Tramnetwerk Charleroi

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
13'erke

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door 13'erke »

melle schreef:
Dietrich schreef:Charleroi had die metro gewoonweg niet nodig... of toch niet zoals in het begin gepland. Ik zie niet wat de Croo ermee te maken heeft. En die bewaking kost zeker niet zoveel als dat volledig in gebruik nemen naast wat er nu al rijdt van trams, bussen, enz.
Tis heel simpel te verklaren;

De walen wouden een (pre)metro: vragen geld aan vlamingen ->
Bouwen erop los ->
geen geld meer in vlaanderen dus geen geld meer in de wallonie-> metro net niet af
ze krijgen geen geld meer van vlaanderen -> wordt vergeten

oven een mogelijk scenario: :D

walen willen terug metro (heben nu al geen geld meer :) ) ->
vragen geld aan vlamingen ->
vlaming betaalt ->
deel van centen beland ergens anders (in de zakken van iemand)->
metro weer net niet af door te weinig geld->

ondertussen weer corruptieschandaal :D

....
tzal zo op den duur altijd wel iets zijn...
Of walen besteden een aannemer uit, en die blijkt dan corrupt te zijn en de centjes zijn allang verdwenen(ik denk dat ze dat scenario in Chalala wel kennen :wink: )
Fles

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Fles »

Het lijkt de Congo wel als ik het zo lees daar :D Corruptie, verkwisting, verpaupering. Ga zo door :?
Dietrich

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Dietrich »

Ja de reden was denk ik de haven van Zeebrugge cfr. wafelijzerpolitiek, Vlaanderen kreeg een groot werk en dus moest Wallonië die ook krijgen. Dit alles is al vaak verklaard op dit forum. Een interessante boek hierrond is Blijvende Blunders, te vinden in veel bibliotheken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Shrek »

tegenwoordig zijn zulke werken regionaal gefinancierd, dus met vlaams geld zal het al niet gebeuren :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Joris »

Hallo,
En is het dan niet omdat chalala een metro kreeg dat ze in Antwerpen er dan ook maar een moesten hebben? En waar nu ook enkele ongebruikte tunnels liggen en waar volgens de stadslegendes zelfs een championnekwekerij is.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Joris »

Hallo,
K V B schreef:En je moet het ook een beetje in de context van die tijd zien. In vele gevallen verwelkomden de reizigers de verbussing. De bus was immers modern, de tram ouderwets.
Waren modernere tramstellen dan geen oplossing? Ik denk dat zo een vooroologse elektrische tram nog steeds minder lawaai maakt dan enkele hedendaagse bussen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bartjedj

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Bartjedj »

Joris schreef:Hallo,
En is het dan niet omdat chalala een metro kreeg dat ze in Antwerpen er dan ook maar een moesten hebben? En waar nu ook enkele ongebruikte tunnels liggen en waar volgens de stadslegendes zelfs een championnekwekerij is.
Groeten,
Joris De Mol
Geen stadslegende, wel een oud plan dat nooit uit de kinderschoenen is geraakt. Is ondertussen afgeschreven, want die tunnel is in dienst.

BDJ
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door wattman »

Joris schreef:Waren modernere tramstellen dan geen oplossing? Ik denk dat zo een vooroologse elektrische tram nog steeds minder lawaai maakt dan enkele hedendaagse bussen...
In materieel is voldoende geinvesteerd in de jaren '80: gelede tramstellen, ombouw van S-motorwagens, naar SJ.
Het probleem is echter, dat daarmee de (voor hobbyisten fraaie) enkelspoortrajecten niet verdwenen (ook niet na vernieuwing van spoor en luchtlijn). Kan me voorstellen dat in elk geval automobilisten blij waren met het verdwijnen van die trams die op diverse punten tegen het verkeer in rijdend om de hoek kwamen aanzetten.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Steven »

in een deeltje van de lijn naar anderleu is het nog steeds het geval dat de tram tegen het verkeer ingaat.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door dekooiker »

K V B schreef:
Steven schreef: omdat ten tijde van de croo niet alleen bij de nmbs een kaalslag is gebeurd maar bij het openbaar vervoer in het algemeen, enorm veel diensten zijn toen verdwenen, waar nu blijkt dat het toen beter iets anders was gegaan. wetende welke verkeerschaos we nu hebben op bepaalde plaatsen. sommige lijntjes zijn misschien met recht en rede verdwenen maar er is zeker en vast vanalles verdwenen dat heden ten dage nog best nuttig was geweest. stel u voor dat heden ten dage het buurspoorwegennet nog actief was geweest in belgie?? men heeft enorm veel zitten verbussen, die zelfde bussen zitten nu dagelijks uren in de file in verschillende kleine en grotere steden.
Het verdwijnen van de "buurtspoorwegen" was al lang voor de Croo gaande, dat kan je niet op hem steken. En je moet het ook een beetje in de context van die tijd zien. In vele gevallen verwelkomden de reizigers de verbussing. De bus was immers modern, de tram ouderwets.
Inderdaad!
Velen zeggen nu dat het nooit had mogen verdwijnen (de trams) maar wat zou ons dat gedurende die 20 jaar meer hebben gekost?
Alles een beetje in zijn tijdsgeest bekijken en eveneens naar de noodzaak van die tijd.
Waar ik van gruwel is het jeugdsentiment waarmee bepaalde bewindslui de tram willen herinvoeren.
Beleid mag niet op emotie draaien maar moet doordacht zijn.
Wat heel zeker is, is dat we binnen 10 jaar minder auto zullen rijden wegens te duur en het OV meer succes zal hebben.
Succes van betalende reizigers hé.
Als het slechter met de economie gaat, gaat het beter met het OV.
De trein.
Alleen voor durvers.
Dietrich

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Dietrich »

Ik krijg het vooral van het opbreken van spoorlijnen die volgens sommigen niet meer nuttig gaan zijn in de toekomst, zoals onlangs lijn 85. Ik heb liever dat de sporen dan gewoon blijven liggen en het geheel vernieuwd en terug geopend wordt binnen dit en 20 jaar. In de plaats legt men er fietspaden op aan waarschijnlijk met het gevolg dat er de eerste 50 jaar (de exacte periode heb ik nog geweten) geen spoorlijn meer zal te zien zijn.

Hetgeen daar nu ligt in Charleroi waren dwaze grote nieuwe werken voor viaducten, tunnels enz die in de tijd niet nodig waren. Dat heeft geen zier met de buurtspoorwegen te maken. Het nut zal waarschijnlijk wel al vermeerderd zijn voor sommige stukken, eraan te zien dat ze stukken lijn en haltes bij in gebruik gaan nemen, maar alles wat er daar nu ligt beginnen gebruiken is erover. Als je weet dat sommige van die haltes in the middle of nowhere liggen. :roll:

Men dacht in die tijd gewoon een prestigestad van Charleroi te maken met meer lijnen dan Brussel, maar de stad is achteruit gegaan door de teloorgang van de zware industrie, eigenlijk een beetje een algemeen beeld in Wallonië.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Tramnetwerk Charleroi

Bericht door dekooiker »

Ik sluit me bij u aan.
Laat een aantal buitendienstgestelde lijnen gewoon liggen want in de toekomst zullen we ze waarschijnlijk weer nodig hebben.
Zeker niet verkopen en volbouwen of fietspaden aanleggen.
Fietspaden op de verlaten beddingen in Charleroi zouden wel zin hebben :mrgreen:
De trein.
Alleen voor durvers.
Bartjedj

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Bartjedj »

Het grote probleem in Charleroi is dat er ondoordacht wordt heropend. De tak naar Soleilmont loopt door doods gebied, dat helemaal geen metro waard is.
Deze willen ze heropenen.
De tak naar Gilly, waarrond wel volk woont, die er nota bene 100% aangelegd bijligt, en die op het eindpunt onder een winkelcentrum loopt, daar willen ze niets mee doen :shock: :|

BDJ
Trainspotterke

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Trainspotterke »

Dietrich schreef:Ik volg die redenering toch niet, het kwaad is geschied toen men begonnen is met de aanbestedingen en aanleg. Door nutteloze zaken in gebruik te nemen verhoog je enkel de kost die de burger betaalt.

De belg klaagt nu al genoeg dat hij teveel belastingen betaalt. Die onderhoudswerken en bewaking voor zover die er is is een peulschil tegen het volledig in gebruik nemen.
Dat zou ik niet zomaar zeggen, zeker niet als je er nog niet geweest bent!
Toen we de tak naar Soleilmont afliepen, viel het enorm op door wat voor een dunbevolkt gebied we aan het wandelen waren. Er liggen enorm veel braakliggende terreinen en de huizen die er staan zijn meestal alleenstaande huizen. Waar het eindpunt Soleilmont voorzien is staat niet meer dan een kerktoren met wat huizen er rond! En het is net deze tak dat voorzien is om toch in dienst te nemen!

In groot contrast stond dan de tak naar Châtelet. Een groot winkelcentrum (Cora) te Châtelet, drukbevolkte woonwijken met rijwoningen (hebben zelf nog door deze wijken gewandeld toen we nog niet op de bedding konden), apartementsblokken ter hoogte van de halte Pensée, een sportcomplex en nog eens dichtbevolkte woonwijken ter hooge van Chet. En deze tak is dan niet voorzien in de planning om afgewerkt (voor zover deze tak al niet afgewerkt is) te worden.

Dat men de opening van de tak naar Soleilmont zou annuleren, zou ik dit alleen maar toejuichen, moest dit ten voordele zijn van de opening van de Châtelet-tak.
Dietrich

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Dietrich »

Tja bepaalde stukken kunnen wel baat hebben, ik heb nergens gezegd dat dat niet waar is (integendeel, zie vorige berichten).

Maar het geheel in dienst nemen kost enkel veel te veel geld en zoals ik al zei liggen sommige haltes in the middle of nowhere. Dat TEC nu blijkbaar de verkeerde lijn in dienst wilt nemen kan ik niet aan doen.
Plaats reactie