Spoorviaduct en station Delft, de laatste week...........

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Spoorviaduct en station Delft, de laatste week...........

Bericht door Meesterpeter »

Delft -14 februari 2014

Nog een weekje en het is gedaan met het spoorwegviaduct en bovengronds station Delft.

Na 50 jaren dienst gaat het lelijke viaduct dwars door de stad en vlak langs de huizen dan eindelijk tegen de vlakte.
Het fraai stationsgebouw (tegenwoordig letterlijk en figuurlijk in de schaduw van het nieuwe stationsgebouw) blijft bestaan en krijgt een andere functie.
Wat we gaan missen is natuurlijk het mooie uitzicht over historisch Delft.
En met de komst van dit nieuwe traject is het vlakke Nederland weer een tunnel rijker......

Hoogste tijd voor een (laatste) bezoekje en het maken van nog enkele foto's.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_6559 - SF.JPG
IMG_6554 - SF.JPG
IMG_6557 - SF.JPG
IMG_6562 - SF.JPG
IMG_6568 - SF.JPG
IMG_6581 - SF.JPG
IMG_6586 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Spoorviaduct en station Delft, de laatste week..........

Bericht door SteC »

Na jaren van plannen en bouwen is er eindelijk de tunnel. De mensen die in de buurt wonen zullen er niet rouwig om zijn. Jammer dat het nieuwe station zo'n gedrocht is.
Is men al begonnen met het viersporig brengen van het stuk Schiedam-Delft?
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spoorviaduct en station Delft, de laatste week..........

Bericht door kika »

SteC schreef:Is men al begonnen met het viersporig brengen van het stuk Schiedam-Delft?
Ja, er is sinds 2 maanden een ontwerptracébesluit (inclusief MER, water, geluid,… de hele rataplan). Maar… eerst de Hoeksche Lijn ombouwen en niet té hard van stapel lopen, de inspraakprocedure liep tot 2 weken geleden ofzo :wink:
https://www.prorail.nl/projecten/delft/ ... dichterbij
http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Spoorviaduct en station Delft, de laatste week..........

Bericht door SteC »

Bedankt voor het antwoord. Ik vroeg me al af wat men ging doen met de aansluiting in Schiedam. Tussen Schiedam en Delft zijn een aantal kunstwerken al voorzien voor 4 sporen, maar indien men beide lijnen wilde behouden was een flyover nodig in Schiedam. In Delft Zuid is er onder het viaduct van de kruithuisweg plaats genoeg voor 4 sporen.
Een paar maand geleden was men al druk bezig met het viersporig maken van het traject Delft-Rijswijk.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spoorviaduct en station Delft, de laatste week..........

Bericht door dentheo »

Schiedam wordt veel eenvoudiger omdat de metro de verbinding Hoek van Holland gaat overnemen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Spoorviaduct en station Delft, de laatste week..........

Bericht door Meesterpeter »

SteC schreef:.......Tussen Schiedam en Delft zijn een aantal kunstwerken al voorzien voor 4 sporen..........
Volgens mij is geen enkel kunstwerk tussen station Schiedam Centrum en Delft al voorzien van 4 sporen en/of de mogelijkheid daartoe.
Inderdaad is onderdoorgang viaduct te Delft-Zuid breed genoeg (voor wel 6 sporen..... :wink: )
SteC schreef:......Een paar maand geleden was men al druk bezig met het viersporig maken van het traject Delft-Rijswijk........
Volgens mij zijn er nog helemaal geen werkzaamheden verricht om Delft-Delft aansluiting (Rijswijk) viersporig te maken, overigens komt de tunnel Delft voorlopig ook als twee sporig in dienst.
Dus allen Den Haag HS<>Delft aansluiting en Schiedam aansluiting<>Rotterdam CS zijn voorlopig 4-sporig.
kika schreef:
SteC schreef:......Is men al begonnen met het viersporig brengen van het stuk Schiedam-Delft?
Ja, er is sinds 2 maanden een ontwerptracébesluit.......
Dit ontwerp gaat niet over Schiedam-Delft maar over het kleine stukje Delft aansluiting (bij Rijswijk) tot Delft Zuid.


Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
pronkie001
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

Re: Spoorviaduct en station Delft, de laatste week..........

Bericht door pronkie001 »

Korte impressie, foto's gemakt met mijn iphone.
Dus helaas niet zo beste kwaliteit.
Afbeelding Het bekende plakkaat.
Afbeelding Een drukte van jewelste alvorens de speciale trein arriveerde.
Afbeelding De aankondiging, helaas voor sommige SLT. Ach het was gezellig.
Afbeelding Een verlaten station, helaas historie
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Spoorviaduct en station Delft, de laatste week..........

Bericht door Meesterpeter »

Het nieuwe ondergrondse station Delft

In de vroege ochtenduren van dinsdag 3 maart 2015 staat de laatste doorgaande IC-trein van Venlo naar Den Haag CS om 00.23 uur te wachten op het nieuwe ondergrondse station van Delft op vertrek.
Waarom er "niet instappen" staat, was niet geheel duidelijk........
De paar reizigers welke er waren, mochten gewoon mee ;)
Best mooi deze nieuwste tunnel van Nederland, maar mis het uitzicht over Historisch Delft nu al.

Gr Peter
(foto genomen met mijn NSR Samsung S4, dus niet "zeuren" over de kwaliteit......)
Bijlagen
NSR 7527 Station Delft 03-03-2015 - SF.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie