di 19.07.2011

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

di 19.07.2011

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Ziehier een verslagje voor al wie deze zomer nog wat inspiratie zoekt voor een uitstapje, bovendien zeer makkelijk doenbaar met het openbaar vervoer. Het hoeft niet altijd een verre onderneming te zijn...

Groeten,



“Eeuwenoud, springlevend”, dat is de slogan die al menig toerist naar Leuven lokte voor een gevarieerd dagje uit. Vandaag bekijken we de universiteitsstad langs haar culturele kant, met als uitschieters een verkenning van het twee jaar geleden ingewijde Museum M en een rondleiding doorheen het gotische stadhuis, wereldvermaard om haar pracht. Daarnaast gaan we de middeleeuwse sfeer opsnuiven in het Groot Begijnhof en plannen we een bezoek aan de Kruidtuin, ter plaatse ongetwijfeld beter gekend als den Botanieken Hof.

De NMBS biedt ons een interessante reisformule: de B-dagtrip code 519, waarmee me voor amper 14,30 EUR zowel recht hebben op een al bij al vlekkeloze treinreis als op toegang tot het museum. Daarnaast genieten we een korting van 50% op de rondleiding in het stadhuis.

Eenvoud troef in de verplaatsing, al begint dit verhaaltje om praktische redenen uitzonderlijk eens niet in Bilzen:

2231 Genk 09:12 – Leuven 10:22
6460 Leuven 10:28 – Heverlee 10:33

2217 Leuven 18:38 – Genk 19:48


De samenstelling van IC K 2231 is mij niet onbekend. Amper twee dagen geleden spoorde ik er nog mee door de bocht van Leuven – de zomerweekends vormen trouwens de enige gelegenheid om daar in een M6-stam te passeren (met de toeristentreinen 6730 en 6719) – en ook vandaag mag HLE 2720 dus weer de tractie verzorgen, zij het op meer vertrouwd terrein. Het scenario wordt stilaan voorspelbaar: enige voorsprong op de erg ruime dienstregeling tussen Landen en Tienen, waardoor de IR i naar De Panne ons dubbel geel aansmeert vanaf Ezemaal. Het daaropvolgende getalm resulteert dan weer steevast in een lichte vertraging bij vertrek in Tienen, die maar ternauwernood kan worden goedgemaakt voor aankomst in Leuven, hetgeen vroeg of laat weer iemand bij Infrabel zal inspireren om de rittijd nog wat uit te breiden. Of hoe een te ruime dienstregeling soms ook nefaste gevolgen teweegbrengt…

De minder gunstige weersvoorspelling voor deze namiddag doet ons besluiten om eerst de buitenactiviteiten af te werken. Aangezien het Groot Begijnhof helemaal in het zuidelijke stadsdeel gelegen is, liften we nog even mee in AM 228, die vandaag instaat voor L 6460 en ons ruim een minuut te vroeg afzet in Heverlee. Deze stopplaats maakt officieel deel uit van de zone Leuven, zodat we hiermee geen onregelmatigheid begaan.

Het Begijnhof Ten Hove, daterend uit de 13de eeuw, geldt tegenwoordig als één van de fraaiste begijnhoven in Vlaanderen. Sinds het in het begin van de jaren ’60 in handen van de universiteit kwam, werd het grondig gerenoveerd om dienst te doen als verblijfplaats voor studenten en professoren, maar ook als congreslocatie. In tegenstelling tot elders is dit begijnhof niet ingericht rond een centraal plein, maar vormt het als het ware een klein middeleeuws dorp van een tiental straten, afgescheiden van de buitenwereld. De Dijle staat met haar vele bruggetjes in voor talloze idyllische plekjes en speelt zo dit architecturele hoogstandje, opgenomen op de lijst van het UNESCO-werelderfgoed, nog een extra troef toe. Ook de bijhorende vroeggotische kerk, die we vandaag helaas alleen langs de buitenzijde mogen bekijken, mag er wezen.

Daarna wandelen we richting ’s lands oudste Kruidtuin, die in 1738 door de universiteit werd opgericht als studieobject voor de wetenschappelijke opleidingen, maar intussen is uitgegroeid tot een oppervlakte van 2,2 ha, die eigendom is van de stad Leuven en een gigantische diversiteit aan inheemse en uitheemse flora gratis tentoonstelt aan het grote publiek. Naast de oorspronkelijke didactische functie speelt het esthetische daarbij ongetwijfeld ook een steeds groter wordende rol. De tuin is opgedeeld in diverse themahoekjes, gaande van een oranjerie tot een bijenhal, die het geheel telkens een extra dimensie geven. Wie over de middag even wil ontsnappen aan het tumult van de stad, vindt hier ongetwijfeld enkele plekjes om, al dan niet in goed gezelschap, heerlijk te vertoeven.

De namiddag vullen we in met een bezoek aan het Museum M, waar we om 15u even mogen wegglippen voor de rondleiding in het stadhuis, waarover misschien eerst een woordje uitleg. Onze gids laat ons eerst even stilstaan bij de decoratie op de gotische buitengevel. Enerzijds worden er Bijbelse taferelen afgebeeld, ter opvoeding van de vaak analfabete middeleeuwers, anderzijds herkennen we onder meer beelden van Leuvenaars met een culturele verdienste, van de Leuvense patroonheiligen en van de hertogen van Brabant. Het stadhuis heeft tegenwoordig enkel nog een ceremoniële functie, want de gemeentelijke diensten zijn elders gehuisvest. Wel gaan er nog huwelijken, recepties en stadsraden door. We krijgen bijvoorbeeld de grote vergaderzaal te zien, met aandacht voor de kunstwerken die het decor opfleuren, alsook het oude burgemeesterskantoor, waar Tobback trouwens nog steeds over de vloer komt.

Het Museum M, opgericht in de fundamenten van de woonst van Leopold Vander Kelen, de Leuvense burgemeester die zijn naam leende aan het stedelijk museum dat hier vroeger al ondergebracht was, pakt deze zomer uit met een verrassende mix van tijdelijke en permanente collecties. In de onthaalruimte, de Antichambre gedoopt, worden we onthaald op "De Honderd", een tentoonstelling van honderd sprekende foto’s die allemaal door Leuvenaars gemaakt zijn. Vervolgens maken we kennis met de permanente collectie van het museum, die naar eigen zeggen opgebouwd is rond twee ankerpunten: de late gotiek en de 19de eeuw. Daar worden de topwerken inderdaad in ondergebracht, al zijn ook andere periodes niet over het hoofd gezien. De tijdelijke tentoonstelling “In het spoor van Rubens” is dan weer gewijd aan het werk van Pieter-Jozef Verhaghen, een destijds internationaal bejubelde kunstenaar die als navolger van Rubens de barokke stijl levendig hield in de 18de eeuw en precies twee eeuwen geleden overleed. Voorts is er de tijdelijke tentoonstelling “Een Romantische Kijk”, die ons een mooi overzicht geeft van de ietwat vergeten Romantische schilderkunst uit de Nederlanden. Met dank aan voormalig televisiefiguur Jef Rademakers, uit wiens uitgebreide privécollectie we hier een schitterende selectie kunnen bewonderen. In schril contrast daarmee worden we tot slot ondergedompeld in het modernere werk van de uit Sint-Truiden afkomstige kunstenaar Gert Robijns. Onder de titel “on-” tracht zijn tentoonstelling de bezoeker te doen opkijken bij on-gewone opstellingen van nochtans dagdagelijkse voorwerpen. En eerlijk is eerlijk: dat laatste is helemaal niet ons genre, maar gelukkig is het intussen toch bijna sluitingstijd…

De avondspits ontwikkelt vandaag maar één noemenswaardige verhaallijn, waarin IC E 1516 nog maar eens de hoofdrol wegkaapt. Door een technisch probleem op de heenrit naar Knokke is hij immers al 21 minuten te laat aan zee vertrokken, een vertraging die geleidelijk zal opklimmen naar een piek van ruim drie kwartier en daardoor ook IC A 516 in het rood zet. Kortom, het publiek van deze twee treinen zit opgepropt in onze IC K 2217, die slechts een vijftal minuten te laat aankomt in Leuven, maar allerminst voorzien is op een dergelijke toevloed aan pendelaars. Zeker niet in de vakantieperiode, wanneer 7 M4-rijtuigen, haast volledig bewerkt met een nog iets minder geapprecieerde vorm van moderne kunst, de normale dubbeldeksstam vervangen. Gelukkig moet de grootste massa er in Leuven uit, hetgeen toch wel enkele minuten in beslag neemt, waarna HLE 2125 z’n beste beentje mag voorzetten om ons alsnog tijdig naar Genk te voeren. Dat lukt niet helemaal, maar met een kleine vier minuten vertraging zijn we tenminste niet tot de statistieken veroordeeld. Ik heb trouwens de indruk dat de stiptheid de laatste weken in een stijgende trend verkeert, al vertoeven we nu natuurlijk ook in de vakantieperiode. Later op de avond zullen de recentste stiptheidscijfers van Infrabel me weer met de neus op de feiten drukken, die op z’n minst doen vermoeden dat mijn indruk eind augustus snel weer gekenterd zal worden.

Nog enkele treinfoto's:
Afbeelding IC K 2231 voor vertrek in Genk.
Afbeelding Vertrekkensklaar in Leuven: AM 228, die trouwens wel een likje verf zou kunnen gebruiken.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: di 19.07.2011

Bericht door Marianne »

Leuk verslag. Geeft een mooi beeld van wat er in Leuven allemaal te doen is. Vooral het begijnenhof en de kruidentuin lijken mij erg mooi.
Zal het in ieder geval onthouden, want lijkt mij zeker een uitstap waard en ik ben er nog nooit geweest.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: di 19.07.2011

Bericht door Molenbruch Y. »

Het scenario wordt stilaan voorspelbaar: enige voorsprong op de erg ruime dienstregeling tussen Landen en Tienen, waardoor de IR i naar De Panne ons dubbel geel aansmeert vanaf Ezemaal. Het daaropvolgende getalm resulteert dan weer steevast in een lichte vertraging bij vertrek in Tienen, die maar ternauwernood kan worden goedgemaakt voor aankomst in Leuven, hetgeen vroeg of laat weer iemand bij Infrabel zal inspireren om de rittijd nog wat uit te breiden. Of hoe een te ruime dienstregeling soms ook nefaste gevolgen teweegbrengt…
Mijn woorden zijn amper koud en ik moet al toegeven dat ik de Infrabellers onderschat heb. Vanaf december zal de IC K, met uitzondering van enkele ritten in de spits, maar liefst drie volle minuten versneld worden tussen Landen en Leuven. Dit even ter aanvulling...

Groeten,
Plaats reactie