Zoals de meesten ondertussen wel weten worden de bruggen afgebroken ter hoogte van het Albertkanaal en zijn de sporen van L27 verlegd naar de brug van L25.
Ik had ergens gehoopt op een leuk zicht maar er staan toch enig sinds enkele palen in de weg .
De oude brug van L12 komt dus tussen twee nieuwe te liggen.
Ik vraag me af hoe ze die daar tussenuit gaan krijgen, dat gaat met oplichten en draaien zoals die van L27 niet lukken vrees ik.
* men bouwt een nieuwe brug en wanneer die klaar is,
* breekt men de tweede oude ook af (men kan ofwel alle treinen voor enkele dagen door de tunnel onder Antwerpen Centraal laten rijden ofwel legt men het goederentreinverkeer voor enkele dagen stil ofwel stuurt men de goederentreinen langs Essen).
* de nieuwe brug legt men waar nu nog de tweede oude ligt.
* een tweede nieuwe brug wordt gebouwd en legt die op de plaats waar de eerste afgebroken brug gelegen heeft.
Nog een scenario:
Men kan oude brug optillen vanaf ponton (zoals men met de eerste gedaan heeft).
Dan de steunpunten wegslopen .
De brug laten zakken, draaien (zoals met vorige) en onder de nieuwe brug wegvaren.
Maar dan is het kanaal paar dagen versperd....
ik denk niet dat men het goederenverkeer zal stil leggen, men zal dit enkel doen denk ik vanaf zaterdagnamiddag. Dan stoppen ook alle rangeerbewegingen in de haven en heeft men dus tijd tot eigenlijk maandagochtend op een brug te verwijderen, te plaatsen, sporen goed leggen en bovenleiding.
Een grote taak maar ik denk dat dit men de nodige voorbereiding wel te doen is.