Adieu HLE26
Aankondiging TSP-trein Brussel Zuid
Adieu 26
Zaterdag 24 Maart 2012 - De laatste ritten voor de 2633 en 2627, een uitstervend ras van zijn soort. Kilometervreters geweest, oerdegelijk, maar worden gesloopt. Nieuwe locomotieven gaan overheersen.
TSP organiseerde voor de allerlaatste keer een fotorit met de HLE26. Hierna gaan deze locomotieven echt uit dienst. Onder andere de Antwerpse Havens worden aangedaan, en enkele andere leuke fotopunten. Vertrek Brussel Zuid was voorzien om 8:20 (stipt vertrokken), retour Brussel Zuid was voorzien om 19:30, dit werd 19:57.
Doordat ik bijna overvallen was, had ik weinig tijd voor een goede foto op het station van Brussel Zuid. Aangifte ed gedaan, enkel camerastatief kwijt. Heb mij kunnen bevrijden, terwijl ik in de wurggreep gehouden werd door 2 Marrokanen, op tramstation De Brouckère, wat uitgestorven was om 7:00...
De allereerste fotostop was voorzien in Mechelen. Daar hadden wij zo'n 15 minuten.
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627
Hierna vertrok de trein weer richting Antwerpen, en werd Antwerpen-Oost aangedaan. Dit station is voor reizigerstreinen inmiddels gesloten. Niet verwonderlijk met dat handjevol reizigers die daar kwamen. Net als Antwerpen Dam.
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627
Hierna werden wij naar een ander punt gedirigeerd, en kwam de trein aanrijden, en werd hier weer een fotostop gehouden.
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627
Hierna werd aan één stuk doorgereden naar de uiterste uithoek, Antwerpen Bundel Zandvliet, van de havens.
Daar stond een kolentrein of whatever. Deze moest om 11:55 vertrekken, waardoor wij zo'n 40 minuten hadden om de loc er tegen te plaatsen, foto's te maken, en weer weg te zijn.
B-Cargo 2633 + kolentrein en 2627 Losseloc
Hierna werd deze trein voorzien van "Dubbeltractie":
B-Cargo 2627 + 2633 + kolentrein
B-Cargo 2627 + 2633 + kolentrein
En toen ging de 2627 de M4-rijtuigen weer ophalen, en werd dit plaatje nog eventjes geklikt.
B-Cargo 2633 + Kolentrein
Vervolgens ging de reis naar Antwerpen Bundel Rhodesië.
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn
Daar werd een lok tegen lege containerdraagwagens gezet, en de andere er naast.
B-Cargo 2633 en 2627
B-Cargo 2633 als Losse Loc en 2627 met lege containerdraagwagens
Een voglende fotostop werd voorzien ter hoogte van halte Antwerpen Haven. Hier werden wij eerst naar Tractiewerkplaats Antwerpen gedirigeerd, en mochten daarna nog even op de bundel daar vrij rondlopen voor wat foto's van lokken.
Te Tractiewerkplaats:
B-Cargo 1343+2012
NMBS 8250
Infrabel 6236 + B-Cargo 7789
B-Cargo 2011, 7774, 1325 en 1331
Tractiewerkplaats Antwerpen
Ook een uitstervend ras van zijn soort, waar op 28 april nog een fotorit mee word georganiseerd door TSP. Ben ik ook weer present.
B-Cargo 1211
B-Cargo 1211 en 1206
En toen naar de bundel... Reeks 62 en HLE23 die hier staan, gaan naar de sloop.
Opstelsporen
Museumloc 6244
Reeks 23 bestemd voor sloop
"Weekend"rust voor het materieel
"Weekend"rust
HLE23 wachtend op sloop
"Weekend"rust
6221 + 8265
Bolneus 5404
Deze is een museumlok, net als de 6244.
Toen weer terug naar de halte:
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633
Vervolgens vertrok de rit naar de facultatieve fotostop in Zele. Facultatief vanwege het enkelspoor. Omdat wij te vroeg waren, hadden wij er tijd voor. Anders konden we nog 20 minuten wachten op de tegentrein. Hoezo, via de overweg? Gewoon de sporen over! We hadden 10 minuten voor deze stop.
B-Cargo 2633 + 4x M2-rtgn + 2627
Toen was het snel vertrekken naar Dendermonde, gezien de tegentrein daar moest vertrekken als wij binnen kwamen.
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633
En vervolgens ging het naar Schoonaarde, buiten het station.
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633
Waarna de trein weer vertrok, ditmaal naar Denderleeuw. Daar waren wij te vroeg, maar wel vertraagd vertrokken.
B-Cargo 2627 + 4x M2-rtgn + 2633
Infrabel 6223
NMBS 166
Een enorme drukte rondom dit treinstel, maar het bleef bij kijken en enkele klikjes voor de meesten.
B-Cargo 2627+2633 + 4xM2-rtgn
En dit was mijn laatste trein-foto van de dag. De zon ging laag staan. We hadden te Zandbergen en Okegem nog een fotostop, maar het zat wel goed!
Hopelijk vinden jullie het een leuke reportage.
Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012
Hoi,
The_Knitter,
Bedankt voor de mooie reportage!!
Lukas
The_Knitter,
Bedankt voor de mooie reportage!!
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012
hallo Knitter,
bedankt voor de mooie reportage.
Het is iedere keer lastig als een type loco of rijtuig verdwijnt.
In 2011 reed hij veel op de lijn 90 met een staaltrein en van veraf kon je hem horen aankomen
met de ventilatoren die hun geluid hadden.
Men staat er niet bij stil dat het op een gegeven moment gedaan is en dan besef je dat er een stukje tijdperk afgesloten wordt.
Gelukkig hebben we het fototoestel en camera om alles vast te leggen.
Maar waar je het meest van geniet is wanneer hij verschenen is in het begin en zo nu de laatste keer
Dat zijn de mooiste momenten.
Ik had ook niet gedacht dat er een soort van monotome tijdperken zullen aanbreken maar nu wordt het stilletjes duidelijk via Siemens en Alstom en nog grote treinbouwers ga je nu al in Europa dezelfde type locos tegenkomen alleen anders beschildert. Het geeft me een dubbel gevoel dat ieder land zn scharme verliest en karakter in de spoorwegen.
Alvast geniet ik ook van de fotos en zal nog veel aan type 26 denken
VG
Cocoken
bedankt voor de mooie reportage.
Het is iedere keer lastig als een type loco of rijtuig verdwijnt.
In 2011 reed hij veel op de lijn 90 met een staaltrein en van veraf kon je hem horen aankomen
met de ventilatoren die hun geluid hadden.
Men staat er niet bij stil dat het op een gegeven moment gedaan is en dan besef je dat er een stukje tijdperk afgesloten wordt.
Gelukkig hebben we het fototoestel en camera om alles vast te leggen.
Maar waar je het meest van geniet is wanneer hij verschenen is in het begin en zo nu de laatste keer
Dat zijn de mooiste momenten.
Ik had ook niet gedacht dat er een soort van monotome tijdperken zullen aanbreken maar nu wordt het stilletjes duidelijk via Siemens en Alstom en nog grote treinbouwers ga je nu al in Europa dezelfde type locos tegenkomen alleen anders beschildert. Het geeft me een dubbel gevoel dat ieder land zn scharme verliest en karakter in de spoorwegen.
Alvast geniet ik ook van de fotos en zal nog veel aan type 26 denken
VG
Cocoken
Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012
kleine correctie, 6244 is geen museumloc maar eentje die nog altijd in dienst is van Infrabel. Deze word wel weinig tot zelden gebruikt. Tot in het najaar van vorig jaar stond deze in park.
Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012
Is zelfs nog niet gebruikt sinds hij uit park is gekomen.Robin schreef:kleine correctie, 6244 is geen museumloc maar eentje die nog altijd in dienst is van Infrabel. Deze word wel weinig tot zelden gebruikt. Tot in het najaar van vorig jaar stond deze in park.
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012
Mij werd door een stel Belgen verteld dat het een museumloc was. Zelf heb ik er niet zoveel kennis vanRobin schreef:kleine correctie, 6244 is geen museumloc maar eentje die nog altijd in dienst is van Infrabel. Deze word wel weinig tot zelden gebruikt. Tot in het najaar van vorig jaar stond deze in park.
Re: Adieu HLE26 (B, TSP) 24 Maart 2012
The_Knitter schreef:Mij werd door een stel Belgen verteld dat het een museumloc was. Zelf heb ik er niet zoveel kennis vanRobin schreef:kleine correctie, 6244 is geen museumloc maar eentje die nog altijd in dienst is van Infrabel. Deze word wel weinig tot zelden gebruikt. Tot in het najaar van vorig jaar stond deze in park.
Hopelijk wordt deze bewaard. Steeds mijn favoriete machine geweest sinds ik deze rond 1975 heb gezien in het station Mechelen en van de TB een kijkje aan boord mocht nemen!