Twee jaar geleden heb ik een verkenning gedaan van het grootste stuk van lijn 163A Bertrix-Muno.
Hierbij een kort fotoverslag.
Voor wie zich aangesproken voelt en deze oude spoorlijn ook eens wil exploreren heb ik een paar schermafdrukken van google maps toegevoegd, met de precieze coordinaten.
Daarnaast is er een uitstekende beschrijving te vinden op deze site : http://www.trekkings.be/L163Avoorstelling.htm
In mijn spoorboekje van 1935 zag de bediening op deze lijn er uit als volgt :

Doch dat is lang geleden. Vele decennia geleden reed hier de laatste trein en ondertussen werden alle sporen uitgebroken.
Mijn vertrekpunt is ongeveer halverwege tussen Bertrix en Herbeumont, dichtbij de plaats waar de halte Orgeo-Ardoiseries lag.
Hier loopt de lijn met een viaduct over de vallei gevormd door het beekje de Aise.

Ik parkeer aan het leisteenmuseum (http://fr.wikipedia.org/wiki/Au_c%C5%93 ... %27Ardoise) en kan hier (http://www.capnature.me/) een mountainbike huren (aangeduid door de groene pijl). De blauwe pijlen duiden aan hoe ik van daar de spoorlijn op kon.

Hier ben ik boven op dat viaduct

Vertrek richting Herbeumont


Overblijfselen van de ballast

Onbeduidende eerste hindernis

Tunnel de Linglé, niet overdreven lang, veilige ondergrond, hier raak je makkelijk door...


Hier even de zelfontspanner gebruikt om een beeld van de explorator (let ook op het hoofdlampje!) te maken.

Aan de tunnelingang overblijfselen van telefoon- en/of electriciteitskabelgeleiding (?)

Na de tunnel bereikt de lijn de vallei van de Semois, vlak voor Herbeumont. Onderstaande foto is genomen op de plaats waar de lijn over N884 Bertrix-Herbeumont loopt.

Infobordje

Van het centrum van Herbeumont krijg je vanop de spoorlijn zo goed als niets te zien, de lijn loopt hier in een diepe sleuf.

Situering van bovenstaande brug op Google-maps

Kort na Herbeumont komt dit enigszins bekende viaduct over de Semois en over camping "Champ le Monde" (http://www.arnocamps.com/page3.html)

Situering op Google-Maps

Zo ziet het viaduct er langs boven uit

Goed verstevigd, beveiligd, ingekooid, anti-suicide,... (?)

En bovenaanzicht van camping "Champ le Monde"

Twee kilometer verder kom ik aan de lange "tunnel de Sainte Cécile"... Helaas vallen hier al te dikwijls bakstenen naar beneden en heeft de gemeente deze tunnel definitief afgesloten.

Dan maar door het bos terug naar de weg (tevoet bij gebrek aan pad en wegens erg steil) en dan zoektocht naar de andere uitgang van de tunnel.

Gevonden !

Hier is de spoorlijn bijna helemaal dichtgegroeid.

Maar kort voor Sainte Cecile gaat het alweer beter.

In Sainte Cecile zelf word ik van de lijn geleid, hier is een brug onderbroken.
Op de achtergrond de nogal typische kerktoren van Sainte Cecile.

Korte omleidingsroute

Tussen Sainte Cecile en de grens met Frankrijk is de lijn als Ravel heraangelegd.
Het spannende gedeelte is dus wel voorbij.



Na een zestal kilometer lichtjes dalen over perfect asfalt bereik ik dan Muno.
Situering op Google Maps

En dezelfde plaats zoals gezien door mij

Het station van Muno lag een eindje hoger dan het dorp, er is een vrij mooi uitzicht.

En een enorme parking kwam op de plaats van het spoorwegemplacement

Dan is het niet ver meer tot de grens.
Hier het oude Franse douanekantoor gezien vanaf de hoger gelegen spoorwegbedding

Kort na de grens houdt de Ravel dan op en word ik op de D19 geleid.

Eerste aanwijsbordje voor wie de route in de andere richting fietst.

Situering op Google Maps

En dezelfde plaats zoals gezien door mij

Tot zover...