Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door Marianne »

Afgelopen vrijdag zijn we naar Anderlecht, Brussel en Antwerpen geweest. Niet alleen voor de treinen, want degene waar ik mee was, interesseert zich meer voor oude gebouwen. Maar heb toch nog wel wat treinen gezien, vandaar dat ik het leuk vind om een verslag van deze dag hier te posten.

We hadden vanuit Roosendaal de Benelux naar Brussel-Zuid. Aangezien Anderlecht grenst aan Brussel-Zuid, was dat gemakkelijk. De Benelux had geen vertraging en bestond uit Traxx met Prio-stam. Zoals gewoonlijk weer een beetje aan de krappe kant.
Eenmaal in Brussel-Zuid naar Anderlecht gelopen. We gingen daar naartoe voor het Erasmushuis, begijnhof (scheen al heel oud te zijn) en de kathedraal. Toeristisch was het allemaal niet zo heel erg en dat vond ik eigenlijk wel leuk, onderweg kwamen we ook nog wel leuke straten tegen en de gebouwen waar we voor kwamen, waren erg mooi vond ik.
Afbeelding Het Erasmushuis
Afbeelding Stukje oude havenindustrie

Weer terug op Brussel-Zuid nog wat treinen gefotografeerd. Zo had ik de Reeks 18 nog niet op de foto (nu die rijdt maar genoeg bleek :wink: ), de Desiro en ook de ICE.
Ze waren op de ouder uitziende perrons de overkapping aan het schilderen overigens, zo te zien was dat hard nodig.
Afbeelding Reeks 18, indrukwekkende locomotief, maakt wel veel lawaai
Afbeelding Desiro motorstel, zeker ook niet verkeerd, qua uiterlijk
Afbeelding Reeks 77, waar wordt deze voor gebruikt?
Afbeelding Gemoderniseerd Klassiekje passeert langs het reuzenrad
Afbeelding ICE, was nog even een onderneming om het juiste spoor te vinden, uiteindelijk gelukt met de lift :wink:

Daarna een trein naar Brussel Centraal genomen, wat uiteraard niet zo'n lange rit was. Het ondergrondse station was vooral erg schemerig (wel kom je uit in een werkelijk gigantische hal en je voelt je er wat verloren, want op dat moment was het er helemaal niet druk). Daar het toeristische centrum bezocht (een heel stuk drukker) met de belangrijke bezienswaardigheden: de markt, Manneke Pis natuurlijk (voor de gelegenheid aangekleed in Mexicaans tenue) en de overdekte winkelgallerij.
Afbeelding Mooi gebouw op de markt.

Terug op Centraal de IR (die 9 minuten vertraging had) naar Antwerpen Centraal. Deze bestond uit Breaks, waaronder een gemoderniseerd stel (sorry nummers heb ik niet onthouden). Wij zaten in een oud stel, waar het erg warm was, we moesten ook nog een tijdje wachten in de tunnel, wat ook niet hielp tegen de warmte :wink:
Toen we eenmaal reden met de ramen open ging het wel. Na een aantal stops belandden we in Antwerpen. Kom veel in Antwerpen, maar had daar het Begijnenhof nog nooit gezien (wel voorbij gelopen, maar nooit door de poort), dus daar zijn we naartoe gelopen.
Afbeelding Er werd gewerkt op het Astridplein, ja ook graafmachines vind ik interessant :)
Afbeelding Het begijnhof, je waant je daar buiten de stad

Daarna werd het weer tijd om een trein terug te pakken richting Roosendaal. Logische keuze daarvoor was de Benelux, maar er moesten wel erg veel mensen en koffers mee met deze trein. Dat werd dus flink proppen en niet eens iedereen kon zelfs mee. Ook dit was weer een Prio-stam.
Wij zagen ervanaf en we namen de intercity naar Essen (M6 met een Reeks 18 locomotief). Deze was een heel stuk rustiger. Op Essen wachtten we vervolgens op de L-trein naar Roosendaal. Jammer genoeg passeerde er niet veel interessants in tussentijd. Alleen maar een Benelux.
De L-trein was op tijd en was zoals meestal een Varkensneus.
Afbeelding Essen heeft een mooi stationsgebouw
Afbeelding Reeks 18 met M6 rijtuigen keert hier
Afbeelding Oude loods (douaneloods?) op Essen

Ik was nog nooit echt in Brussel geweest en ik vond het een leuke en ook mooie stad (ondanks hier en daar wel wat verpaupering). Nu een beetje in vogelvlucht verkend, ook omdat het zo warm was die dag. Anderlecht vond ik verassend. Kom er zeker nog eens een keer terug, dus wie aanraders heeft (het liefst met het openbaar vervoer te bereiken) mag ze best doorgeven.

Nu ik hoop dat jullie dit verslag kunnen waarderen. Een echt goede (treinen)fotograaf ben ik niet, maar ik plaats er toch wel wat foto's bij.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door Lukas »

Hoi,

Marianne,

Bedankt voor de mooie foto's!!Dieselrangeerlocomotief 7735 word gebruikt om rangeringen uit te voeren in het station van Brussel Zuid.

De foto met de 2 graafmachines toont de heraanleg van de De Keyserlei.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door Bordensteker »

Leuk verslag, Marianne. Dank je wel!

De nu wat verloren staande loods was inderdaad een douaneloods.
http://www.lijn-12.be/essen-douaneloods1913.php

Ten noorden ervan, vanuit het station in het noordwesten, kun je nog een ander markant complex vinden dat met het grensstation te maken had: de zgn. quarantainestallen. Die gebouwen staan niet leeg. Ik ben daar een aantal jaren geleden wel eens in geweest, ik lees dat de rommelmarkt die ik daar zag een permanent karakter heeft.
http://users.skynet.be/svg/stallen/geschiedenis.htm
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door Marianne »

Bedankt voor de reacties en aanvullende informatie :)

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door jotie »

Marianne schreef:Anderlecht vond ik verrassend. Kom er zeker nog eens een keer terug, dus wie aanraders heeft (het liefst met het openbaar vervoer te bereiken) mag ze best doorgeven.
Dat doet me - als inwoner van Anderlecht - plezier. Als je het Erasmushuis hebt bezocht, neem ik aan dat je ook de Pechèretuin en de filosofische tuin achter het huis hebt bezocht? En er misschien een ogenblik van de stilte en rust hebt genoten? Misschien ben je dan ook wat verder gelopen in de richting van het Astridpark, door de Paul Jansonlaan? Dat park, bekend natuurlijk van het voetbal, grenst een heel mooie wijk af, die nochtans heel weinig bekend is: de Meirwijk. Qua bouwstijlen is het vooral art déco die je zal aantreffen, maar ook nog wat ingetogen art nouveau en diverse modernistische aanzetten. De Meirwijk omvat alle straten die uitmonden op het Meirplein, waar ook tram 81 stopt (en metro St-Guido is vlakbij), en loopt ook uit naar wat ook wel eens de muzikantenwijk wordt genoemd, met straatnamen die luisteren naar componisten zoals Lekeu, Debussy & Chopin.

Een andere aanrader is het Musée de la Médicine op de campus van het ULB-ziekenhuis "Erasme" (metro lijn 5) en niet zo heel ver daarvandaan de begraafplaats Vogelenzang (als je van funerair erfgoed houdt).

Verdere tips vind je in het lijstje op de gemeentelijke website: http://www.anderlecht.be/cultuur-en-toe ... ch-erfgoed
Er bestaat trouwens een toeristisch gidsje, dat je hier kan downloaden: http://www.anderlecht.be/images/docs/balades-nl.pdf en er is zelfs een toeristische dienst, maar met de meest gekke openingsuren (alleen in de voormiddag en niet in het weekend).
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door groentje »

Niet ver van het Erasmushuis vind je ook de oude collegiale kerk van St-Pieter en St-Guido, geen kathedraal, maar toch een mooi voorbeeld van Brabantse (?) gotiek, en ooit een belangrijk bedevaartsoord, maar daar ben je misschien al geweest. Het kerkhof Vogelenzang, waar jotie over sprak, ligt in een stukje Brussels Pajottenland, platteland met de stad op de achtergrond, inclusief holle kasseiwegen. En de sociale tuinwijk het Rad (gelijknamig metrostation) kan ook interessant zijn, maar heeft een ernstig probleem met leegstand, deels ook de schuld van de spoorwegen (de viersporigheid van spoorlijn 50A). Bij metrostation Delacroix vind je van vrijdag tot zondag een levendige markt bij de slachthuizen. En in Kuregem, vlakbij het Zuidstation, vind je ook wel wat mooie, maar vaak verwaarloosde gebouwen. Die wijk is een beetje slecht befaamd, heel multicultureel en vaak armoedig, met alle problemen vandien. Maar vroeger was dit de industriële wijk van Anderlecht, en zat hier dus al het geld, en daar getuigt ook het Anderlechts gemeentehuis van, op het Raadsplein. Anderlecht zelf was toen nog een dorp.
Als je nog eens naar Brussel komt, laat gerust iets weten. Ik (en wellicht ook jotie) willen gerust een rondleiding geven.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door Marianne »

jotie schreef: Dat doet me - als inwoner van Anderlecht - plezier. Als je het Erasmushuis hebt bezocht, neem ik aan dat je ook de Pechèretuin en de filosofische tuin achter het huis hebt bezocht? En er misschien een ogenblik van de stilte en rust hebt genoten?
Leuk dat je in Anderlecht woont.
De tuin hebben we inderdaad bezocht. Je kwam eerst in een kruidentuin en onder een boog door in de filosofische tuin, waar ik wel door verrast werd, mooi aangelegd. En inderdaad de stilte en rust, net alsof je, je niet in de stad bevindt.
Misschien ben je dan ook wat verder gelopen in de richting van het Astridpark, door de Paul Jansonlaan? Dat park, bekend natuurlijk van het voetbal, grenst een heel mooie wijk af, die nochtans heel weinig bekend is: de Meirwijk. Qua bouwstijlen is het vooral art déco die je zal aantreffen, maar ook nog wat ingetogen art nouveau en diverse modernistische aanzetten. De Meirwijk omvat alle straten die uitmonden op het Meirplein, waar ook tram 81 stopt (en metro St-Guido is vlakbij), en loopt ook uit naar wat ook wel eens de muzikantenwijk wordt genoemd, met straatnamen die luisteren naar componisten zoals Lekeu, Debussy & Chopin.
Nee, daar zijn we niet geweest (denk ik). Ik had me vantevoren ook niet echt georienteerd, degene waar ik mee was (een vriend) wist van die oude middeleeuwse gebouwen, zoals het Erasmushuis, de kerk en het Begijnhof. Die wilde hij graag fotograferen. Ik kende Anderlecht vooral van de voetbalclub :wink:
Maar de Meirwijk klinkt in ieder geval interessant. In Antwerpen heb je ook zo'n type wijk, misschien mee te vergelijken?
Verdere tips vind je in het lijstje op de gemeentelijke website: http://www.anderlecht.be/cultuur-en-toe ... ch-erfgoed
Er bestaat trouwens een toeristisch gidsje, dat je hier kan downloaden: http://www.anderlecht.be/images/docs/balades-nl.pdf en er is zelfs een toeristische dienst, maar met de meest gekke openingsuren (alleen in de voormiddag en niet in het weekend).
Dankje voor de verdere tips en de links.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door Marianne »

groentje schreef:Niet ver van het Erasmushuis vind je ook de oude collegiale kerk van St-Pieter en St-Guido, geen kathedraal, maar toch een mooi voorbeeld van Brabantse (?) gotiek, en ooit een belangrijk bedevaartsoord, maar daar ben je misschien al geweest.
Die kerk bij het Begijnhof, daar ben ik geweest. Die is inderdaad mooi. De toren scheen dan weer niet echt middeleeuws (andere steen ook), maar bepaalde muren wel (vertelde mijn metgezel in ieder geval).
Het kerkhof Vogelenzang, waar jotie over sprak, ligt in een stukje Brussels Pajottenland, platteland met de stad op de achtergrond, inclusief holle kasseiwegen. En de sociale tuinwijk het Rad (gelijknamig metrostation) kan ook interessant zijn, maar heeft een ernstig probleem met leegstand, deels ook de schuld van de spoorwegen (de viersporigheid van spoorlijn 50A). Bij metrostation Delacroix vind je van vrijdag tot zondag een levendige markt bij de slachthuizen. En in Kuregem, vlakbij het Zuidstation, vind je ook wel wat mooie, maar vaak verwaarloosde gebouwen. Die wijk is een beetje slecht befaamd, heel multicultureel en vaak armoedig, met alle problemen vandien. Maar vroeger was dit de industriële wijk van Anderlecht, en zat hier dus al het geld, en daar getuigt ook het Anderlechts gemeentehuis van, op het Raadsplein. Anderlecht zelf was toen nog een dorp.
Kuregem zijn we doorheen gelopen, stonden inderdaad mooie gebouwen tussen, maar ook veel verwaarloosd.
Mijn vader had het ook over een markt, maar dat zal denk ik wel niet dezelfde zijn. Hij wist niet meer waar die was altijd, een soort vogelenmarkt volgens hem, maar hij dacht in het centrum (dus niet Anderlecht).
Als je nog eens naar Brussel komt, laat gerust iets weten. Ik (en wellicht ook jotie) willen gerust een rondleiding geven.
Bedankt voor alle informatie en ook het stukje geschiedenis. Jotie en jij noemen in ieder geval dingen op waarin ik zeker geinteresseerd ben. Ook het kerkhof, omdat dat zo te lezen omgeven is door een stukje mooie natuur.
Een rondleiding zou ik zeker op prijs stellen en ook leuk vinden. Bedankt voor het aanbod in ieder geval.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Anderlecht, Brussel, Antwerpen 27-7-2012

Bericht door Steve »

Marianne schreef:
Misschien ben je dan ook wat verder gelopen in de richting van het Astridpark, door de Paul Jansonlaan? Dat park, bekend natuurlijk van het voetbal, grenst een heel mooie wijk af, die nochtans heel weinig bekend is: de Meirwijk. Qua bouwstijlen is het vooral art déco die je zal aantreffen, maar ook nog wat ingetogen art nouveau en diverse modernistische aanzetten. De Meirwijk omvat alle straten die uitmonden op het Meirplein, waar ook tram 81 stopt (en metro St-Guido is vlakbij), en loopt ook uit naar wat ook wel eens de muzikantenwijk wordt genoemd, met straatnamen die luisteren naar componisten zoals Lekeu, Debussy & Chopin.
Nee, daar zijn we niet geweest (denk ik). Ik had me vantevoren ook niet echt georienteerd, degene waar ik mee was (een vriend) wist van die oude middeleeuwse gebouwen, zoals het Erasmushuis, de kerk en het Begijnhof. Die wilde hij graag fotograferen. Ik kende Anderlecht vooral van de voetbalclub :wink:
Maar de Meirwijk klinkt in ieder geval interessant. In Antwerpen heb je ook zo'n type wijk, misschien mee te vergelijken?
Nee, de Antwerpse Meir heeft niets te maken met de Anderlechtse. :wink: In Antwerpen is de Meir dé centrale winkelstraat en ook belangrijkste oost-westas in het centrum (voor voetgangers welteverstaan), in Anderlecht is het "gewoon" een plein-rotonde vlakbij het prachtige historische centrum van de gemeente (maar ver van centrum Brussel). Inderdaad veel mooie straten en huizen in de buurt te vinden. Alleen is het in Anderlecht erg jammer dat de verloedering en overlast meer en meer om de hoek loert, niet alleen in de bovengenoemde wijk Kuregem (vlakbij het Zuidstation) maar ook in het historische centrum rond het Sint-Guidoplein.
Plaats reactie