rondrit 8 (19 september 2009)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

rondrit 8 (19 september 2009)

Bericht door overweg13 »

Dag

Vandaag even een wat kortere dag om de hiaten in de Kempen wat op te vullen.

De treinen (en bussen):

1. Halle - Brussel-Zuid 3705 6:54 7:03 +1 (259)
2. Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal 9205 7:15 7:57 +1 (1186 - 50 84 1070 487)
3. Antwerpen-Centraal - Herentals 3208 8:15 8:51 (4192)
4. Herentals - Turnhout 18928 9:06 9:20 stipt (375)
5. Turnhout - Mol bus 470 10:05 10:44 +5 (3592)
6. Mol - Neerpelt 3210 11:10 11:29 stipt (4178)
7. Neerpelt - Genk bus 33 11:50 12:44 stipt (3861)
8. Genk - Brussel-Noord 1535 12:49 14:23 +12 (2749 - 61035)
9. Brussel-Noord - Halle 3735 14:47 15:06 +5 (2111 - 58055)

De commentaar:

1. Het is de tweede keer dat ik deze trein op zaterdag neem, en ook vandaag bestaat hij uit 2 klassieke stellen. Dat zal dus wel de regel geworden zijn. In december 2008 werden al deze treinen nog met breaks gereden, sinds enige tijd is daar verandering in gekomen. (Zie ook 9.) De trein vertrekt met 1 minuut vertraging en komt met 1 minuut vertraging in Brussel-Zuid aan. Gezien de maximumsnelheid van het eerste stel is dat niet verwonderlijk.

2. Blijkbaar heeft men de doodsklokken te vroeg geluid over de reeks 11. Voor deze trein is de 1186 van dienst. (Zie ook 9.) De trein vertrekt niet van spoor 18 maar van spoor 12, een perron waar je niet meteen een Benelux verwacht. Ik hoor geen aankondiging hierover; gelukkig zijn er de schermen in de middengang.
De minuut vertraging is het gevolg van een vertragingszone net voor Berchem.

3. Met een mw 41 Berchem binnen- en buitenrijden zonder dat de binnendeuren open- of dichtschuiven is blijkbaar onmogelijk. Zo heb je natuurlijk ook een soort automatische deuren. Een flink vierkant wiel zorgt voor achtergrondgeluid. Het zal nooit de grote liefde worden tussen mezelf en de reeks 41.

4. Voorlopig zijn er eigenlijk maar 2 sporen in gebruik in Herentals (maandag verandert dat), en dat betekent dat de treinen van en naar Turnhout van de tijd tussen de treinen van de reeks 32 gebruik maken om Herentals te bedienen.

5. Wat je je steeds opnieuw afvraagt als je de bus neemt in Turnhout, is welk afwijkend traject de bus nu weer eens zal volgen. De dienstregeling is vrij duidelijk: vertrek aan de Warande om 10:02, bediening van het station om 10:05. Niet dus: de bus staat een tijdje te vroeg aan het station (rond 9:59), vertrekt er inderdaad om 10:05, maar rijdt dan eerst een lus naar de Warande. Daardoor loopt hij 7 minuten vertraging op, waarvan er in Mol nog 5 overblijven. Toppunt is dat het station van Turnhout zo ook nog eens voorbijgereden wordt, zonder halte.

6. In Mol is het even wachten en dat biedt de kans om een en ander eens van dichterbij te bekijken. Door de bijkomende stops van de trein naar Herentals is de keertijd op het eindpunt nu te kort geworden: daarom rijdt na de aankomst van de trein uit Neerpelt meteen een lege trein naar Neerpelt, die daar zal vertrekken na aankomst van de reguliere IR uit Antwerpen.

7. In Neerpelt heeft men sinds enige tijd een fris ogend busstation. Spijtig genoeg zijn de halteborden niet up-to-date. Zo komt "mijn" 33 volgens die borden aan de overzijde van de straat; zelf heb ik al uitgemaakt dat zoiets praktisch onmogelijk is, omdat de bus na het station het centrum van Neerpelt bedient, en ook de doorkomststaten wijzen in die richting. De bus houdt inderdaad halt aan de zijde van het station, en op de halteborden is geen spoor te bespeuren van lijn 33. Hallo, De Lijn Limburg, best verwarrend, hoor!
Met krap 5 minuten overstaptijd in Genk had ik eigenlijk niet echt gerekend op de aansluiting bus/trein, maar de bus komt zelfs nog een paar minuutjes vroeger dan voorzien aan.

8. IC 1535 vertrekt stipt op tijd uit Genk; net voor Hasselt zijn er werken; het zal de IC naar Genk zijn die op ons moet wachten en zo een tiental minuten vertraging oploopt.
In Landen zijn er problemen met de koppeling. We vertrekken dan ook met 12 minuten vertraging. Die 12 minuten vertraging hebben we nog altijd bij aankomst in Brussel-Noord. Daar merk ik ook dat de eerste loc het hele werk doet: van de tweede loc zijn beide panto's naar beneden. Ik ben benieuwd hoe dit in Brugge afloopt.
Slecht doet de 2749 het niet, want de vertraging neemt niet toe, ondanks haperingen in Zaventem en Schaarbeek.
In Brussel-Noord zie ik een IC naar Amsterdam met vertraging, gesleept door de 1182; de IC uit Amsterdam (met het Belgische stel rijtuigen) wordt ook gesleept door een 11, wat het totaal voor vandaag op 3 brengt! Echt afgeschreven zijn ze voorlopig nog niet.

9. Ik heb IR 3735 in Leuven aan het perron zien staan, en vermoed dus dat die de aansluiting met de 1535 heeft verzekerd. Hij komt dan ook met 7 minuten vertraging in Brussel-Noord aan. Bij vertrek in Brussel-Zuid blijven er nog 6 over, en het Lot (!) is ons vandaag gunstig gezind: in Halle arriveren we met 5 minuten vertraging. Blijkbaar rijden er naast breaks en klassieke stellen nog altijd M4-stellen op deze verbinding, meer bepaald een stel van Liers dat tijdens de week de IC Liège - Quiévrain bedient.

Alle foto's vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... er%202009/ , o.a. van de toestand in Herentals, maar dit is een voorsmaakje:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Knipex
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: rondrit 8 (19 september 2009)

Bericht door Knipex »

overweg13 schreef: 8. IC 1535 vertrekt stipt op tijd uit Genk; net voor Hasselt zijn er werken; het zal de IC naar Genk zijn die op ons moet wachten en zo een tiental minuten vertraging oploopt.
Weet je welke werken?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: rondrit 8 (19 september 2009)

Bericht door overweg13 »

Knipex schreef:
overweg13 schreef: 8. IC 1535 vertrekt stipt op tijd uit Genk; net voor Hasselt zijn er werken; het zal de IC naar Genk zijn die op ons moet wachten en zo een tiental minuten vertraging oploopt.
Weet je welke werken?
Ik had de indruk dat het mogelijk om het vernieuwen van (een) wissel(s) ging, net voor Y. Noord Driehoek Hasselt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie