Tramnetwerk Charleroi

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Trainspotterke

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Trainspotterke »

Ja, daar heb je een punt. Vooral op de tak naar Anderlues liggen er daar stations die midden te velde liggen.

Ze moesten zoals die tak als gewone tramlijn behouden hebben, want dieje spoorlijn over viaducten ontwijkt nu een heel aantal bewoonde gebieden. Ook de tak naar Gosselies mogen ze snel terug in gebruik nemen. Toen we vrijdag de bus namen van Charleroi-Ouest tot aan de depot van Jumet, zat die stampvol. Een tram daar zou dus zeker van pas komen, zeker als de infrastructuur al aanwezig is!

Moest de TEC een beetje logisch denken, zouden ze de plannen voor de opening van Gilly - Soleilmont laten varen en hun geld in de Châtelet-tak steken, waarvan toch al de helft nog juist eens een laagje verf nodig heeft in de stations en nieuwe signalisatie langsheen de lijn.

Een luchthavenlijn zou ook interessant zijn, wetende dat de depot van Jumet op een kilometertje van de terminal van Brussels South zit. We hebben er vrijdag een aantal kanjers van Ryan Air zien opstijgen! :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Accelerat »

http://www.lesoir.be/regions/hainaut/ch ... 7267.shtml
Ik ben héél erg benieuwd... Ik denk dat ze dat niet gaat lukken.
Trainspotterke

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Trainspotterke »

Wel, ik ben daarpas nog een redelijk recente pdf tegengekomen over de toekomstplannen van de tram in Charleroi, en daar stond dat ze in de lente van 2008 voorzien waren om de werken aan te vatten aan het stuk Parc - Sud, Gilly - Soleilmont en Piges - Gosselies, waarvan de eerste 2 in dienst moeten komen midden 2010 en die laatste einde 2011.

Aangezien we in België zijn, tel je daar maar overal 2 jaartjes bij! :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Joris »

Hallo,
Trainspotterke schreef: Aangezien we in België zijn, tel je daar maar overal 2 jaartjes bij! :wink:
En aangezien we in Wallonië zijn verdubbel je dat nog eens. :mrgreen:
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Tramnetwerk Charleroi

Bericht door dekooiker »

Trainspotterke schreef:Ze moesten zoals die tak als gewone tramlijn behouden hebben, want dieje spoorlijn over viaducten ontwijkt nu een heel aantal bewoonde gebieden.

De tram naar Anderlues reed tot ergens vooraan de jaren 90 onder het viaduct dat exclusief voor die trams gebouwd was.
Lachwekkend (hoewel!) dat door het ingebruiknemen van de infrastructuur het gebruiksgemak voor de reiziger daalt.

En wat de tak naar Gosselies betreft, er zit wel degelijk schot in de zaak.
Tenminste, er zijn al filmbeelden van lijn 62 met bestemming Gosselies op de trams te zien.
Geen tramnet zo interessant als Charleroi...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Steve »

dekooiker schreef:
Trainspotterke schreef:Ze moesten zoals die tak als gewone tramlijn behouden hebben, want dieje spoorlijn over viaducten ontwijkt nu een heel aantal bewoonde gebieden.

De tram naar Anderlues reed tot ergens vooraan de jaren 90 onder het viaduct dat exclusief voor die trams gebouwd was.
Lachwekkend (hoewel!) dat door het ingebruiknemen van de infrastructuur het gebruiksgemak voor de reiziger daalt.

En wat de tak naar Gosselies betreft, er zit wel degelijk schot in de zaak.
Tenminste, er zijn al filmbeelden van lijn 62 met bestemming Gosselies op de trams te zien.
Geen tramnet zo interessant als Charleroi...
Oh, maar dat wil nu echt eens helemaal niets zeggen... wetende dat de trams ook al sinds een eeuwigheid een film "84 Sud - Centenaire" hebben!
Bartjedj

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Bartjedj »

Wat doet het pijn om Centenaire te horen :x :(
Een prachtstation en een prachtlijn. Hadden ze er zo'n maar in Antwerpen...

BDJ
Trainspotterke

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Trainspotterke »

dekooiker schreef:
Trainspotterke schreef:Ze moesten zoals die tak als gewone tramlijn behouden hebben, want dieje spoorlijn over viaducten ontwijkt nu een heel aantal bewoonde gebieden.

De tram naar Anderlues reed tot ergens vooraan de jaren 90 onder het viaduct dat exclusief voor die trams gebouwd was.
Lachwekkend (hoewel!) dat door het ingebruiknemen van de infrastructuur het gebruiksgemak voor de reiziger daalt.

En wat de tak naar Gosselies betreft, er zit wel degelijk schot in de zaak.
Tenminste, er zijn al filmbeelden van lijn 62 met bestemming Gosselies op de trams te zien.
Geen tramnet zo interessant als Charleroi...
Inderdaad. Tijdens ons bezoek aan de stelplaats van Jumet hebben we ook een uitgebreide uitleg gekregen in de stuurpost van een BN, en linksonderaan in de stuurpost hing een sticker met alle beschikbare lijnfilms. Die van lijn 62 stond er inderdaad ook al (of nog) bij.
Maar dat wil eigenlijk nog niet veel zeggen. In Gent rijden de Hermelijnen als sinds hun levering rond met een lijnfilm "Zwijnaarde", hoewel er in de verlenging van lijn 21/22 van Zwijnaardebrug tot Zwijnaarde-Dorp nog niet veel schot gekomen is. Niettegenstaande zijn er bestuurders die de lijnfilm "Zwijnaarde" gebruiken, hoewel ze nog niet verder rijden dan Zwijnaardebrug!

Wat ook opviel was dat er op de lijnfilm van de BN's in Charleroi nog een lijn 57 bij stond ook, maar ik weet niet meer wat de bestemming daarvan was.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Tramnetwerk Charleroi

Bericht door dekooiker »

57 was vroeger (volgens de film die ik heb) Choi Sud-Courcelles Trieux.
De trein.
Alleen voor durvers.
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door wattman »

Uit mijn hoofd gezegd, die lijn 62 heeft er altijd in gezeten; en dat er schot in zit, hoor ik ook al vrijwel elk jaar sinds die beruchte 4 april 1988...

Ik heb de Flash 2006 er even op nageslagen: lijn 57 is Charleroi Sub - Beaux Arts - Waterloo - Trieux.

Lijn 57 was een van die verkorte ritten op lijn 80 tijdens de periode dat men met de ombouw van het traject naar La Louviere bezig was. Het is zo lang geleden dat ik het niet precies weer weet (ik zou mijn dia-archief in moeten duiken), maar ik dacht dat die 1x in de avondspits opdook.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Tramnetwerk Charleroi

Bericht door dekooiker »

Even opgezocht.
Dienstregeling van 2 juni 1985.

Lijn 57 reed richting Courcelles een rit tussen Jumet (dépôt) en Courcelles Trieux, eentje tussen Jumet (dépôt) en Souvret (Forrières) en nog een tussen Gosselies (Calvaire) en Souvret (Forrières), alle ritten enkel op schooldagen.

Richting Sud één rit op schooldagen tussen Trieux en Sud in de ochtendspits en 's avonds een tussen Trieux en Calvaire, eveneens op schooldagen.

Als we zien wat er rest van een ooit zo omvangrijk netwerk...
De trein.
Alleen voor durvers.
Bartjedj

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door Bartjedj »

wattman schreef:Uit mijn hoofd gezegd, die lijn 62 heeft er altijd in gezeten; en dat er schot in zit, hoor ik ook al vrijwel elk jaar sinds die beruchte 4 april 1988...

Ik heb de Flash 2006 er even op nageslagen: lijn 57 is Charleroi Sub - Beaux Arts - Waterloo - Trieux.

Lijn 57 was een van die verkorte ritten op lijn 80 tijdens de periode dat men met de ombouw van het traject naar La Louviere bezig was. Het is zo lang geleden dat ik het niet precies weer weet (ik zou mijn dia-archief in moeten duiken), maar ik dacht dat die 1x in de avondspits opdook.
Wat is 4 april 1988? De officiële verklaring dat het net van Charleroi een GTI is? :lol:

BDJ
wattman
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Tramnetwerk Charleroi

Bericht door wattman »

Op 4 april 1988 reden de trams (S en SJ motorwagens) voor het laatst op de tak Charleroi - Trazegnies (lijn 80).

In het kort komt deze trieste geschiedenis hier op neer: in 1986 was al het traject Trazegnies - La Louviere - Maurage stilgelegd, wegens vernieuwing van de tramsporen. Hiermee was men een paar jaar eerder daadwerkelijk begonnen.

Na 4 april 1988 ging ook de rest van het traject "tijdelijk" buiten dienst wegens werkzaamheden. Dat leek nog realistisch omdat in de voorgaande periode de trams buiten de splitsuren slechts reden tussen Charleroi Sud en de stelplaats Jumet, ook wegens werkzaamheden aan het spoor. Welnu, die tijdelijke buitendienst stelling van ook de rest van het traject van lijn 80 bleek uiteindelijk definitief....Ik weet nog goed dat ik met een mede-tramfan op Charleroi Sud aankwam, het tramperron opliepen en een papiertje aantroffen waaruit bleek dat er van een terugkeer van de trams geen sprake meer was. Wel kwamen daarna telkens de berichten dat men het deel tussen de stelplaats Jumet en Gosselies terug in dienst zou stellen (dus die lijn 62).
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Plaats reactie