Aandacht: wantoestanden langs en op het spoor.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

treinbruno schreef:zal wel moresnet zijn :)
is inderdaad de brug van moresnet.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door HLE 2302 »

hehe, het is misschien wel een raar zicht, pano neer luik toe en lichten uit xD
moet wel grappig zijn om dit tegen te komen in volle baan, maar hun foto is allesinds al mislukt

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef:[
en treinen hebben ook een veeeeeeeel grotere luchtverplaatsing, dit maakt dat je kan worden opgezogen !
Onzin trein zuigt "NIET", en als hij zuigt alleen achteraan.... anders waren alle perrons kraaknet...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door dentheo »

Tim schreef:
dentheo schreef:
Stevie Wonder schreef:Blijkbaar is het voor sommige moeilijk om te begrijpen dat wij als treinbestuurder gewoon ongelukken willen voorkomen. Iemand die gewoon langs de lijn staat op een veilig afstand
Wat vind gij zoal een veilige afstand ?
Veiligheidsafstand voor personeel is 1,5m dus laat ons zeggen dat vanaf 2m een goeie afstand is.
Vind ik redelijk...HET risico schijnen loshangende riemen en verpakkingsbanden te zijn bij een goederentrein...

Deze zijn in weefsel maar ook staal... aan 100 kmh zweepwerking... alhoewel veel heb ik daarvan eigenlijk nog niet gehoord.

Maar misschien is ons land daarvoor te klein met veel stops en dus visuele inspektie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

laat ons er aan toevoegen dat je binnen de vrije ruimte die tussen de palen ligt (van een lijn met bovenleiding) niets te zoeken hebt. Kortweg alle dienstpaden naast het spoor (neen niet de groene wandelwegen die er soms ook kort bij liggen) zijn verboden.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Bibke »

Ik ben ooit geschrokken van de zuigkracht van een trein.

We waren gaan eten bij "Van der Valk" in Beveren.
Tussen de gangen door zijn we effe gaan wandelen.
Nieuwsgierig ging ik eens kijken tussen de pijlers (kant St Niklaas) van het viaduct waar de weg naar St Niklaas over de spoorlijn Antwerpen - Gent gaat.
Ik had geluk er kwam een trein aan vanuit Antwerpen en die reed, vanuit mijn positie, op het verste spoor.
Net toe hij de tunnel inreed was er een grote overdruk (zelfs) tussen die pijlers. Hij was toen nog ver van me verwijderd want de kruising is daar schuins en dus lang.
Toen het laatste rijtuig binnenreed sloeg de druk om in een zuigkracht. Wel ik kan zeggen dat ik me goed op mijn benen moest houden of ik lag op het spoor.
Daar ga ik nu dus nooit meer kijken, hé.
Wat als er ééntje van Gent gekomen was? Die zou op het spoor direct voor me komen en direct bij mij zijn.

Allez, ik wil maar zeggen, de druk en zuigkracht zijn niet te onderschatten.
En dan nog denk je dat de luchtverplaatsing enkel de richting van de koker zou volgen. Maarja, zoals we weten gaat druk alle kanten uit.
Nu eigelijk wel logisch maar vergeten dat omdat we het niet met het oog kunnen waarnemen.
Een vliegtuig wordt ook naar boven gezogen door de onderdruk.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Andreas

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Andreas »

Is het jullie (TB-ers) niet opgevallen dat er de laatste tijd ook fotografen op het viaduct van Moresnet staan?
Hoe staan jullie daar tegenover. Dat lijkt me toch ten zeerste illegaal.

Groeten,

Andreas
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

Andreas schreef:Is het jullie (TB-ers) niet opgevallen dat er de laatste tijd ook fotografen op het viaduct van Moresnet staan?
Hoe staan jullie daar tegenover. Dat lijkt me toch ten zeerste illegaal.
Het is daarover dat tommyken in zijn laatste bericht min of meer aan het klagen was. Blijkbaar is de grens om een foto te mogen/kunnen nemen voor sommige mensen volledig onbestaande. Hier moeten duidelijk slachtoffers vallen of regels komen die niemand leuk gaat vinden om te laten beseffen dat die paar zotten het voor al de rest bederven.

Wat de luchtverplaatsing betreft van een cargo moet je voorzichtig zijn. Ik en Tommyken en bert hebben twee jaar terug in zwitserland zelf kunnen ervaren wat een cargo kan doen. Een petje zomaar van het hoofd rukken en je kan er achter lopen. In dit geval een geluk, het petje bleef gewoon op het perron. Zelf heb ik ooit in Mechelen een dame gezien die haar nieuw zakje kleding in de vuilbak heeft mogen gooien. ze had het zakje niet echt stevig vast en een doorrijdende trein zorgde er voor dat haar nieuwe kleding in het spoor lag (niet meer in echt perfecte staat).
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door dentheo »

Steven schreef:laat ons er aan toevoegen dat je binnen de vrije ruimte die tussen de palen ligt (van een lijn met bovenleiding) niets te zoeken hebt. Kortweg alle dienstpaden naast het spoor (neen niet de groene wandelwegen die er soms ook kort bij liggen) zijn verboden.

Lijkt mij redelijk...die staan zelfs niet op 2 m schat ik zo.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

die palen hebben enkel een minimum afstand tov het spoor, namelijk minimum het vrij ruimte profiel van de trein + x% waarbij ik de juiste waarde van x niet ken.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door dentheo »

Bibke schreef:Ik ben ooit geschrokken van de zuigkracht van een trein.

We waren gaan eten bij "Van der Valk" in Beveren.
SNIP
Net toe hij de tunnel inreed was er een grote overdruk (zelfs) tussen die pijlers. Hij was toen nog ver van me verwijderd want de kruising is daar schuins en dus lang.
Toen het laatste rijtuig binnenreed sloeg de druk om in een zuigkracht.
De zuigkracht zit inderdaad "achter" de trein.
Je zou dus op het spoor gezogen "kunnen" worden waar de trein net voorbij is.
Ik vind het echter wel een goed verhaal om mensen tot voorzichtheid aan te zetten...
Maar stromingsleer of fysica is het NIET, let maar eens op het gedrag van sneeuw bij een voorbijrijdende trein.
Theo
Groeten vanop de Heide
OMC

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door OMC »

Spreek uit je eigen spotervaring naast het spoor: als de trein je passeert is er wind, logisch door de luchtverplaatsing. Maar als de laatste wagon je net gepasseerd is voelt het net alsof je een 'duw' krijgt van de wind omdat net achteraan de meeste verplaatsing zit. Het blijft zowiezo gevaarlijk om dichtbij een passerende trein te staan, hoe snel of hoe traag, deze situaties inschatten kan je nooit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door Steven »

een passagierstrein heeft nog een relatief homogene luchtverplaatsing, een goederentrein niet echt, zeker als het gaat om een trein met eeg gemixte samenstelling van containers over ketelswagens tot platte wagens.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door treinbruno »

ik stond eens in sinaai waar de treinen aan 140 voorbij rijden...
zat op een bankje te wachten met een zak chips(die ik niet vast had)
er kwam plots een trein voorbij, je voelde dat wel erg, en mijn zak chips waaide zelfs weg :o :)

achja, konden de vogeltjes eens iets anders eten :)
Laatst gewijzigd door treinbruno op 31 jan 2009, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
OMC

Re: Aandacht: wantoestanden op L24 en elders

Bericht door OMC »

Steven schreef:een passagierstrein heeft nog een relatief homogene luchtverplaatsing, een goederentrein niet echt, zeker als het gaat om een trein met eeg gemixte samenstelling van containers over ketelswagens tot platte wagens.
Die aanvulling had ik in mijn vorig bericht eigenlijk moeten maken, bedankt voor de aanvulling Steven :D
Plaats reactie