[NL] reisverslag Fyra V250 en NID
[NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Hallo,
mijn naam is Fabian, uit Münster (Noordrijn-Westfalen) en ik lees hier al een tijdje mee en ben nu ook geregistreerd.
Toen hij nog reed heb ik de Fyra V250 eens getest tussen Rotterdam en Amsterdam, dus hier mijn verhaal:
Tussen Hengelo en Amersfoort lekker ontbeten in IC 242.
Te Amersfoort kwam ik de „wegsleepdienst“ van ProRail, uitgevoerd door DB Schenker, tegen.
Amersfoort, DB-Schenker-wegsleepdienst.
En de HUSA 1606, vroeger van NS, zoals we alle weten.
De drukke IC 242 verlaten en in de helemaal niet drukke binnenlandse Intercity gestapt (wel een kwartiertje later):
VIRM 1. generatie
In Rotterdam stond al een V250, maar niet voor reizigers, echter een intern proefritje richting Antwerpen:
Rotterdam Centraal, HSA 4806.
En de trein voor de reizigers kwam binnen, tussen de gewone treinen Breda – Rotterdam – Amsterdam:
HSA 4808 (uit Amsterdam) en 4806.
Een beetje te laat, het sluitsein is al ingeschakeld...
Links de voorlopige Fyra, rechts de proefrit en de „ definitieve“ Fyra V250 naar Amsterdam.
De twee stroomafnemers: Rechts met twee brede sleepstukken voor 1,5 en 3 kV gelijkspanning, links met één smal sleepstuk bedoeld voor 25 kV wisselspanning.
Kijkje in de cabine.
En nu de passagiersruimte:
2e klas.
Alle vis-à-vis-plaatsen zijn voorzien van tafels.
Bienvenue!
Helaas zijn er ook...
...raamplaatsen zonder raam.
Volgens mij zijn de stoelen qua comfort best te doen. Alleen in de tweede klas ontbreken stopcontacten, inmiddels standaard in Europese hogesnelheidstreinen. Maar voor de kleine afstanden is het goed te doen, zeker vergelijken met een Duitse regionale trein, waarin je ook lekker twee uur kan reizen.
De deur naar buiten, indien er een verklaring nodig is.
Zugbeleuchtung – train lighting – éclairage train – verlichting train
Wagenbeleuchtung – coach lighting – éclairage voiture – verlichting rijtuig
Heel international.
Noodrem, intercom, deurontgrendeling in geval van nood en deurknoppen.
Nu de eerste klas:
Hier reist men comfortabel met verstelbare rugleuning, stopcontacten etc. Gelukkig heeft men gekozen voor stof i.p.v. leer. In tegenstelling tot de tweede klas is de eerste klas voorzien van vloerkleden.
Bijna de topsnelheid bereikt. De trein rijdt rustig; alleen van boven is een beetje lawaai door wind te horen. Vergelijkbaar met ICE en TGV, maar dat is op elk baanvak ook weer anders.
De toiletten:
De vergrendeling van de schuifdeur. Er ontbreekt een opmerking dat men de deur manueel moet vergrendelen. Deze constructie zorgt in Duitse dubbeldeksrijtuigen vaak voor rare situaties...
Ook te zien: De deuren tussen de rijtuigen worden met een knop geopend, de deuren tussen balkon en coupé gaan automatisch open.
Aangekomen in Amsterdam Centraal. De V250 reed onmiddellijk weer terug naar Rotterdam, om de twee uur dus.
Hij vertrok weer.
De buitenkant van het station Amsterdam Centraal.
Sporen 2 t/m 4 zijn buiten dienst geweest omdat er aan een nieuwe tunnel werd gewerkt.
De Beneluxtrein uit Brussel kwam binnen, met de Olympische rijtuigen. Sinds 9 december ook weer geschiedenis.
En nu het tweede doel van mijn reisje, de NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker). Ik denk, ik hoef hier niet veel over te vertellen.
7527 bereikt Amsterdam Centraal.
De eerste proef ging natuurlijk mis, een oude DD-AR kwam als IC Amsterdam – Den Haag.
Ik ben tot Schiphol gereisd en de tweede poging is gelukkig geslaagd:
1e klas boven, stiltezone.
2e klas, ook stiltezone.
2e klas beneden.
1e klas beneden.
2e klas in de aangedrevene bak.
De NID is erg mooi. Niet hetzelfde als ICM of ICR, maar voor het korte traject tussen Den Haag en Amsterdam is er niets mis mee. En gratis Wi-Fi is natuurlijk mooi meegenomen.
Den Haag Centraal, mijn trein van buiten. Dit 4-tje reed samen met een ander stel in dubbeltractie.
Het Centraal Station van buiten, enorm veel sfeer...
Het einde van het spoor-gedeelte is nu (bijna) bereikt, maar ik wil graag enkele foto's van mijn stadswandeling in Den Haag en Rotterdam tonen.
Binnenhof.
Oud gebouwtje van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Ridderzaal.
Eerste Kamer der Staten-Generaal.
„Skyline“ van Den Haag.
Chinatown.
Station Den Haag HS.
Tot slot de Rotterdamse Erasmusbrug tijdens het blauwe uur, helaas nog niet verlicht.
Wellicht was ook voor jullie iets moois tussen, hoewel het waarschijnlijk wel bekend is...?
Groeten
Fabian
mijn naam is Fabian, uit Münster (Noordrijn-Westfalen) en ik lees hier al een tijdje mee en ben nu ook geregistreerd.
Toen hij nog reed heb ik de Fyra V250 eens getest tussen Rotterdam en Amsterdam, dus hier mijn verhaal:
Tussen Hengelo en Amersfoort lekker ontbeten in IC 242.
Te Amersfoort kwam ik de „wegsleepdienst“ van ProRail, uitgevoerd door DB Schenker, tegen.
Amersfoort, DB-Schenker-wegsleepdienst.
En de HUSA 1606, vroeger van NS, zoals we alle weten.
De drukke IC 242 verlaten en in de helemaal niet drukke binnenlandse Intercity gestapt (wel een kwartiertje later):
VIRM 1. generatie
In Rotterdam stond al een V250, maar niet voor reizigers, echter een intern proefritje richting Antwerpen:
Rotterdam Centraal, HSA 4806.
En de trein voor de reizigers kwam binnen, tussen de gewone treinen Breda – Rotterdam – Amsterdam:
HSA 4808 (uit Amsterdam) en 4806.
Een beetje te laat, het sluitsein is al ingeschakeld...
Links de voorlopige Fyra, rechts de proefrit en de „ definitieve“ Fyra V250 naar Amsterdam.
De twee stroomafnemers: Rechts met twee brede sleepstukken voor 1,5 en 3 kV gelijkspanning, links met één smal sleepstuk bedoeld voor 25 kV wisselspanning.
Kijkje in de cabine.
En nu de passagiersruimte:
2e klas.
Alle vis-à-vis-plaatsen zijn voorzien van tafels.
Bienvenue!
Helaas zijn er ook...
...raamplaatsen zonder raam.
Volgens mij zijn de stoelen qua comfort best te doen. Alleen in de tweede klas ontbreken stopcontacten, inmiddels standaard in Europese hogesnelheidstreinen. Maar voor de kleine afstanden is het goed te doen, zeker vergelijken met een Duitse regionale trein, waarin je ook lekker twee uur kan reizen.
De deur naar buiten, indien er een verklaring nodig is.
Zugbeleuchtung – train lighting – éclairage train – verlichting train
Wagenbeleuchtung – coach lighting – éclairage voiture – verlichting rijtuig
Heel international.
Noodrem, intercom, deurontgrendeling in geval van nood en deurknoppen.
Nu de eerste klas:
Hier reist men comfortabel met verstelbare rugleuning, stopcontacten etc. Gelukkig heeft men gekozen voor stof i.p.v. leer. In tegenstelling tot de tweede klas is de eerste klas voorzien van vloerkleden.
Bijna de topsnelheid bereikt. De trein rijdt rustig; alleen van boven is een beetje lawaai door wind te horen. Vergelijkbaar met ICE en TGV, maar dat is op elk baanvak ook weer anders.
De toiletten:
De vergrendeling van de schuifdeur. Er ontbreekt een opmerking dat men de deur manueel moet vergrendelen. Deze constructie zorgt in Duitse dubbeldeksrijtuigen vaak voor rare situaties...
Ook te zien: De deuren tussen de rijtuigen worden met een knop geopend, de deuren tussen balkon en coupé gaan automatisch open.
Aangekomen in Amsterdam Centraal. De V250 reed onmiddellijk weer terug naar Rotterdam, om de twee uur dus.
Hij vertrok weer.
De buitenkant van het station Amsterdam Centraal.
Sporen 2 t/m 4 zijn buiten dienst geweest omdat er aan een nieuwe tunnel werd gewerkt.
De Beneluxtrein uit Brussel kwam binnen, met de Olympische rijtuigen. Sinds 9 december ook weer geschiedenis.
En nu het tweede doel van mijn reisje, de NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker). Ik denk, ik hoef hier niet veel over te vertellen.
7527 bereikt Amsterdam Centraal.
De eerste proef ging natuurlijk mis, een oude DD-AR kwam als IC Amsterdam – Den Haag.
Ik ben tot Schiphol gereisd en de tweede poging is gelukkig geslaagd:
1e klas boven, stiltezone.
2e klas, ook stiltezone.
2e klas beneden.
1e klas beneden.
2e klas in de aangedrevene bak.
De NID is erg mooi. Niet hetzelfde als ICM of ICR, maar voor het korte traject tussen Den Haag en Amsterdam is er niets mis mee. En gratis Wi-Fi is natuurlijk mooi meegenomen.
Den Haag Centraal, mijn trein van buiten. Dit 4-tje reed samen met een ander stel in dubbeltractie.
Het Centraal Station van buiten, enorm veel sfeer...
Het einde van het spoor-gedeelte is nu (bijna) bereikt, maar ik wil graag enkele foto's van mijn stadswandeling in Den Haag en Rotterdam tonen.
Binnenhof.
Oud gebouwtje van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Ridderzaal.
Eerste Kamer der Staten-Generaal.
„Skyline“ van Den Haag.
Chinatown.
Station Den Haag HS.
Tot slot de Rotterdamse Erasmusbrug tijdens het blauwe uur, helaas nog niet verlicht.
Wellicht was ook voor jullie iets moois tussen, hoewel het waarschijnlijk wel bekend is...?
Groeten
Fabian
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Welkom, Fabian. En ik heb je serie al gezien, maar best interessant. Vooral die NID's zijn best indrukwekkend, hoewel de M5-en ook behoorlijk gerenoveerd zijn, is het toch niet te vergelijken.
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Die zithoek met die rode banken ziet er super gezellig uit! Daarin zou ik wel eens plaats willen nemen.Fabian318 schreef:1e klas beneden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Die foto's van de Fyra zijn de komende maanden niet zo gemakkelijk te maken...
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Fantastische reportage!! En euh... ik vind (persoonlijk) foto's van treinen langs de buitenkant fijn, maar langs de binnenkant eens zo interessant...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Hoi,
Fabian318,
Eerst en vooral welkom op dit forum!!
Ook een dikke proficiat met je mooie fotoreportage.
Lukas
Fabian318,
Eerst en vooral welkom op dit forum!!
Ook een dikke proficiat met je mooie fotoreportage.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Het is een schande dat er op een fyra ook zetels zijn waar je niet aan een venster zit!
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Zojuist was de NMBS directeur Descheemaeker in Het Journaal met de mededeling dat NMBS de producent van de FYRA, Ansaldo Breda, nog 3 maanden geeft om de problemen op te lossen en dat het anders gedaan is met de Fyra. Gevraagd naar het realiteitsgehalte van zo'n snelle verbetering van de treinen zei de man: "Dan zou je de Fyra toch moeten zien als een Fenix die uit zijn as herrijst. Voorlopig zie ik echter alleen maar veel assen"!
Inderdaad ---> Veel assen, en ze staan voorlopig stil! Of ze ooit nog zullen draaien?
Inderdaad ---> Veel assen, en ze staan voorlopig stil! Of ze ooit nog zullen draaien?
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Dank voor de antwoorden!
Het interieur van de V250 is volgens mij wel geslaagd inderdaad, op de plaatsen zonder venster na natuurlijk.
Het interieur van de V250 is volgens mij wel geslaagd inderdaad, op de plaatsen zonder venster na natuurlijk.
-
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Het meest hinderlijke vind ik het vuilnisbakje. De plaatsing ervan is niet vreemd, maar tijdens mijn rit prikte de deksel continue in mijn knie. Het ziet er bovendien goedkoop uit.
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: [NL] reisverslag Fyra V250 en NID
Iets ergers dan dit bestaat niet, ik heb er ook vaak last van als ik op de trein zit, en ik kan er abosoluut niet tegenTijgernoot schreef:Het meest hinderlijke vind ik het vuilnisbakje. De plaatsing ervan is niet vreemd, maar tijdens mijn rit prikte de deksel continue in mijn knie. Het ziet er bovendien goedkoop uit.