging heeft? Want sommige van de aansluitende treinen vertrekken dan ongetwijfeld zonder op aansluiting te wachten.
Tussen Brussel en Leuven nemen NMBS'ers in onze onmiddellijke buurt plaats. De oudste beperkt zich tot korte, beleefde antwoordjes, de jongste vertelt het hele verhaal van zijn bouw: lening, problemen met de architect, met Ruimtelijke Ordening, enfin, met alles en nog wat. Wie weet hoezeer ik me betrokken voelde bij mijn eigen bouw, zo'n dertig jaar geleden, kan het enthousiasme begrijpen waarmee ik dit bijna eindeloze gesprek kan volgen. Gelukkig is het niet zo moeilijk om uit de klanken af te leiden dat de rust vanaf Leuven zal terugkeren.

In Verviers staat een handvol bussen zoals vanouds te wachten. Een achttal minuten voor vertrek mogen we ook instappen. Volgens de dienstregeling zouden we over moeten stappen in Malmedy, maar de chauffeur verzekert ons dat hij doorrijdt naar Reuland. Dat kun je anders niet afleiden uit zijn lijnfilm, die nog altijd Verviers Gare aanduidt. Even voor het vertrek wordt de film dan toch in de juiste positie gedraaid. In Malmedy rijden we nog even langs de Jost Garage, die vlakbij de oude spoorlijn ligt. De chauffeur pikt er een order op om in de namiddag een groep jongeren te vervoeren. De rit van Verviers naar Ligneuville duurt meer dan een uur, maar echt vervelend is ze nooit. Dat merk je ook aan een Zwitserse passagier die het traject nauwkeurig volgt. Aan de bloeddoorlopen ogen te zien, is de uitdrukking "zo zat als een Zwitser" niet uit de lucht komen vallen, al zal het zwaartepunt van zijn esbattement wel op de vorige dag gelegen hebben.

De terugrit 's avonds is wat ingewikkelder. Voor ons is het trouwens de eerste kennismaking met een nieuwe regeling, die o.a. overstappen voorziet in the middle of nowhere, bij de halte Malmedy Route de Wavreumont. Lijnen 395 en 294 geven daar in theorie een erg goede aansluiting, maar wat dat in de praktijk geeft, heb ik nog niet kunnen ondervinden.
Tot mijn verbazing komt de bus in Ligneuville aanrijden met als film Verviers Gare. Toch maar even vragen. We moeten wel degelijk overstappen aan de eerder vermelde halte, maar we kunnen rustig in de bus blijven tot we daar aankomen. Als ik het allemaal juist bekeken heb, betekent dat een stilstand van 27 minuten in Malmedy Gare. Maar ook nu rijden we tussendoor naar de Jost Garage. We krijgen er ook waar voor ons geld: de chauffeur sluit de hele bus hermetisch af, dakvensters inbegrepen, en haalt dan een soort mobiele carwash uit de garage. Drijfnat rijdt de bus terug naar de halte Malmedy Gare. Hij is er blijkbaar vrij gerust in dat we de aansluitende bus halen, want hij vertrekt 3 minuten te laat. Maar beide bussen komen inderdaad tegelijkertijd aan rijden, en we kunnen opgelucht ademhalen. De aansluiting bestaat niet alleen in theorie, ze werkt ook in de praktijk. Dat heb ik trouwens ook gemerkt aan een aantal reizigers dat instapt op weg naar de overstaphalte. De chauffeur van de firma Gohy & Cie is van het stipte type. We vertrekken dan wel met 2 minuten vertraging, maar die zijn snel ingelopen, en dan valt het op hoe de chauffeur bijna op de minuut nauwkeurig volgens de dienstregeling blijft rijden. De omstandigheden zijn hier dan ook volledig anders dan op vele Vlaamse (en Waalse) lijnen.

Van Verviers naar Brussel wordt het een van de rustigste ritten sinds lang: een goed lopende I11 (kan soms wel eens anders zijn) en alleen rustige medepassagiers, nauwelijks reizigers die het traject al wandelend willen afleggen. Alleen de S.I.V. heeft kuren. Hij wil ons per se op de mouw spelden dat we in Brussel-Centraal aankomen, lang voor Liège-Guillemins. Een TBG probeert het euvel te herstellen, en dat lukt ook even, net voor Leuven, maar daarna wordt het weer Brussel-Centraal.

Op dit uur rijdt een van beide CR's naar Braine-le-Comte al niet meer, en dus wordt het een aansluiting van 23 minuten met de CR naar Geraardsbergen. De trein bestaat uit 4 stellen, die blijkbaar morgenvroeg de terugweg naar Dendermonde zullen aanvatten. Even lijkt het erop dat we onder de brug van Lot opnieuw afremmen, maar de TB trekt meteen weer op: misschien is het sein toch nog net op tijd groen gesprongen. Steven (DH) had me trouwens al gewezen op de grijze ramen van Block 7 in Halle, en ik begin nu ook te vermoeden dat die dicht is, en dat de schuld dus niet langer in Halle ligt. Daar moest ik alleen even naar een sein stappen, om te merken dat Steven gelijk had: uit de lettertjes en de cijfertjes kun je afleiden dat de seinen nu bediend worden vanuit Block 1. Zeggen dat 20 jaar geleden het station van Halle nog 2 seinhuizen had, waarvan Block 8 ongetwijfeld het mooiste was, met zicht op sporen, bareel en kanaal, en op al de mensen die aan de voet van het seinhuis stonden te wachten tot de bareel eens openging. Het kan verkeren…
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: 7 september 2009 (Ligneuville)

Bericht door Molenbruch Y. »

Ik heb altijd de indruk dat deze treinen in de richting Liège meer tijd nodig hebben (dus minder snel vertraging inlopen) dan in de andere. Maar dat kan eigenlijk toch alleen maar een indruk zijn?
Dag Vic,

Dat lijkt inderdaad een vreemd vermoeden, temeer omdat men in de andere richting het hellend vlak van Ans moet bestijgen. Hoewel... ik heb intussen de tijd gehad om eens in mijn eigen statistieken te duiken, en wat blijkt: mijn 3 snelste ritten op het traject Luik-Leuven en vice versa (telkens onder de 28 minuten) werden allemaal gerealiseerd in de richting van Leuven, hoewel ik in totaal meer ritten richting Luik aflegde. Misschien dat het dus toch geen illusie is, maar een sluitende verklaring kan ik er niet voor geven.

Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 7 september 2009 (Ligneuville)

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:
Ik heb altijd de indruk dat deze treinen in de richting Liège meer tijd nodig hebben (dus minder snel vertraging inlopen) dan in de andere. Maar dat kan eigenlijk toch alleen maar een indruk zijn?
Dag Vic,

Dat lijkt inderdaad een vreemd vermoeden, temeer omdat men in de andere richting het hellend vlak van Ans moet bestijgen. Hoewel... ik heb intussen de tijd gehad om eens in mijn eigen statistieken te duiken, en wat blijkt: mijn 3 snelste ritten op het traject Luik-Leuven en vice versa (telkens onder de 28 minuten) werden allemaal gerealiseerd in de richting van Leuven, hoewel ik in totaal meer ritten richting Luik aflegde. Misschien dat het dus toch geen illusie is, maar een sluitende verklaring kan ik er niet voor geven.

Groeten,
Die sluitende verklaring is ondertussen gegeven op een ander forum: het komt er op neer dat de start uit Leuven behoorlijk moeilijk is, omdat de omschakelingszone in volle helling ligt, dat er remproeven zijn voor de afdaling van het hellend vlak, en dat de toegelaten snelheid op het hellend vlak hoger ligt in de richting Brussel. Al deze factoren samen bevestigen mijn indruk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 7 september 2009 (Ligneuville)

Bericht door Shrek »

en als het weer niet meezit krijg je in de richting van leuven zelfs nog wat hulp van een 23er :)
Plaats reactie