rondrit 9 (21 september 2009)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

rondrit 9 (21 september 2009)

Bericht door overweg13 »

Dag

Het leek vanmorgen niet bepaald een goeie dag te zullen worden om 17 verschillende treinen te nemen: tussen 6 en 7 waren al minstens 3 treinen afgeschaft (een IR naar Antwerpen, een naar De Panne en de P 7512 die ik van plan was te nemen in Halle om 6:55). En voor de rest waren er tussen 7 en 8 ook al wat vertragingen tussen 6 en 10 minuten, kortom, het was vertrekken met een bang hartje. Zo verliep het:

1. Halle - Brussel-Zuid 7572 6:51 7:03 +8 (2733/51015)
2. Brussel-Zuid - Aalst 3528 7:26 7:56 +3 (422)
3. Aalst - Burst 7976 8:15 8:31 +1 (4177)
4. Burst - Zottegem 2278 8:41 8:53 stipt (744)
5. Zottegem - Oudenaarde 2330 9:16 9:27 +1 (327)
6. Oudenaarde - Ronse 1959 9:38 9:48 +1 (4187)
7. Ronse - Gent-Sint-Pieters 1981 10:12 10:58 stipt (4187)
8. Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen 1861 11:11 12:02 stipt (4187)
9. Geraardsbergen - Ath 3262 12:16 12:39 +2 (433)
10. Ath - Mons 4162 12:50 13:20 +1 (265)
11. Mons - Charleroi-Sud 912 13:28 13:58 +2 (465)
12. Charleroi-Sud - Couvin 4814 14:05 14:55 stipt (4103)
13. Couvin - Charleroi-Sud 4835 15:04 15:55 stipt (4113)
14. Charleroi-Sud - Erquelinnes 4766 16:13 16:50 +3 (732)
15. Erquelinnes - Charleroi-Sud 4787 17:10 17:47 +5 (767)
16. Charleroi-Sud - Brussel-Zuid 2018 18:07 18:53 +2 (545)
17. Brussel-Zuid - Halle 3740 19:04 19:13 stipt (526)

De commentaar:

1. Eigenlijk was ik dus voor de 7512 gegaan van 6:55, maar die was afgeschaft. Railtime vermeldt geen reden, in Brussel-Zuid wordt een defect aan de locomotief als oorzaak omgeroepen. Ook de 7572 heeft al vertraging: 7 minuten; door afremmen in Lot wordt dat 8 minuten in Brussel-Zuid. In Halle is het al kommer en kwel: de IR uit Antwerpen heeft 16 minuten vertraging, in IR 3705 zit een rijtuig zonder licht, en op lijn 26 vertrekt de L uit Geraardsbergen ook al met 8 minuten. De reizigers voor de 7572 moeten bovendien van spoor 3 naar spoor 2. Ik begin te begrijpen waarom de meesten bovenaan de trap wachten, tot ze de trein definitief aangekondigd weten.

2. In Liedekerke worden staande scholieren nog van het platform 1ste klasse weggestuurd, vanaf Denderleeuw zitten enkelen gewoon rondom mij. De TBG kan natuurlijk ook niet overal zijn, en met 2 breaks is dat nog moeilijker. De vertraging is uitsluitend te wijten aan de "reizigersbeweging".

3. Voor mij de kennismaking met de vernieuwde lijn 82. Aan de overwegen wordt nog gewerkt. De snelheid is trouwens over de ganse lijn beperkt tot 60 km/u. Het nieuwe spoor moet zich nog zetten.

5. We wachten even op een aansluiting van de L uit Geraardsbergen. Vertrek met 1 minuut vertraging, die we ook in Oudenaarde nog hebben. Er wordt onderweg gewerkt aan OW 50, met snelheidsbeperking, en dat verhindert het inlopen van de vertraging.

6. In Leupegem is het in particuliere handen overgegane station uitgebreid: bepaald smakeloos.

7. In Oudenaarde staat loc 1184. TB's in opleiding bewonderen (?) de opvallende loc.

8. Tussen Zottegem en Lierde zijn er werken: blijkbaar gaat het om de sanering van het spoor en om kabelwerken. Toch bereiken we Geraardsbergen zonder vertraging.

9. Een TBG heeft 2 stagiaires op sleeptouw. Mijn nettreinkaart is welgekomen oefenmateriaal.

10. Dezelfde stagiairs controleren voor de 2de keer mijn nettreinkaart. Geoefende TBG's, zoals de begeleidster, zien natuurlijk meteen dat het om dezelfde reiziger gaat, voor stagiaires zal dat wel wat anders liggen. Maar ik haal met plezier mijn kaart een 2de keer boven.

11. Van Bergen naar Charleroi-Sud gaat het wat sneller dan met de vorige treinen. Havré is een modelhalte; spijtig van het lelijke stationsgebouw dat nog altijd bestaat. Er zijn vertragingszones tussen Bracquegnies en La Louvière-Sud en in Carnières (telkens 60 km/u). Maar de vertraging wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de vooroprijdende L-trein.

12-13. Lijn 132 ligt er op dit ogenblik wat schizofreen bij. In een richting is het spoor vernieuwd (met langgelaste rails) en zijn al de halten opgefrist: halteborden in een hoek van 45° telkens per 2, verhoogde perrons, en dat in de richting Charleroi. In de richting Walcourt is er nog niets veranderd, zodat het comfortverschil in beide richtingen opvallend is. In mw41 is er geen verlichting, wat in de tunnels van Jamioulx, Ham-sur-Heure en Philippeville voor een speciale attractie zorgt. Deze trein rijdt met 2 mw; een zal terugkeren naar Charleroi als IR, de andere als L-trein. Zelf kan ik nog met een ander in Couvin klaarstaand stel terug.

14-15. De werken op lijn 130A situeren zich nu tussen Marchienne-Zone en Hourpes, waar over een enkel spoor gereden wordt. Dat houdt naast de vernieuwing van een spoor, ook werken in aan de Samberbruggen en in de tunnel van Landelies. De treinen van lijn 130a en 132 (4766 en 4816) vertrekken beide om 16:13, wat betekent dat de 4816 tussen Charleroi-Sud en La Sambre over normaalspoor rijdt, en de 4766 over tegenspoor.
Erquelinnes is met stip een van de de goorste halten van het land. Het hele gebouw is beschermd met traliewerk, niet om de beesten binnen te houden, maar om ze buiten te houden, lokalen zijn door de politie verzegeld met wit-blauwe linten en er is niet eens meer een zitbank op het perron, waar enkele figuren rondhangen die ik niet meteen zou willen verwelkomen als mijn schoonzoon. (Ik heb gelukkig geen dochter...) Platgooien van de hele handel zou een oplossing kunnen zijn, maar waar moet die oefende fanfare dan heen? Door het afbreken van het station zouden de perrons uit hun isolatie raken, en zou de sociale controle alvast prominenter worden.
Vergelijkbaar, maar minder prangend, is de toestand van het nochtans feeërieke stationnetje van Thuin. Nu zijn de meeste deuren en ramen dichtgemetseld.
De rit verloopt vlot tot La Sambre: daar lopen we 5 minuten vertraging op.

16. Om een onbekende reden vertrekken we met 3 minuten vertraging in Charleroi. In Luttre zijn dat er al 5; de Tb is een kijkje komen nemen in de 2de stuurpost van het eerste stel, maar daarna gaat het vlot. In Nivelles is er nog een lange vertragingszone; OW 15 stond deze week in het Staatsblad als af te schaffen overweg. Mocht men ook doe bocht nog wat kunnen verbeteren...

17. IR 3740 doet het schitterend: met dit materieel op deze lijn lukt het makkelijk in 8 minuten, en in Lot gaat alles vlot...

Wat foto's:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: rondrit 9 (21 september 2009)

Bericht door groentje »

Een dieseldagje, dus. Mooi verslag.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: rondrit 9 (21 september 2009)

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Een dieseldagje, dus. Mooi verslag.
Inderdaad, van de 489 km 209 in mw 41. Nu heb ik daar wel even genoeg van.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie