Station Liège-Guillemins bij nacht

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door The_Knitter »

Station Luik-Guillemins / Liège-Guillemins tijdens een donkere avond
Op donderdag 14 februari ben ik met een maat vertrokken naar België, om eerst een rondje Zuid-België te doen, en in Luik te eindigen. Na het hotel bezocht te hebben om in te checken en spullen te dumpen, werd er circa 2 uur lang gespeeld op station Liège-Guillemins met statief en camera. Vrijdag ging de reis naar Luxemburg, maar daar later meer over.

Afbeelding
NMBS 599 + ???
Regio Luik is een uitvalsbasis voor de rode klassieke treinstellen van de NMBS van het type MS62 en MS63. Treinstel 599 is het zesde treinstel die gebouwd werd voor de Sabena-treindienst tussen de stad Brussel en de luchthaven Brussel. Deze spoorlijn was in 1970 net geëlektrificeerd. De Sabena-treinstellen kregen een blauwe huisstijl met een witte band. Later zijn deze zes treinstellen ook in de rode huisstijl van de NMBS gebracht, samen met de overige treinstellen.

Afbeelding
NMBS 155 + 259 (dubbel-rood!)
Een foto die goed bewaard moet worden voor het nageslacht is een foto met twee rode klassieke motorstellen van het type MS62 of MS64.
Hier zijn de treinstellen 155 en 259 net uit Aachen Hbf (Duitsland) gearriveerd in Luik, en zijn hier weer opgebouwd aan de andere zijde. Na een aantal minuten vertrekt de trein weer als IR-trein naar Aachen Hbf.

Afbeelding
NMBS 436
Ook de treinstellen van het type Break, typebenaming MS80, komen getrouw langs in Luik. Hier is treinstel 436 vertrekgereed om als L-trein door te rijden naar Liège-Palais.

Afbeelding
Thalys 4305
De Thalys-diensten betreffen een dienst tussen Amsterdam Centraal en Paris Nord, maar ook vanuit Köln Hauptbahnhof naar Paris Nord. In Brussel Zuid worden deze 2 verbindingen met elkaar gekoppeld, en gaan dan door naar Parijs.
Hier staat Thalys-treinstel 4305 gereed om te vertrekken richting Brussel-Zuid en Paris Nord. Op de sticker op de front staat "Mon dernier Train".

Afbeelding
NMBS 2715+M4+2734
Op de verbinding tussen Luik, Brussel en Saint-Ghislain rijden locomotieven van de reeks HLE27 met een sleep M4-rijtuigen. Hier is een treinstam binnengekomen met loc 2734 en de 2715 in sleep. Vanwege een missende stuurstand - om welke reden dan ook - wordt er hier met 2 locomotieven gereden. Nadat de 2734 dood is gemaakt en een noodseinlantaarn is geplaatst kan de machinist de trein aan de andere zijde weer opbouwen. Nadat de machinist dit heeft gedaan, gaat hij nog even een kop koffie halen en daarna aan zijn reis beginnen richting Brussel en Saint-Ghislain.

Afbeelding
NMBS 658
Omdat er steeds meer rode klassieke treinstellen in deze regio verdwijnen - zoals overal in België - komen er ook hier meer grijze motorstellen te rijden. Dit treinstel heeft geen graffiti, wat wel bijzonder genoemd mag worden. Na een aantal minuten zal dit treinstel opgesteld worden op de opstelsporen net buiten het station, en wachten op zijn volgende inzet.

Afbeelding
NMBS 747 + ???
Doordat de grijze motorstellen hier steeds meer hun intrede doen, is een combinatie van grijs+rood of omgekeerd zeker niet ondenkbaar geworden. Hier staat de grijze 747 met een onbekende rode gereed om als L-trein naar Jemelle te vertrekken.

Afbeelding
NMBS 459
De L-trein richting Statte staat hier gereed met een treinstel van het type MS96, in de volksmond ook wel de Deense Neus genoemd.

Afbeelding
Thalys 4306
De laatste Thalys van de dag vanuit Brussel naar Keulen is zojuist in Luik gearriveerd, en zal na een minuut weer vertrekken richting Keulen. Aldaar zal het treinstel opgesteld worden op Deutzerveld, gezien het Fernverkehr-rangierbahnhof al te vol staat.

Afbeelding
NMBS I11
Aan deze kant van het station loopt de perronoverkapping nog lang vloeiend door. Met een prachtige boog komt de "kap" naar beneden en gaat de laatste meters door als luxe perronoverkapping.
Hier staat een treinstam gereed met rijtuigen van het type I11 wat elk uur ongeveer 800 zitplaatsen tweede klas aan capaciteit heeft. Dag in, dag uit. Hiervoor zijn wel 12 rijtuigen nodig. Aan de zijde van Eupen is altijd een stuurstand te vinden, en aan de zijde van Brussel een locomotief. Dit schijnt met het bergachtige gebied in deze regio te maken hebben.

Afbeelding
NMBS 782
Motorstel 782 is zojuist afgekoppeld van een grijze soortgenoot, en worden elk afzonderlijk afgerangeerd. Opvallend is dat in Luik geen enkele gekoppelde setjes worden afgerangeerd, elk treinstel gaat los naar de opstelsporen.

Afbeelding
NMBS 243 + 248 (dubbel-rood!)
Op de verbinding tussen Herstal, Luik en Jemelle ware ook twee rode klassieke motorstellen samen actief. Na enkele minuten vertrekt deze combinatie weer als L-trein.

Afbeelding
CFL 3014+I6/I10
De IR-dienst tussen Liers, Luik en Luxemburg via Gouvy rijdt met I6 en I10-rijtuigen van de NMBS. Trekkende kracht is een locomotief van CFL van de reeks 3000. Deze locomotieven zijn identiek aan de locomotieven van NMBS van de reeks HLE13(1300).

Afbeelding
Liège-Guillemins bij nacht #2

En even wat met de belichting gespeeld:
Afbeelding
Liège-Guillemins bij nacht
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door mijack1985 »

Prachtig kerel
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door Robin »

prachtige foto's!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door Retard »

Fantastische foto's :D
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door The_Knitter »

Dank allen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door Dieselfreak »

The_Knitter schreef:Na het hotel bezocht te hebben om in te checken en spullen te dumpen, werd er circa 2 uur lang gespeeld op station Liège-Guillemins met statief en camera.
Trok je niet heel veel aandacht?
The_Knitter schreef:NMBS 155 + 259 (dubbel-rood!)
Een foto die goed bewaard moet worden voor het nageslacht is een foto met twee rode klassieke motorstellen van het type MS62 of MS64.
Stel 155! :D Zulke lage nummers zie je niet veel meer, de meeste rode klassiekjes zijn nu 200+.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door The_Knitter »

Dieselfreak schreef:
The_Knitter schreef:Na het hotel bezocht te hebben om in te checken en spullen te dumpen, werd er circa 2 uur lang gespeeld op station Liège-Guillemins met statief en camera.
Trok je niet heel veel aandacht?
Nee, heb er maar weinig van gemerkt dat wij echt aangestaard werden oid.

Ik heb de oudste - nog rijdende - 153 ook op de foto in Natoye, in augustus vorig jaar 8)
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door Lukas »

Hoi,

The_Knitter,

Bedankt voor de mooie nachtfoto's!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door loic1811 »

Heel mooie foto's wat die thalys betreft met die sticker op rijdt die bij mijn weten zo al een jaar rond :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door Steve »

Mooie en scherpe foto's, gefeliciteerd!

Gezien het hoge niveau dat je al haalt toch een heel kleine bedenking, kwestie van het geheel nog meer "af" te krijgen: volgens mij gebruik je soms redelijk wat "fill light" of "shadows and highlights" (gokje: je vertrekt vanaf RAW en gebruikt de Camera Raw van Photoshop, of iets vergelijkbaars?). Zeer krachtig hulpmiddel om donkere plekken lichter te maken met weinig kwaliteitsverlies, maar er is een kritisch punt vanaf waar het begint op te vallen. Bij het bewerken van de foto valt het niet meteen op omdat je de balk gradueel verschuift, maar achteraf (met een frisse kijk) kan het toch ietwat opvallen. Ik denk vooral aan de foto van de I11 (wellicht hebben de felle koplampen de rest flink donker gemaakt).
Plaats reactie