16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door overweg13 » 19 mei 2017, 20:27

Op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2038152 vind je weer alles over wandeling, treinen en bussen. Veel kijk- en leesplezier.
Met vriendelijke groet

overweg13


Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 920
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door Portbou » 21 mei 2017, 01:49

Eindbilan: 13 minuten vertraging bij aankomst aan de halte Centraal Station, wat betekent dat de voorafgaande 410 ondertussen wel aan een klein half uur zal zitten.
Ik heb net gehoord dat enkele duizenden gratis biljetten worden uitgedeeld om automobilisten kennis te laten maken met het openbaar vervoer, als alternatief voor de auto: overvolle, niet geventileerde bussen in vertraging; hoe je dat als alternatief kunt verkopen, euh weggeven, is een raadsel
Inderdaad geen reclame. Er is nog veel werk aan de winkel om van de bus een geloofwaardig en aantrekkelijk alternatief te maken : meer vrije busbanen, verkeerslichtbeïnvloeding, minder haltes in de stad (voor streekbussen). En aub zeg... airco... zelfs de allergoedkoopste auto's hebben dat tegenwoordig standaard.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door overweg13 » 21 mei 2017, 12:32

Wat die airco betreft, weet ik eerlijk gezegd niet of het over een defect gaat of over een ontbreken ervan. Gezien het bustype hier bij ons wel met airco rondrijdt, zou ik opteren voor het eerste, maar de echte specialisten kunnen hier ongetwijfeld uitsluitsel over geven.
Met vriendelijke groet

overweg13

Piussi
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2017, 18:00
Locatie: Geel

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door Piussi » 30 mei 2017, 22:36

overweg13 schreef:Wat die airco betreft, weet ik eerlijk gezegd niet of het over een defect gaat of over een ontbreken ervan. Gezien het bustype hier bij ons wel met airco rondrijdt, zou ik opteren voor het eerste, maar de echte specialisten kunnen hier ongetwijfeld uitsluitsel over geven.
Zal hoogst waarschijnlijk over een niet werkende betreffen.. Of een chauffeur die niet tegen airco kan. Die types zouden normaal over een airco moeten bezitten ja..

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 2523
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door Robin » 20 jun 2017, 15:22

waarom moeten streekbussen tot in de stad? laat deze omdraaien aan de p&r aan de rand van de stad, zal al enorm schelen voor de gezondheid, files, frustraties en zoveel meer.

als het op een ander kan waarom hier niet?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door overweg13 » 20 jun 2017, 15:53

Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar bussen moeten dan ook frequent rijden. Als je met de tram aankomt en je moet dan 25 minuten op je aansluitende bus wachten is de lol er snel af. In de andere richting is het probleem kleiner: een niet zo frequente bus die aansluiting geeft op een frequente tram. Maar zeg nu eens eerlijk: in hoeveel gevallen is er echt sprake van goede aansluitingen in beide richtingen?
Met vriendelijke groet

overweg13

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5629
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door groentje » 20 jun 2017, 17:15

Tenzij je een aantoonbaar voordeel hebt door over te stappen (op een sneller en comfortabeler voertuig), jaag je vooral reizigers weg door hen extra overstappen op te dringen. Als aansluitingen betrouwbaar genoeg zijn, zou je eventueel een overstap kunnen overwegen op een (snel)tram of een trein, maar als je moet overstappen op een even trage tram die weinig betrouwbaar is, en al helemaal als het de bedoeling is om een trein te halen, dan win je daar als reiziger niks mee.

dekooiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door dekooiker » 20 jun 2017, 21:22

Robin schreef:waarom moeten streekbussen tot in de stad?
Hier is nu eenmaal niet op een ander.
Dat is al een belangrijke voorwaarde opdat overstappen zin heeft.
Nu zou je overstappen op een tram die elke halte moet stoppen en er langer over doet dan de streekbus.
Zinvoller is dan richting stad instappen verbieden in het stadsgebied en in de andere richting het uitstappen.
Die reizigers moeten maar de tram nemen, zo simpel is dat, want die rijdt frequenter en diens bedoeling is het stadsgebied ontsluiten.
Daarvoor moet een streekdienst niet opdraaien.
De trein.
Alleen voor durvers.

Asterix
Berichten: 3093
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door Asterix » 23 jun 2017, 21:35

Anderzijds ga je dan net je tram missen en wil die streekbus jou niet meenemen terwijl hij toch moet stoppen? Dat valt niet uit te leggen.

Ik ken trouwens weinig bussen met goede airco. Die gelede van De Lijn zelf hebben wel ThermoKing-installatie op het dak maar toch is het er altijd snikheet. Of is dat dan geen airco?

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door overweg13 » 23 jun 2017, 21:43

Nee, die ThermoKing is geen airco. Bij ons rijden hier Jonckheere Transit 2000 rond met Thermoking, maar toch broeierig bij warm weer. Wat de airco betreft: ik denk dat het voor een groot stuk van de chauffeur afhangt: als er toevallig een neanderthaler achter het stuur zit die zich laten wijsmaken heeft dat airco nergens goed voor is, dan is daar weinig aan te doen. En ik vermoed ook dat bepaalde pachters de airco weinig of niet gebruiken omdat zoiets nu eenmaal kostenbesparend is.
Met vriendelijke groet

overweg13

Asterix
Berichten: 3093
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door Asterix » 23 jun 2017, 22:00

Ik heb zelf heel goede ervaringen met pachters als Staca of Van Mullem: propere, moderne bussen (MAN of Mercedes Citaro) met degelijke airco. Wat een verschil met de rommel van de enititeiten.

dentheo
Berichten: 7312
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door dentheo » 25 jun 2017, 10:59

overweg13 schreef:Nee, die ThermoKing is geen airco.
Beetje opletten volgens mij is Thermoking een van de grootste airco firma's voor trucks en bussen.
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door overweg13 » 25 jun 2017, 12:29

dentheo schreef:
overweg13 schreef:Nee, die ThermoKing is geen airco.
Beetje opletten volgens mij is Thermoking een van de grootste airco firma's voor trucks en bussen.
Kan best zijn, maar ik nodig je uit op de stilaan verouderde Transit 2000 die hier uit Ukkel en Het Rad rijden: snikheet waren ze tijdens de voorbije tropische dagen, ondanks de ThermoKing. Maar misschien kan een technicus eens uitleggen hoe het precies in elkaar zit. Ik heb in elk geval van een chauffeur gehoord dat de mensen denken dat er airco op de bussen is door de ThermoKing, maar dat er geen sprake is van airco.
Met vriendelijke groet

overweg13

Asterix
Berichten: 3093
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door Asterix » 25 jun 2017, 13:11

Vic, exact wat ik zelf ook al jaren denk!

dentheo
Berichten: 7312
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 16 mei 2017 Antwerpen - Wijnegem GR565

Bericht door dentheo » 25 jun 2017, 14:40

Misschien staat alleen de kast er nog op en is de inhoud al jaren eruit gesloopt ? :)
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie