fotosafari lijn 25 (Sint-Katelijne-Waver) - 18 mei 2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

fotosafari lijn 25 (Sint-Katelijne-Waver) - 18 mei 2010

Bericht door overweg13 »

Dag

Zoals je misschien al gemerkt heb, ga ik rustig het rijtje af (lijn 12, 13, 15, 16, 21) en vandaag, 18 mei 2010, komt lijn 25 aan de beurt. Het is niet bepaald de beste lijn wat fotopunten betreft, maar er is er een dat nog erg meevalt. Bovendien is het bijzonder gemakkelijk te bereiken, want het ligt vlak bij het station van Sint-Katelijne-Waver. Daar ligt richting Duffel namelijk nog een strook groen, waar je volstrekt veilig en legaal foto's van voorbijflitsende treinen kunt nemen. Enig nadeel is dat lijn 27 daar parallel loopt met lijn 25, en dat vermenigvuldigt natuurlijk het aantal palen en draden.

Sommige treinen rijden dan ook over lijn 27. Wie goederentreinen op een degelijke manier wil fotograferen, kan trouwens maar beter een andere plek uitkiezen, want voor treinen op lijn 27 staan er echt wel wat te veel palen in het gezichtsveld. Je zult trouwens merken dat dit me er toch niet van weerhouden heeft, om af en toe ook een trein op lijn 27 te fotograferen. Je bent gewaarschuwd: de treinen zijn soms interessanter, de foto zelden echt goed.

Wie zich afvraagt wat er met lijn 24 gebeurt? Die staat voor later op het programma.

Voor wie het interesseert: ik ging er als volgt naartoe.

Halle - Brussel-Zuid 3911 12:09 12:19 +4 (691)
Brussel-Zuid - Sint-Katelijne-Waver 2812 12:23 13:06 +5 (949)

Sint-Katelijne-Waver - Mechelen 2837 16:54 17:03 stipt (936)
Mechelen - Brussel-Noord 4538 17:08 17:23 +7 (2726 - 61066)
Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +4 (816)

Heen- noch terugreis verloopt zoals voorzien.
IR 3911 wordt gereden met een klassiek stel (691), terwijl je een vierledig stel zou verwachten. Volgens een loslippige NMBS'er heeft dit te maken met de installatie van TBL1+. Eerste klasse zit daardoor voor ¾ vol; in een vierledig stel zou je de indruk hebben dat je alleen zit.
Bedoeling is om de IC tot Mechelen te nemen, en daar over te stappen op de 2812, maar de IC staat met een kwartier vertraging aangekondigd, en ook IR 2812 lijkt niet echt gehaast om te vertrekken. Dat is ook de reden waarom ik hem nog kan halen. Uiteindelijk vertrekt hij met +7; in Sint-Katelijne-Waver blijven er daar nog 5 van over.
Ook bij de terugrit loopt het enigszins fout: mijn 2837 mag dan wel op tijd zijn, in Mechelen wordt de IC alweer met vertraging aangekondigd: +9. In Brussel-Noord komen we aan met 7 minuten vertraging, genoeg om de geplande P-trein naar Geraardsbergen te mogen vergeten. Het wordt dan maar de IR naar Binche; het is voor deze trein bijna regel dat er minstens evenveel tweedeklasreizigers in eerste zitten dan eersteklasreizigers. De 2 vierledige stellen bieden dan ook steevast een capaciteit op het randje af.

En dan de foto's:
1. 2150 = IR3333 Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid
Afbeelding 2. 952 = L6384 Antwerpen-Centraal-Brussel-Zuid
Afbeelding 3. 2705 = IC 2034 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud
Afbeelding 4. TD M5m = 3313 Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal
Afbeelding 5. 2834 = IC 9229 Brussel-Zuid - Amsterdam CS
Afbeelding
6. 305 = IC3434 Turnhout - Brussel-Zuid
Afbeelding 7. 406 = IR 3136 Antwerpen-Centraal - Kortrijk
Afbeelding 8. 915 = IR2834 Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid
Afbeelding 9. 2702 = 4512 Charleroi-Sud - Essen
Afbeelding 10. 844 = 4535 Essen - Charleroi-Sud
Afbeelding 11. 2308 = HKM - iemand gegevens?
Afbeelding 12. 349 = IR 3111 Kortrijk - Antwerpen-Centraal
Afbeelding 13. 2836 = IC9236 Amsterdam CS - Brussel-Zuid
Afbeelding 14. 4331 = Thalys 9331 Paris-Nord - Schiphol
Afbeelding 15. 2122 = IR3334 Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid
Afbeelding 16. 2738 = IC2035 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud
Afbeelding 17. 364 = IC3435 Turnhout - Brussel-Zuid
Afbeelding 18. 349 = IR3137 Antwerpen-Centraal - Kortrijk
Afbeelding 19. 36001 (SNCF) los
Afbeelding 20. 4307 = Thalys 9331 Schiphol - Paris-Nord
Afbeelding 21. 2732 = IC 4536 Essen - Charleroi-Sud
Afbeelding 22. 2839 = IC9240 Amsterdam CS - Brussel-Zuid
Afbeelding 23. 826 = IR2814 Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal
Afbeelding 24. 778 = IR3335 Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid
Afbeelding 25. 2713 = IC2036 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud
Afbeelding 26. 360xx = een lading die eerder typisch is voor eind juni: dikke buizen (= 48733 Aulnoye - Schijnpoort ???)
Afbeelding 27. 2721 = IC 3436 Turnhout - Brussel-Zuid
Afbeelding 28. 342 = 3138 Antwerpen-Centraal - Kortrijk
Afbeelding 29. TD M6 = 4537 Essen - Charleroi-Sud
Afbeelding 30. 2840 = IC9244 Amsterdam CS - Brussel-Zuid
Afbeelding 31. 4540 = een mij onbekende Thalys, mogelijk betreft het hier een losse rit
Afbeelding 32. 2150 = IR3336 Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid
Afbeelding 33. 2719 = 2037 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud
Afbeelding 34. 674xx = 41886 Stabroek - Vesoul (????)
Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: fotosafari lijn 25 (Sint-Katelijne-Waver) - 18 mei 2010

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag Vic,

Interessante reeks! En we hebben nog heel wat lijnen in het verschiet...

Weet je toevallig of die twee klassieke stellen de normale samenstelling van IR n 3335 vormen? Zo ja, doen ze ook nog andere ritten op deze verbinding?

Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: fotosafari lijn 25 (Sint-Katelijne-Waver) - 18 mei 2010

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:Dag Vic,

Interessante reeks! En we hebben nog heel wat lijnen in het verschiet...

Weet je toevallig of die twee klassieke stellen de normale samenstelling van IR n 3335 vormen? Zo ja, doen ze ook nog andere ritten op deze verbinding?

Groeten,
Deze stellen rijden de volgende treinen op lijn 25/27: 3311, 3314, 3332, 3335, 2817 en 6390. Voor de laatste 2 wordt 1 stel afgekoppeld.
Voor fotografen wordt het elk jaar beter: op meer en meer lijnen krijg je een allegaartje aan materiaal, en dat zal vandaag wel duidelijk geweest zijn. Als er ooit een nieuw basisplan ingevoerd wordt, zal men vermoedelijk wel weer met vast materiaal per verbinding gaan rijden, en dan is de pret er weer voor enkele jaren af. Alhoewel, die wisselende inzet zou wel eens onvermijdelijk kunnen worden als men alle capaciteitsproblemen wil oplossen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: fotosafari lijn 25 (Sint-Katelijne-Waver) - 18 mei 2010

Bericht door Molenbruch Y. »

Deze stellen rijden de volgende treinen op lijn 25/27: 3311, 3314, 3332, 3335, 2817 en 6390.
Bedankt!
OMC

Re: fotosafari lijn 25 (Sint-Katelijne-Waver) - 18 mei 2010

Bericht door OMC »

Hallo Vic,

Ik was die dag, net als de hele week trouwens, ook op pad en heb de cargo's die jij had ook op foto gezet:
1. foto 11 is de 2308 en de 2314 met een gemengde cargo (waaronder wagens voor het vervoer van plaatstaal) en enkele platte wagens. Bestemming zou Monceau kunnen zijn.
2. Foto 26 is de dagelijkse buizentrein van SNCF van Aulnoye-Aymeries naar Antwerpen-Schijnpoort, in de avonduren neemt dezelfde loc een lege ram mee naar Frankrijk, op 18/05 was de loc de 36002.
3. Foto 34 zijn de 467598 en 467528 met de cargo Stabroek-Vesoul, normaal is die altijd beladen met IRISL-containers maar op 18/05 was er blijkbaar te weinig lading en is hij leeg naar Vesoul gereden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: fotosafari lijn 25 (Sint-Katelijne-Waver) - 18 mei 2010

Bericht door overweg13 »

Bedankt, OMC, voor de nadere informatie!
Met vriendelijke groet

overweg13
PeterBrz

Re: fotosafari lijn 25 (Sint-Katelijne-Waver) - 18 mei 2010

Bericht door PeterBrz »

Mooie foto's, vooral die Thalys zo laag bij de grond is super!
Plaats reactie